Gå til innhold

Hva er egentlig galt med prostitusjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg har lurt på en stund. Hva er det som egentlig er galt med å ta betalt for sex? Da tenker jeg på handlingen i seg selv, og at vi ser bort ifra trafficking, vold, bakmenn osv.

Hvis ei jente, helt av egen vilje, vil ligge med meg for 1000 kroner, hva er så galt med dette da?

Er det så stor forskjell fra f.eks. modeller? De viser jo fram kroppen sin for penger. Er det så mye værre å stikke en penis inn i en vagina for penger?

Kan nevne at jeg aldri har kjøpt, eller vurdert det i det hele tatt. Er faktisk for loven her i Norge, men det er pga. all volden og tvangen som disse jentene blir utsatt for. Jeg spør bare om hva som er galt med selve handlingen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel bare det at det ikke er sosialt akseptert.

Jeg har ingenting imot prostituerte eller de som kjøper tjenestene, så lenge de prostituerte gjør det av egen fri vilje og de som kjøper ikke er gift(eller bundet til en partner på en eller annen måte) eller er ute etter å misbruke horer fordi det er mer "akseptert".

Skrevet

Hvis hun selger kroppen sin av helt fri vilje og alle pengene går til henne så synes ikke jeg det er noe galt i det.

Men denne problemstillingen er urealistisk. Fordi ved protistusjon kommer det alltid til å være bakmenn og mennesekehandel involvert til en hvis grad. Så ved kjøp av sex er det ikke kvinnen du hjelper men bakmennene som tjener på det.

Skrevet

Ikke ALLTID som du skriver.

Det finnes faktisk kvinner i Norge som selger sex av egen fri vilje, hvorav alle pengene havner i egen lomme ;)

Skrevet

De fleste norske prostituerte selger av egen frie vilje, selv om de sikkert hadde droppet det om de vant noen drullioner i lotto så penger ikke var et tema lenger.

De som selger for å finansiere et rusmisbruk, gjør det av litt mindre fri vilje, men ikke fordi det står noen bak og dytter annet enn trangen til medikamentene de er avhengige av for å overleve dagen.

Ellers er det nok folks moralistiske oppfatning og oppdragelse som utgjør det største problemet når det kommer til prostitusjon. Hele geskjeften ville nok vært atskillig mindre belastende for den prostituerte om den ikke var sett ned på av almuen. Handlingen i seg selv er den samme enten man har sex med en ektemann eller en kunde. Ergo er det samfunnets fordømmelse som er problemet.

Skrevet
Handlingen i seg selv er den samme enten man har sex med en ektemann eller en kunde. Ergo er det samfunnets fordømmelse som er problemet.

Der er jeg helt uenig.

Prostitusjon er i prinsippet å la en annen forgripe seg på en seksuelt. En får penger for å undertrykke sin motvilje mot å underkaste seg den andre personens bestilling. Å ha sex en har lyst på er noe helt annet.

Å slikke en jente er det samme om jenta er 6 eller 17 også, men de følelsesmessige konsekvensene er ikke de samme.

Skrevet

Vel, jeg vil ikke ha sex med mennesker jeg ikke elsker, men det er jo min sak. Om du vil ligge med hvem som helst, kan du jo like godt ta betalt for det:)

Jeg tror imidlertid de færreste prostituerer seg av egen fri vilje, men i desperasjon etter penger eller "kjærlighet"

Skrevet
Der er jeg helt uenig.

Prostitusjon er i prinsippet å la en annen forgripe seg på en seksuelt. En får penger for å undertrykke sin motvilje mot å underkaste seg den andre personens bestilling. Å ha sex en har lyst på er noe helt annet.

Å slikke en jente er det samme om jenta er 6 eller 17 også, men de følelsesmessige konsekvensene er ikke de samme.

Du kan ikke sitte der og bestemme at prostitusjon er å la en annen forgripe seg en. For deg, sikkert. For meg, neppe. Jeg har ikke de store romantiske følelsene rundt sex og kunne fint solgt sex uten å verken få traumer eller andre psykiske men.

Det er forskjell på folk, men det tror jeg går hus forbi hos den delen av befolkningen som ikke evner å tenke utenfor sin egen boble. Alle er ikke som deg.

Og når det gjelder din sammenligning med en 6-åring, så har et barn lite egen vilje når det kommer til seksuelle overgrep. Og overfor barn vil det alltid være overgrep, da de ikke på noen måte er modne i den sammenheng, og ikke er istand til å ta vare på seg selv.

Når det gjelder prostitusjon snakker vi om voksne mennesker som gjør egne valg, selv om bakgrunnene for valgene kan variere fra person til person.

Vel, jeg vil ikke ha sex med mennesker jeg ikke elsker, men det er jo min sak. Om du vil ligge med hvem som helst, kan du jo like godt ta betalt for det:)

Jeg tror imidlertid de færreste prostituerer seg av egen fri vilje, men i desperasjon etter penger eller "kjærlighet"

Penger, ja. Kjærlighet..? Neppe. For enkelte av kundene dreier det seg dog om behovet for nærhet mer enn sex.

Skrevet

Å betale frivillig selge kroppen sin er for meg ikke en handling det er noe galt med, selv om jeg aldri kunne vurdert det selv.

Skrevet

Hva med eskortepike, Kitten, kunne du vært det? Da selger man bare sitt selskap, ikke noe fysisk.

Skrevet

Helt ærlig så kunne jeg, men det er ikke det første jeg ville valgt å gjøre for å si det slik.

Skrevet

Jeg kunne også :jepp:

Sånn når det gjelder prostitusjon generellt, så ville min største bekymring rundt vært å havne i et miljø og situasjoner som var farlig for meg.

Skrevet
Du kan ikke sitte der og bestemme at prostitusjon er å la en annen forgripe seg en. For deg, sikkert. For meg, neppe. Jeg har ikke de store romantiske følelsene rundt sex og kunne fint solgt sex uten å verken få traumer eller andre psykiske men.

Det er det mange som har trodd før deg, og angret på. Så viser det seg at prostitusjonssexen og det å bli brukt ikke er helt som de hadde tenkt seg. Mange får forstyrret sitt forhold til menn allerede ved å jobbe med telesex en stund. De hadde neppe trodd det på forhånd.

Man trenger overhodet ikke et romantisk syn på sex for å bli påvirket følelsesmessig av å bli herset med seksuelt av folk du ikke har lyst på.

Skrevet

Hvordan forklarer du selvskading?

Skrevet

Jeg har ingenting imot prinsippet. Jeg hadde solgt sex hvis jeg visste om noen som var interessert i å kjøpe.

Skrevet
Penger, ja. Kjærlighet..? Neppe. For enkelte av kundene dreier det seg dog om behovet for nærhet mer enn sex.

Derfor sa jeg "kjærlighet", ikke kjærlighet. Kunne godt brukt ordet nærhet. Men jeg vet desverre om en del unge jenter som begynner å prostituere seg fordi de lengter etter å få bekreftelse på at de er elsket og forveksler sex med kjærlighet.

Skrevet
Hvordan forklarer du selvskading?

Det kommer litt an på hva slags forklaring du er ute etter. Definisjonen er vel ganske enkelt "å skade seg selv". Jeg skjønner imidlertid ikke hva det har med mitt svar å gjøre, sikker på at du har sitert rett?

Skrevet
Derfor sa jeg "kjærlighet", ikke kjærlighet. Kunne godt brukt ordet nærhet. Men jeg vet desverre om en del unge jenter som begynner å prostituere seg fordi de lengter etter å få bekreftelse på at de er elsket og forveksler sex med kjærlighet.

Det er stor sannhet i det du skriver her, Tante. Ikke bare prostituerte, men jenter/gutter som misbruker sex/har mange partnere fordi de av en eller annen grunn søker bekreftelse på denne måten.

Gjest dragonfly123
Skrevet
Dette er noe jeg har lurt på en stund. Hva er det som egentlig er galt med å ta betalt for sex? Da tenker jeg på handlingen i seg selv, og at vi ser bort ifra trafficking, vold, bakmenn osv.

Hvis ei jente, helt av egen vilje, vil ligge med meg for 1000 kroner, hva er så galt med dette da?

Er det så stor forskjell fra f.eks. modeller? De viser jo fram kroppen sin for penger. Er det så mye værre å stikke en penis inn i en vagina for penger?

Kan nevne at jeg aldri har kjøpt, eller vurdert det i det hele tatt. Er faktisk for loven her i Norge, men det er pga. all volden og tvangen som disse jentene blir utsatt for. Jeg spør bare om hva som er galt med selve handlingen.

å behandle et menneske som en vare, er respektløst og helt sykt.

jeg hadde ikke likt og bli behandla som ei lett melk fra kiwi.

Skrevet
å behandle et menneske som en vare, er respektløst og helt sykt.

jeg hadde ikke likt og bli behandla som ei lett melk fra kiwi.

Men om en annen ikke hadde hatt noe imot å bli behandlet som en vare da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...