Gå til innhold

Ødeleggelsen av Sodoma og Gomorra


Gjest Hans72

Anbefalte innlegg

Den Rettferdiges Bok gir meget mere informasjon ang forholdene rundt Sodoma, Gomorra og byene deromkring.

Boken vektlegger ikke homofili fremfor andre synder. Den taler lite om akkurat det.

Det som derimot kommer frem, var at folket der ofte samlet seg og hadde sex-orgier, partnerbytter, sex med barn osv osv uten grenser.

Det var endel av kulturen der.

Man må regne med at også homofili ble praktisert, men det var ikke folkets hovedbyrde ifølge boken, men rett og slett seksuell "pervesjon" på alle områder.

I tillegg var folket svært ondt.

Kom det besøkende utenfra, fikk de ofte sølv og gull i mengder av de innfødte.

Men de ble nektet mat og vann.

Resultatet ble at de tilsist døde av utmattelse og sult, der de drog på gullet og sølvet, men uten føde.

Så kom byens innbyggere og tok tilbake gullet sitt.

Andre besøkende ble fanget og strukket mellom hester i hendene/føttene.

Forskjellige bestialske handlinger kan berettes om, men poenget var at folket hadde kommet så langt i ond fordervelse at det ikke lenger var håp.

Derfor ble de utslettet fra jordens midte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utdrag fra Den Rettferdiges Bok.

In those days all the people of Sodom and Gomorrah, and of the whole five cities, were exceedingly wicked and sinful against the Lord and they provoked the Lord with their abominations, and they strengthened in aging abominably and scornfully before the Lord, and their wickedness and crimes were in those days great before the Lord.

And they had in their land a very extensive valley, about half a day's walk, and in it there were fountains of water and a great deal of herbage surrounding the water.

And all the people of Sodom and Gomorrah went there four times in the year, with their wives and children and all belonging to them, and they rejoiced there with timbrels and dances.

And in the time of rejoicing they would all rise and lay hold of their neighbor's wives, and some, the virgin daughters of their neighbors, and they enjoyed them, and each man saw his wife and daughter in the hands of his neighbor and did not say a word.

And they did so from morning to night, and they afterward returned home each man to his house and each woman to her tent; so they always did four times in the year.

Derfor sier Jesus at slik som det var på Sodoma`s og Gomorra`s dager, slik skal det være når Han kommer igjen.

Så er spørsmålet, er vi blitt som folket i Sodoma og Gomorra enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er spørsmålet, er vi blitt som folket i Sodoma og Gomorra enda?

Hvorfor skulle det være spørsmålet?

Spørsmålet er heller: hvorfor skal vi bry oss om den boken? Hvilke kilder bruker den?

Endret av K.A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være spørsmålet?

Spørsmålet er heller: hvorfor skal vi bry oss om den boken? Hvilke kilder bruker den?

Det er referert fra Den Rettferdiges Bok i Bibelen.

I Joshua og 2.Samuelsbok.

Oversatt til engelsk fra original hebraisk i 1840.

Hvis du ikke er troende eller religøs som det er populært å kalle det, er det vel også irrelevant om det er sitert fra den i Bibelen.

Og da er det vel ikke av interesse for deg å bry deg om den.

Men for den troende er det svært interessant å lese et så gammelt skrift som ikke er tilgjengelig i norge pr idag.

Har bestilt min bok fra US.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, byene eksisterte. Hvor de eksisterte, er også kjent: http://www.bibelarkeologi.no/sodom.htm

Er dette beviset for at det er kjent hvor byene skal ha ligget? Det er bilder av stratigrafi som viser at det har vært et vulkanutbrudd der. Jeg kan ikke se noe som helst som tyder på at det er kulturlag/menneskeskapte rester der, og dokumentasjonen forøvrig er et satelittbilde med to piler på hvor det står "Sodoma" og "Gomorra".

Etter hva jeg har hørt, gikk det faktisk et program på Discovery Channel for kort tid siden, der de hevdet å ha beviser for at det var moralsk forfall der.

Definisjonen på det moralske forfallet, står i Bibelen(bla. menn som lå med menn).

Dette var en høydare i syklisk argumentasjon: Det var beviser for moralsk forfall der. Hva som er moralsk forfall står i Bibelen. Lå det ikke noen skjeletter der som holdt i et skilt hvor det sto (på hebraisk) "moralsk forfall"? Neivel, hold "bevisene" dine for deg selv. Du vet ikke engang om innbyggerne selv mente dette var moralsk forfall.

Menn som lå med menn har jo til og med statskirken akseptert. Hva slags kristen er du, Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er spørsmålet, er vi blitt som folket i Sodoma og Gomorra enda?

Spørmålet er vel heller: Har det noe som helst betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørmålet er vel heller: Har det noe som helst betydning?

Svaret må da bli ja for meg, og nei for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke heller motsatt, du?

Det er mere korrekt å si at Den Rettskafne Bok eller "Book of Jasher" er nevnt ved to anledninger i Bibelen.

Josva kap 10 vers 13;

Og solen stod stille, og månen blev stående inntil folket hadde fått hevn over sine fiender. Således står det jo skrevet i Den rettskafnes bok - "Solen blev stående midt på himmelen og drygde næsten en hel dag, før den gikk ned."

Og

2. Samuelsbok kap 1 vers 17-19;

Og David kvad denne klagesang over Saul og hans sønn Jonatan, og han bød at Judas barn skulde lære den; "buen" heter den, og den er opskrevet i Den rettskafnes bok: (og så videre verset på klagesangen)

Forsåvidt litt underlig at denne boken ikke har vært tilgjengelig for oss tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt litt underlig at denne boken ikke har vært tilgjengelig for oss tidligere.

Og hvordan vet du at den er det nå? Folk skriver da forfalskninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vet du at den er det nå? Folk skriver da forfalskninger.

Jeg har ikke foretatt grundige undrsøkelser.

Jeg vet ikke med sikkerhet om den er ekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke foretatt grundige undrsøkelser.

Jeg vet ikke med sikkerhet om den er ekte.

Kan ikke det samme sies om Bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke det samme sies om Bibelen?

Man kan helt sikkert skape en ny, lang debatt om Bibelens validitet.

For de fleste er Bibelen godt dokumentert.

Dødehavsrullene og funnet av dem skapte en stund stillhet når det gjaldt Bibelens troverdighet.

utenom det, gidder jeg rett og slett ikke å gå inn i ny debatt på emnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan helt sikkert skape en ny, lang debatt om Bibelens validitet.

For de fleste er Bibelen godt dokumentert.

Dødehavsrullene og funnet av dem skapte en stund stillhet når det gjaldt Bibelens troverdighet.

utenom det, gidder jeg rett og slett ikke å gå inn i ny debatt på emnet. :)

Dødehavsrullene har ingenting med Bibelens validitet å gjøre. Det blir jo som om jeg skulle bevise Bram Stokers Dracula med en tidligere utgave av Bram Stokers Dracula. Hvor likt inneholdet er viser bare i hvilken grad innholdet er blitt preservert, men det validerer på ingen måte innholdet av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødehavsrullene har ingenting med Bibelens validitet å gjøre. Det blir jo som om jeg skulle bevise Bram Stokers Dracula med en tidligere utgave av Bram Stokers Dracula. Hvor likt inneholdet er viser bare i hvilken grad innholdet er blitt preservert, men det validerer på ingen måte innholdet av den grunn.

Validitet var vel feil ord.

Ekthet er kanskje bedre.

Er du uenig i at funnet av dødehavsrullene er med på å bygge opp under Bibelens ekthet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Validitet var vel feil ord.

Ekthet er kanskje bedre.

Er du uenig i at funnet av dødehavsrullene er med på å bygge opp under Bibelens ekthet?

Nei, men Bibelens ekthet har da heller aldri vært i seriøs tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, men Bibelens ekthet har da heller aldri vært i seriøs tvil.

Men Bibelen blir ofte omtalt som en eventyrbok og som svada her inne.

Jeg tror mange mennesker hadde funnet feks Salomo`s Ordspråk å være svært givende lesning.

Det går rett og slett ikke an å definere Ordspråkene som "eventyr".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Rettferdige`s Bok ble oversatt fra gammel-hebraisk til engelsk i 1840.

Boken beskriver bl.a at noen av de som bygget på Babels tårn ble degrenert til ape-lignende mennesker. (Neandertaleren?)

Den var altså oversatt til engelsk, 16 år før funnet av knokkelfragmentene i 1856 som skulle bli kalt neandertalere.

Tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Rettferdige`s Bok ble oversatt fra gammel-hebraisk til engelsk i 1840.

Boken beskriver bl.a at noen av de som bygget på Babels tårn ble degrenert til ape-lignende mennesker. (Neandertaleren?)

Den var altså oversatt til engelsk, 16 år før funnet av knokkelfragmentene i 1856 som skulle bli kalt neandertalere.

Tilfeldig?

Og hvor ble "den rettferdiges bok" lest før dette tidspkt? Og av hvem?

Jeg googlet den, og det ser ut til at selv om det er referert til den i det gamle testamentet, så hersker det en viss tvil om boken. Det er f.eks mange som har gjort krav på å være den ekte "rettferdiges bok", men det er flere kandidater. http://en.wikipedia.org/wiki/Sefer_haYashar

Og noen av dem blir avvist som oppdiktede.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor ble "den rettferdiges bok" lest før dette tidspkt? Og av hvem?

Jeg googlet den, og det ser ut til at selv om det er referert til den i det gamle testamentet, så hersker det en viss tvil om boken. Det er f.eks mange som har gjort krav på å være den ekte "rettferdiges bok", men det er flere kandidater. http://en.wikipedia.org/wiki/Sefer_haYashar

Og noen av dem blir avvist som oppdiktede.

Ja, det ser ut til at man ikke kan fastslå med sikkerhet at dette virkelig er den originale boken. Enda iallefall.

Hvis det var den ekte boken, ville den slå fast Bibelens troverdighet 100%.

Det reiser selvfølgelig spørsmålet om den er ekte.

Uansett, ekthet eller ei, den beskriver at det har funnet sted "neandertalermennesker" lenge før vi mennesker viste om at det hadde levd en slik mennesketype.

Man kan spekulere i om det dreier seg om et "heldig" tilfeldig sammentreff, fra bokens side, eller at boken faktisk er ekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...