Gå til innhold

Jobb 1. juledag


Gjest sirr

Anbefalte innlegg

Jeg har en fast vakt som faller på 1. juledag. Vakta går egentlig fra 16.00-24.00, men siden det er sterkt redusert trafikk 1. juledag, har arbeidsgiver satt meg opp til å jobbe 13.00-16.00 istedet.

Kan arbeidsgiver kreve at jeg arbeider utenom den faste arbeidstida? For det passer veldig dårlig for meg å være på jobb disse timene.

Dessuten lurer jeg på om det er noen tidsfrist for varsel om endrede arbeidstider. Sist vi fikk endret arbeidstidene fikk vi varsel om at det kom til å bli endringer omtrent en måned på forhånd, men hva endringene kom til å være fikk vi ikke beskjed om før tre-fire dager før de trådte i kraft. Noe som er vanskelig siden flere av oss ansatte er studenter eller har andre jobber. Og dette med 1. juledag blir jo et annet eksempel på endring av arbeidstid. Burde man ikke ha tid til eventuelt å si opp en vakt man ikke lengre kan gå pga endret tid? Og tidsfrist for oppsigelse av en vakt er en måned i forveien.

Har forsøkt å lese litt i arbeidsmiljøloven, men finner ingenting konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiver kan lage egen vaktplan for jul, og da kan du få endret arbeidstid. Må jo være bedre å jobbe fra kl 13 - 16, for da har du jo hele kvelden fri! Hva jobber du som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for jeg er borte, og å komme seg tilbake til kl. 13.00 går dårlig. Arbeider på flyplass, og alle tidligere år har hele flyplassen vært stengt 1. juledag. I år er visst et unntak. Synes det blir litt kjipt at arbeidsgiver bare endrer vakter, når vi som arbeidstakere burde ha våre faste vakter å forholde oss til.

Men takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...