lilleting Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 skal steke kalkun til uka,(for første gang i mitt liv). Lurer på hva andre bruker å ha til?
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 Jeg bruker poteter, viltsaus, minigulrøtter, rosenkål og waldorfsalat. Lykke til!
Brunhilde Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Jeg bruker poteter, viltsaus, minigulrøtter, rosenkål og waldorfsalat. Lykke til! Poteter, saus, waldorfsalat, svisker, brokkoli, blomkål, rosenkål, gulrøtter og tyttebærsyltetøy (for de som liker slikt til maten).
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #4 Skrevet 7. desember 2009 Vi har poteter (med persilledryss), rosenkål, gulrotskiver stekt i soyasaus, baconet som vi har på kalkunen ved steking og sjysaus. Og selvfølgelig, det viktigste: stuffingen som har godgjort seg inni kalkunen. (Stuffingen lages av innmaten til kalkunen, løk, hvitløk, svinekjøtt, melk, brød, krydder. Utrolig godt!)
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #5 Skrevet 7. desember 2009 Vi har poteter (med persilledryss), rosenkål, gulrotskiver stekt i soyasaus, baconet som vi har på kalkunen ved steking og sjysaus. Og selvfølgelig, det viktigste: stuffingen som har godgjort seg inni kalkunen. (Stuffingen lages av innmaten til kalkunen, løk, hvitløk, svinekjøtt, melk, brød, krydder. Utrolig godt!) Maispudding, portvinssaus, ferskner, aspargesbønner stekt med bacon/løk, ripsgele, stuffing (omtrent som over, men med egg i), helstekte poteter. Sånn ca.
Gjest Marlo Skrevet 7. desember 2009 #6 Skrevet 7. desember 2009 Wokede grønnsaker (chili, vannkastanjer, rødløk, brokkoli, erter m.m.), hjemmelaged potetsalat, ris og poteter, salat, saus ... tror ikke jeg har glemt noe nå
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #7 Skrevet 7. desember 2009 Jeg bruker sprøstekte loffterninger sammen med bacon. Lager saus, har poteter, sopp og forskjellige grønnsaker etc til.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #8 Skrevet 7. desember 2009 Jeg lager stuffing av bacon, selleri og lofterninger. Som tilbehør kokte poteter, grønnsaksblanding, ertepure og viltsaus.
Gjest Gjest_Cathrine_* Skrevet 9. desember 2009 #9 Skrevet 9. desember 2009 Stuffing høres absolutt ikke godt ut, men må vel prøve det en gang
Ulva Skrevet 10. desember 2009 #10 Skrevet 10. desember 2009 Stuffing høres absolutt ikke godt ut, men må vel prøve det en gang Stuffingen er jo noe av det beste med kalkunen (ivertfall pappa sin)
TrineFraTroms Skrevet 10. desember 2009 #11 Skrevet 10. desember 2009 Jeg pleier faktisk å ha noe fisk ved siden av. Røkelaks o.l. Det setter en ekstra spiss på smaken, og sennepssaus passer merkelig nok perfekt til kalkun. Gjestene syns alltid det ser litt merkelig ut før de smaker, men jeg har ennå ikke opplevd noe annet enn lovord etter maten Mange jeg kjenner har faktisk begynt med dette selv. Anbefales!
gard Skrevet 13. desember 2009 #12 Skrevet 13. desember 2009 God stuffing er viktig, waldorfsalat og jeg tror også hjemmelaget rødkål kan fungere bra til :-)
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 13. desember 2009 #13 Skrevet 13. desember 2009 Noen som har en god oppskrift på stuffing?
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2009 #14 Skrevet 14. desember 2009 Noen som har en god oppskrift på stuffing? Vi har poteter (med persilledryss), rosenkål, gulrotskiver stekt i soyasaus, baconet som vi har på kalkunen ved steking og sjysaus. Og selvfølgelig, det viktigste: stuffingen som har godgjort seg inni kalkunen. (Stuffingen lages av innmaten til kalkunen, løk, hvitløk, svinekjøtt, melk, brød, krydder. Utrolig godt!) Som skrevet: - innmaten som følger med kalkunen (renses og det som er brukbart finhakkes) - svinekjøtt, finhakket - hakket løk og hvitløk - dagsgammelt loff i terninger - melk - persille - krydder (salt, pepper, soyasaus o.l.) Brun løk og hvitløk, stek innmat og svin sammen med løken. Tilsett brød og så fyller du på med melk slik at det akkurat dekker fyllet. La småkoke (rør i blant) Etter 5-10 minutter tilsettes krydder og fersk, finhakket persille. La koke til konsistensen er litt fast. Fyll kalkunen med stuffingen (pass på å vaske kalkunen først!), sy igjen og stek kalkunen med stuffingen inni.
HobbyKokk Skrevet 14. desember 2009 #15 Skrevet 14. desember 2009 Stuffing er viktig ja, og godt. Jeg har brukt å lage av Kastanjer Svisker Pærer Litt kalvekjøtt Hvitvin eller noe Smør Salt og pepper Brødrasp Kraft/buljong Alt most sammen, og stuffingen gjør jo også at det er fuktighet inne i kalkunen Ellers til kalkunen Svisker Rosenkål Gulerøtter og sist men ikke minst glaserte kastanjer Har ikke funnet den beste sausen enda men, fløtesaus, eller noe mer mot pepersaus går bra, Har også lest at en Altigstad aquavit er bra til, skal prøves ;-) Har noe forresten gode tips til å skrelle kastanjer, jeg koker de litt og kjøler de ned men skallet sitter som bare det og det tar votter og vinter å få skrelt de. Er på jakt etter rette behandlingen som gjør at skallet slipper lettere. God jul !
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå