Gjest Gjest_Grønn_* Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 60 politi folk for å uttransporter 30 asylsøkere, jeg må nesten le. Og hva koster det å leie et helt fly til Irak. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=590641
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 Dette er jo kriminelle asylsøkere vi ikke vil ha her i alndet, så man må nesten se kostanedene opp mot hvor mye det ville ha kostet å hatt dem værende her, som kriminelle. Ikke at jeg synes det er rett, håpløst at vi skal ta inn slike pengesluk her i landet. Håper dette blir en ny trend, da blir forhåpentligvis enkelte ikke så fristet til å komme hit!
Gjest Gjest_grønn_* Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Dette er jo kriminelle asylsøkere vi ikke vil ha her i alndet, så man må nesten se kostanedene opp mot hvor mye det ville ha kostet å hatt dem værende her, som kriminelle. Ikke at jeg synes det er rett, håpløst at vi skal ta inn slike pengesluk her i landet. Håper dette blir en ny trend, da blir forhåpentligvis enkelte ikke så fristet til å komme hit! Men hvorfor kan ikke politiet bruke håndjern og fotlenker. 60 politifolk er veldig mye.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Dette er en engangskostnad som er ganske liten i forhold til hva det koster samfunnet å ha 3o kriminelle her.
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Men hvorfor kan ikke politiet bruke håndjern og fotlenker. 60 politifolk er veldig mye. Aner ikke. Sikkert av humanistiske hensyn. Ikke at jeg er enig der heller.
Miko Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 Var det ikke plass til flere på det flyet...? For da burde de jo fylt opp med flere kriminelle.
Glynis Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Jeg er blant de første til å påpeke unødvendige offentlige kostnader, men dette synes jeg er helt greit. Kostnaden for å ha 11 personer i fengsel eller som personer driver gjentatte lovbrudd i mange år i samfunnet er utrolig høy (hvis vi er korrekte og regner med at ingen av de 19 andre vil begå lovbrudd, noe som ville gjort kostnaden enda høyere), og hvis de ikke har oppholdstillatelse har de heller ikke vært i jobb, de har blitt forsørget av landet og ikke bidratt til økonomisk vekst. Dette er en svært liten engangssum å bruke. Dessuten kan det ha ringvirkninger ved at det blir lettere å transportere asylsøkere uten oppholdstillatelse ut senere.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #8 Skrevet 7. desember 2009 Enig med Glynis. I forhold til å kjøpe billetter på vanlig rutefly er dette en genial (og billig!) idé, og ikke minst blir det mye lettere å sende ut folk på denne måten.
Gjest gjest - hei Skrevet 7. desember 2009 #9 Skrevet 7. desember 2009 Dette er jo kriminelle asylsøkere vi ikke vil ha her i alndet, så man må nesten se kostanedene opp mot hvor mye det ville ha kostet å hatt dem værende her, som kriminelle. Ikke at jeg synes det er rett, håpløst at vi skal ta inn slike pengesluk her i landet. Håper dette blir en ny trend, da blir forhåpentligvis enkelte ikke så fristet til å komme hit! Nei, "bare" elleve av de tredve var kriminelle i den forstand at de hadde begått lovbrudd i Norge. De var heller ikke asylsøkere, de var tidligere asylsøkere som hadde fått endelig avslag på sin søknad. Så sånn sett var jo hele hurven kriminelle i den forstand at de ikke forlot Norge frivillig etter endelig avslag. Kostnader for utsendelse: Helt vilt med at 66 politifolk må følge for vår regning. Men på den annen side: Ville du vært flykaptein og hatt med deg 30 mulig desperate uten at de var lenket med håndjern og under eskorte? Vi kunne naturligvis lastet opp store militære fly med flere enn 30, hvor noen få militære med våpen kunne holdt dem i sjakk. God idé.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. desember 2009 #10 Skrevet 7. desember 2009 Var det ikke plass til flere på det flyet...? For da burde de jo fylt opp med flere kriminelle. Eller tilbudt plasser til norske charterturister som ville ha billigtur til Bagdad?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. desember 2009 #11 Skrevet 7. desember 2009 Enig med Glynis. I forhold til å kjøpe billetter på vanlig rutefly er dette en genial (og billig!) idé, og ikke minst blir det mye lettere å sende ut folk på denne måten. Kjøpe billetter på vanlig rutefly! Har vi virkelig gjort det! Hva ville du sagt om du og dine hadde kjøpt ordinære billetter og så kom ørten sånne på flyet. Hadde ikke følt meg bekvem, og et flyselskap har tross alt ansvar for sine normale passasjerer. Jeg minnes en gang jeg og en kollega fløy Oslo-Stavanger, så kom det en person (bare en altså) i håndjern og med en politimann på hver side og satte seg på raden foran oss. Vi forlangte straks å få bytte sete, hvilket vi fikk. Men flyturen ble et nervøst mareritt, og gjett hvem som trakk et lettelsen sukk da vi var ute av flyet, ute av Sola Lufthavn og på vei til Stavanger i drosje (den gang ble stavangerdrosjer kjørt av rogalendinger, og ikke våre nye som voldtar deg i drosjene).
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #12 Skrevet 7. desember 2009 Kriminelle, asylsøkere og psykisk syke transporteres daglig på vanlig rutefly i Norge. Vanlig prosedyre er følge av to politimenn. Det kostet 800 000 kr å leie flyet. Hvilket fører til en kostnad på 25 000 per iraker. Er dette ekstremt dyrt?
Étaín Skrevet 7. desember 2009 #13 Skrevet 7. desember 2009 60 politi folk for å uttransporter 30 asylsøkere, jeg må nesten le. Og hva koster det å leie et helt fly til Irak. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=590641 Nå koster det visstnok mindre å samle dem og leie et fly enn å sende dem ut enkeltvis.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå