Gå til innhold

sette varmtvannstanken på 0

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da setter jeg på laveste varme også. Jeg har ikke kontrakt nei. Burde jeg kreve det? Huseier er en gammel mann, som vi ser lite til. Hvorfor burde jeg ha kontrakt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville ikke brukt elektrisk varme da det utgjør stor brannfare.

men dette med vvs bereder og vannrør er jo veldig viktig. jeg ville ikke skrudd den av, og en viktig grunn til dette er at dere elgger grunnlag for bakterievekst som dere faktisk kan bli veldig syke av....

rørene vil ikke sprekke hvis det er en vanlig blokkleilighet som har leiligheter over og under - dette gjelder jo hus/rekkehus og leiligheter som har rør på bakkeplan.

ta å google litt på leiekontrakt, og du vil finne ut mange grunner til at det er lurt.

nå som du skal bo for deg selv er det viktig at du setter deg inn i dine juridiske ansvarsforhold - for de finnes det mange av selv om det ike nå er logisk for deg:)

du vet, norske lover gjelder selv om vi ikke vet om alle....

Skrevet
Huseier har aldri sagt noe om dette til oss. Vi møtte han ikke en gang da vi flyttet inn, så han har ikke sagt noe som helst om noe som helst, hehe. Så om noe skjer, så er det vel ikke vårt ansvar?

Du er tydeligvis helt idiot. Det er ikke huseiers ansvar å fortelle deg dette, dette er som smalltalk sa allmennkunnskap! Eller synes du huseier også må fortelle deg at du ikke må skru på plata og gå ut, at du ikke må fyre med kinaputter i peisen, at du ikke må knulle uten kondom (det burde han forresten ha fortalt deg, for Gud forby at slike inbesile mennesker formerer seg...)

Skrevet
Da setter jeg på laveste varme også. Jeg har ikke kontrakt nei. Burde jeg kreve det? Huseier er en gammel mann, som vi ser lite til. Hvorfor burde jeg ha kontrakt?

Herre gud! Hvor gammel er du? Selvfølgelig burde du ha kontrakt! Uten kontrakt kan du bli kastet ut på dagen.

Skrevet

Det kan jeg da ikke. Når jeg ikke har kontrakt gjelder 1 mnd oppsigelse.

Skrevet

Ingen av dere har rett. Når det ikke foreligger kontrakt, så gjelder husleieloven. Den gir tre måneder for begge parter.

Gjest gamle ørn
Skrevet

Jeg synes noen svarer ts på en ufin måte. Ikke alt man har tenkt på når man leier, og da er det bedre å spørre om råd enn å leke bedreviter.

Skrevet

Takk gamle ørn :)

Synes jeg får litt ulike svar på om varme skal stå på ovnene.. Jeg får vel ta en telefon til pappa.

Beklager at dere har måttet bli så frustrerte over meg. Har ikke bodd alene så lenge, bare siden mai. Når jeg bodde hjemme tenkte jeg jo ikke over sånne ting. Alt må jo læres:)

Takker for meg!

Skrevet
jeg ville ikke brukt elektrisk varme da det utgjør stor brannfare.

For noe tull. Hva skal du ellers varme med når en er borte, tankekraft?

Jeg er 44 og har både hus og hytte. Det står "alltid" en panelovn på ett eller annet sted, og enda har det ikke brent.

Jeg forutsetter selvsagt at en bytter ovn innimellom samt at denne er forskriftsmessig montert og at det elektriske anlegget er i god stand.

Skrevet

Det er ikke noe tull.

Selvom DU aldri har opplevd at det har begynt å brenne, så betyr det ikke at det aldri skjer må du vite.

Herregud, noen er jo så sneversynte - bare fordi jeg aldri har kræsjet med bil så har heller ingen andre gjort det, liksom.

Ta deg en prat med brannvesenet, så får du høre noe helt annet.

Skrevet
(...)

Mtp varmtvannsberederen, trur dette fort kan koste nesten like mye som dere vinner på en så kort periode. Det krever mye mindre strøm å holde vannet varmt enn på varme opp en hel tank. Uansett er det få kroner en varmtvannsbereder trekker.

Det som står i sitatet over her er helt feil. Man bruker mer strøm på å holde noe varmt.

Gjest Hr Strøm
Skrevet

Selve VV-tanken er normalt greit isolert, men rørene som kommer opp kan være uisolerte et stykke (da ser du kobber-rør eller andre rør som går åpent).

Varmeelemtet i en stor 200-liters tank er vel på 2000W og sikkert mindre på små kjøkkenbenk-tanker eller småtanker.

En 200-liters tank er gjerne 150-160 høy og 60 i diameter.

En sånn tank som står på bruker aldri strøm kontinuerlig siden den har termostat innebygget, som slår inn og ut etter behov. Det går ofte flere timer mellom hver gang den slår inn og da står den kanskje på noen minutter i slengen. I kalde rom slår den naturligvis inn oftere og lengre.

Men noe varme må man som regel ha på i en bolig, men det avhenger av hvor rør er plassert og om leiligheten har mange felles vegger mot resten av boligen osv. Bor det folk i etasjen under kan man trolig klare seg uten strøm.

Ikke så lett å vurdere hvis man ikke er teknisk interessert i strøm og varme etc.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Jens_*
Skrevet
Så lenge dere leier og bor i leiligheten er det deres ansvar, å tro noe annet er bare naivt.

En venn av meg prøvde seg engang på det trikset også, å slå av all varme for å spare strøm mens han var på juleferie. Det viste seg å bli en kostbar lærepenge da han måtte betale for å ikke bare fikse vannskader i egen leilighet, men også i den under...

Vet du om det har noe å si om det står i kontrakten at varme skal være på eller ikke?

Skrevet
Vet du om det har noe å si om det står i kontrakten at varme skal være på eller ikke?

Nei det er du som leieboer som har ansvar for at slike ting ikke skal skje.

• 3 år senere...
Skrevet

Angående varmtvannstanken: La den stå på. Det koster mindre å holde den varm enn det koster å varme opp vannet inni på nytt.

Vet det er gammel tråd, men dette som du og så mange andre skriver er selvsagt TULL OG TØYS.

Folk her innbiller seg altså at man bruker mer strøm på å varme opp vannet i en varmtvannstank enn å la den stå på i en måned? Herregud!!

Anonymous poster hash: ce552...27e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...