Gå til innhold

Hjemmelaget gløgg


finkel

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst på gløgg! Men jeg bor for tiden i utlandet og har ikke mulighet til å kjøpe ingredienser som kanelstang, nellikspiker og lignende. Ikke har de ferdiglagt gløgg her heller. :snurt:

Men, jeg har malt krydder som kanel, ingefær og nellik, går det an å lage gløgg med dette? Må det siles etterpå? Har en bringebærvin som smaker som saft jeg har tenkt å bruke som basis. :)

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro det kan funke, men den vil kanskje bli litt grumsete og uklar. Regner med at du ikke får silt ut de minste ruskene med malt krydder. Kanskje du kan ha krydderene i en tøypose av tettvevd tynt bomullstøy og så koke opp med vann/saft/vin?

Jeg lager gløgg ved å koke hele kryddere, lar det koke og trekke en stund før jeg sper med mer vin/saft/juice og lar det bli varmt. Kokingen er for å få ut mest mulig smak av krydderene, men all vinen bør jo ikke koke da smaker den litt kjipt.

Men hva slags land er det som ikke selger hele kryddere da? :nei:

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det kan funke, men den vil kanskje bli litt grumsete og uklar. Regner med at du ikke får silt ut de minste ruskene med malt krydder. Kanskje du kan ha krydderene i en tøypose av tettvevd tynt bomullstøy og så koke opp med vann/saft/vin?

Jeg lager gløgg ved å koke hele kryddere, lar det koke og trekke en stund før jeg sper med mer vin/saft/juice og lar det bli varmt. Kokingen er for å få ut mest mulig smak av krydderene, men all vinen bør jo ikke koke da smaker den litt kjipt.

Men hva slags land er det som ikke selger hele kryddere da? :nei:

Takk! Lurte på om jeg kanskje måtte bruke tøy, ja.

Landet er Sør-Korea! Det er godt mulig de har et eller annet her også, men så langt har jeg ikke funnet det... Sliter litt med å lese det som står på pakkene forstår du ;)

Endret av finkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De krydderne du trenger er jo lette å kjenne igjen, og jeg er helt sikker på at utvalget der du er er atskillig større enn i Norge. Hvis du har klart å finne malt utgave, ja da tror jeg nok at du klarer å finne den hele også. ;)

Lykke til med prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De krydderne du trenger er jo lette å kjenne igjen, og jeg er helt sikker på at utvalget der du er er atskillig større enn i Norge. Hvis du har klart å finne malt utgave, ja da tror jeg nok at du klarer å finne den hele også. ;)

Lykke til med prosjektet.

Hehe, her til lands pakkes alt inn i plast to-tre ganger, så det er jammen meg ikke lett å kjenne igjen ting. Og, alle krydderne er importerte, så vi får se. Jeg får prøve å finne ut hva det heter på koreansk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har funnet på en gløgg som jeg syns er kjempegod:

3 dl ferdigblandet solbærsirup

5 dråper sitron

3 ss appelsinjuice

1/3 ts malt kanel

1/4 ts malt kardemomme

Varm opp til det begynner å koke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Min svigermor lager følgende julete/gløgg:

nypete med anis, nellik og kanel :) Det smaker overraskende likt gløgg og har vært et godt sukkerfritt (vi bruker sukett) alternativ i jula for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...