iss Skrevet 6. desember 2009 #1 Skrevet 6. desember 2009 Har noen her noengang bydd godt under prisantydning, men allikevel fått tilslag?? Vi vurderer ett hus men prisen er for høy for oss. Hvor langt under prisantydning kan man by? Hvis vi gjør en god jobb og sjekker hva huset gikk for for noen år siden og legger til generell prisvekst så skulle det tilsi at huset var verdt mange hundre tusen under det salgsprisen er nå.
Zzyzx Skrevet 6. desember 2009 #2 Skrevet 6. desember 2009 Du kan by akkurat hva du vil, men det er selger som må akseptere budet. Da betyr det ikke så veldig mye hva du mener det egentlig burde være verd nå.
Gjest SmallTalk Skrevet 6. desember 2009 #3 Skrevet 6. desember 2009 Det er selvfølgelig lov å prøve seg med å by under takst, men ikke forvent at du faktisk kommer til å få huset ved å komme med et skambud. Selger har ofte gjort seg opp en mening om hva det minste de selger for er, og er du langt unna dette kan du garantert glemme å få kjøpt huset. Fortsetter du å komme med skambud, så ender du med at de ikke gidder å selge til deg. Tidligere pris spiller ingen rolle, det er markedsprisen nå som gjelder.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. desember 2009 #4 Skrevet 6. desember 2009 Det er vesens forskjell på skambud og bud under prisantydning. Men jeg er enig i at det er markedsprisen nå som gjelder og den ideen kjøper har om hva han ønsker seg i pris. Det er det jo ikke sikkert han får. Skal du by under prisantydning så ville jeg vært nøye med å unngå skambud, og skulle du komme i skade for å gi et bud som blir oppfattet som det så øk nå i alle fall ikke med 10.000 eller 25.000.
Britt Banditt Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Jeg ville sagt at det kommer ann på hvor lenge huset har ligget ute, om det nylig er lagt ut er det liten sannsynlighet for at de vil godta et bud godt under prisantydning.
Gjest SmallTalk Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 Det er vesens forskjell på skambud og bud under prisantydning. Men jeg er enig i at det er markedsprisen nå som gjelder og den ideen kjøper har om hva han ønsker seg i pris. Det er det jo ikke sikkert han får. Skal du by under prisantydning så ville jeg vært nøye med å unngå skambud, og skulle du komme i skade for å gi et bud som blir oppfattet som det så øk nå i alle fall ikke med 10.000 eller 25.000. Signerer! Foreldrene mine skal selge huset sitt, og fikk først inn et bud på 400.000 under takst. Dette ble blankt avslått, ettersom foreldrene mine ikke har noen hast med å få solgt og ikke kommer til å selge under takst. Paret som bydde på huset fortsatte å øke med ca 25.000 av gangen til de ga seg på 200.000 under takst, noe som til slutt bare har blitt irriterende for foreldrene mine. Resultatet er de har spolert sine sjanser på å få kjøpt huset, og i tillegg så har foreldrene mine brukt opp en 5-6 ekstra visninger på noen som tydeligvis ikke ville ha huset. Sånt er irriterende.
Gjest SmallTalk Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Jeg ville sagt at det kommer ann på hvor lenge huset har ligget ute, om det nylig er lagt ut er det liten sannsynlighet for at de vil godta et bud godt under prisantydning. Det er ikke sikkert de vil gjøre det selv om huset har ligget ute en stund heller.
iss Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #8 Skrevet 6. desember 2009 Ja jeg skjønner at noen bud vil kunne sees som skambud. jeg har undersøkt nøye, og taksten de har idag står ikke i direkte sammenheng med takst og salg for noen år siden. Ved å ta utgangspunkt i markedet den gangen og legge til prisvekst i markedet for den siste perioden, så tilsvarer det at huset faktisk skulle hatt en prisantydning på 400 000 under. Jeg kjenner huset godt og vet at det ikke har vært gjort noe med huset som tilsier en så voldsom vekst på akkuratt dette huset, en vekst som er betydelig høyere enn markedet der huset ligger. Nå er huset nylig lagt ut. Jeg vet at alle de andre på visningene har sagt de ikke er intr. Så jeg har følelsen at flere synes huset er overpriset. Men selvfølgelig selger de ikke hvis de ikke er fornøyde med prisen.
Gjest SmallTalk Skrevet 6. desember 2009 #9 Skrevet 6. desember 2009 Tidligere peisantydninger er jo irrelevant i henhold til salget nå. Det samme er prisvekst. Det er jo en takstmann som har satt taksten, og han bryr seg jo ikke om tidligere salgssum eller takst. Taksten skal jo også være justert for f.eks ukurrant beliggenhet osv. Og jeg antar at prisantydningen ikke er satt langt over taksten...
iss Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #10 Skrevet 6. desember 2009 Prisantydning er 100 000 over takst faktisk. Men hvis man ikke kan ta hensyn til prisvekst, hva er prisveksten en indikator på? (Jeg er ikke flink i dette, derfor spør jeg)
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #11 Skrevet 6. desember 2009 hva er prisveksten en indikator på? (Jeg er ikke flink i dette, derfor spør jeg) Vekst i økonomien, derunder lønnsvekst, eventuelt økt risikotaking fra bankenes side hvis økonomisk vekst stilles til side.
Rosalie Skrevet 6. desember 2009 #12 Skrevet 6. desember 2009 iss: Siden dette er i et område hvor det nesten aldri er boliger til salgs, vil ikke prisvekst være en faktor du kan ta i betraktning.
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 6. desember 2009 #13 Skrevet 6. desember 2009 Prisantydning er 100 000 over takst faktisk. Men hvis man ikke kan ta hensyn til prisvekst, hva er prisveksten en indikator på? (Jeg er ikke flink i dette, derfor spør jeg) hm. nå er jeg ingen eiendomsmekler, men jeg tror nok at om prisantydning faktsk er 100 tusen over takst, betyr det at selger mest sannsynlig iallfall ikke vil selge under takst.. mine foreldre solgte nylig sin bolig og de satt (som i ditt eksempel) prisantydning høyere enn takst. jeg synes dette var veldig rart og sært, men dette var visstnok vanlig der de bodde..(ifølge mekler). jeg var redd dette ville skremme potensielle budgivere, men jammen tok jeg feil. første budet de fikk inn var på takst og flere kastet seg med i budrunden. det gikk med andre ord veldig bra og huset ble solgt godt over både takst og prisantydning. det jeg mener å si (er altfor dårlig til formulere meg med korte ord...) er at om de har satt prisantydning høyere enn takst, gir selger ett signal om de ikke selger ved småbud og mest sannsynlig satser på å selge over takst. så jeg ville vært forsiktig med å håpe altfor mye... masse lykke til!!
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #14 Skrevet 7. desember 2009 Det er jo bare å prøve seg, og ikke gå høyere enn dere tåler. Lykke til Vi kjøpte forresten av noen som overvurderte verdien på huset sitt Og jeg har hørt om flere som får kjøpt en god del under takst.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå