Gå til innhold

sette varmtvannstanken på 0

Anbefalte innlegg

Gjest student22
Skrevet

Vi er to studenter som deler en leilighet. Vi skal være hjemme hos familien i 1 måned i juleferien, og vil derfor bruke minst mulig strøm på leiligheten på studiestedet. Vi drar ut alle kontakter og slukker alle lys og ovner. Men kan vi også sette varmtvannstanken på 0? Vi gjorde dette i sommer, men går dette an på vinteren også? Den tar jo en del strøm når den står på..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi er to studenter som deler en leilighet. Vi skal være hjemme hos familien i 1 måned i juleferien, og vil derfor bruke minst mulig strøm på leiligheten på studiestedet. Vi drar ut alle kontakter og slukker alle lys og ovner. Men kan vi også sette varmtvannstanken på 0? Vi gjorde dette i sommer, men går dette an på vinteren også? Den tar jo en del strøm når den står på..

Det går selvsagt an, sommer-/vintertemperatur er uvesentlig.

Men pass på å la den varme seg ordentlig opp igjen før dere bruker varmtvann igjen, og ta gjerne en liter vann og lukt på det. Dette for å unngå farlige bakterier som kan få gode vekstvilkår under nedkjøling....men dette er mest teoretisk da.

Er uansett ikke så mange kronene det koster å la den stå på...

Skrevet

Det er også viktig at ovnen står på noen få grader så rørene ikke fryser.

Det var ihvertfall det jeg fikk beskjed om når jeg bodde på hybel og skulle bort.

Skrevet

Heia,dere MÅ ha varme i leiligheten ellers kan røra fryse og da sprekker de og det kan bli dyrt.

Skrevet

Til vanlig har vi bare på varme innpå soverommene våre. Kjøkken og bad har aldri varme på.

Rørene på badet mener dere da? Så jeg må sette på varme mens jeg ikke er hjemme..?? Neeei. Husleier har ikke sagt noe om dette. Og den strømmen gidder ikke jeg å betale for når jeg ikke er her..

Skrevet
Til vanlig har vi bare på varme innpå soverommene våre. Kjøkken og bad har aldri varme på.

Rørene på badet mener dere da? Så jeg må sette på varme mens jeg ikke er hjemme..?? Neeei. Husleier har ikke sagt noe om dette. Og den strømmen gidder ikke jeg å betale for når jeg ikke er her..

Som leietaker vil du være økonomisk ansvarlig dersom rørene fryser fordi du ikke har på tilstrekkelig varme. Dette er du forpliktet til gjennom leiekontrakten, da du skal ta vare på leiligheten du leier. Så noe slikt kan bli veldig dyrt for dere. Man må derfor alltid ha på et minimum av varme på vinteren dersom det er risiko for kuldegrader ute.

Jeg var selv student på en plass det skjeldent var kuldegrader. Her hadde vi avtale med huseier om at de låste seg inn og kontrollerte slikt med jevne mellomrom.

Mtp varmtvannsberederen, trur dette fort kan koste nesten like mye som dere vinner på en så kort periode. Det krever mye mindre strøm å holde vannet varmt enn på varme opp en hel tank. Uansett er det få kroner en varmtvannsbereder trekker.

Skrevet

Vi har ingen kontrakt.

Men om vanntaken står på 1, men vi ikke har noen varme på i de ulike rommene, da går det vel bra? Eller?

Skrevet
Vi har ingen kontrakt.

Men om vanntaken står på 1, men vi ikke har noen varme på i de ulike rommene, da går det vel bra? Eller?

Å ha varmtvannstanken på 1 vil ikke hindre rørene i å fryse. Det hindrer vannet i varmtvannstanken fra å fryse. Du må ha på ekstra varme for at ikke vannet som allerede befinner seg i rørene skal fryse.

Det er forøvrig veldig dyrt å varme opp en bussfrossen leilighet også... Det er billigere å ha ovnene stående på 1 så ikke alt i leiligheten er iskaldt når dere kommer hjem enn å slå alt av.

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt sjangsen på å slå av varmtvannsberederen. Nå vet jeg ikke hvor mye der koster å varme opp vannet helt kontra det å la det stå på en liten lunk, det kan sikkert andre svare på. Greit å la sånne ting stå på og sikre seg mot issprengte rør.

Skrevet

Hadde aldri tatt sjansen på å skru av alt av varme i en hel måned. Kostnaden hvis et rør skulle sprekke blir STOR :nei:

Gjest SmallTalk
Skrevet

Skal dere skru av all varme i leiligheten, så må dere også sku av vannet og tømme rørene for vann. Hvis temperaturen i leiligheten kommer ned mot 0, vil vannrørene fryse og hvis det da er vann i dem, så vil de sprekke. Dette gjelder alle vannrørene i huset, altså både kjøkken og bad. Og for å si det mildt: sprekker rørene, så blir det jævlig dyrt for dere.

Kom ikke her og si at dere ikke har fått beskjed om dette av huseieren deres. Dette er allmennkunnskap, on noe foreldrene deres burde ha lært dere før dere flyttet hjemmefra. Jeg er student selv, og heller ikke spesielt gammel, men til og med jeg har fått med meg dette.

Angående varmtvannstanken: La den stå på. Det koster mindre å holde den varm enn det koster å varme opp vannet inni på nytt.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Vi har ingen kontrakt.

Nei.

Skrevet

Huseier har aldri sagt noe om dette til oss. Vi møtte han ikke en gang da vi flyttet inn, så han har ikke sagt noe som helst om noe som helst, hehe. Så om noe skjer, så er det vel ikke vårt ansvar? Visste heller ikke dette før nå. Vi har leiligheter på begge sider og over og under oss. Det 'varmer' vel litt? Vi har jo ikke på noe varme nå, så syns det blir for teit å skru på varmen når vi drar. Vi har allerede skyhøy strømregning:(

Gjest SmallTalk
Skrevet
Huseier har aldri sagt noe om dette til oss. Vi møtte han ikke en gang da vi flyttet inn, så han har ikke sagt noe som helst om noe som helst, hehe. Så om noe skjer, så er det vel ikke vårt ansvar? Visste heller ikke dette før nå. Vi har leiligheter på begge sider og over og under oss. Det 'varmer' vel litt? Vi har jo ikke på noe varme nå, så syns det blir for teit å skru på varmen når vi drar. Vi har allerede skyhøy strømregning:(

Det er fortsatt ikke noen unnskylding at han ikke har sagt noe. Det finnes ting som blir ansett for å være en selvfølge.

Ettersom det er dere som bir der, så er det jo deres ansvar. Og dersom dre ikke har noen kontrakt, så kan du heller ikke si at det ikke sto noe i kontrakten eller at dere ikke har fått beskjed av huseier. Sprekker rørene, så er det dere som er ansvarlige. Ikke kontrakt = null rettigheter, og eier kan si hva han vil ettersom det eventuelt vil bli ord mot ord. Da stiller dere dårlig.

Hvordan er det mulig å få høy strømregning, om dere ikke har på varme? Lys, komfyr, vaskemaskin og varmtvannspreder trekker ikke SÅ mye strøm.

Skrevet

Så lenge dere leier og bor i leiligheten er det deres ansvar, å tro noe annet er bare naivt.

En venn av meg prøvde seg engang på det trikset også, å slå av all varme for å spare strøm mens han var på juleferie. Det viste seg å bli en kostbar lærepenge da han måtte betale for å ikke bare fikse vannskader i egen leilighet, men også i den under...

Skrevet

Ok, da hører jeg på dere. Men da er det nok å ha på laveste varme på kjøkkenet og badet? Ikke meningen å virke helt tilbakestående:)

Skrevet

Dere sparer ikke mange kronene ved å skru av slike ting (heller større sjans for at dere må betale mangfoldige tusen om det sprekker)

Husk at en stor del av strømregningen er nettleie og denne kan dere ikke spare noe på ved å bruke lite strøm, da det er en fast pris dere må ut med uansett.

Dere trenger ikke å ha på varme i ovnene på kjøkken og bad, men ikke skru av varmtvannstanken.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Ok, da hører jeg på dere. Men da er det nok å ha på laveste varme på kjøkkenet og badet? Ikke meningen å virke helt tilbakestående:)

Ja, det holder med laveste varme. Poenget er å hindre temperaturen å krype ned mot null. :)

Skrevet

Om ikke huseiern har sagt noe, så er jeg ganske sikker på at det står i standardkontrakten. Der jeg leier har vi en annen kontrakt, men det står spesifisert at det må være på noe varme når vi drar bort til jul. Jeg tror det har stått det samme i andre kontrakter jeg har hatt :)

Skrevet
Om ikke huseiern har sagt noe, så er jeg ganske sikker på at det står i standardkontrakten. Der jeg leier har vi en annen kontrakt, men det står spesifisert at det må være på noe varme når vi drar bort til jul. Jeg tror det har stått det samme i andre kontrakter jeg har hatt :)

Tror TS har skrevet at hun ikke har noen kontrakt.

Ikke skjønner jeg at noen gidder å leie uten kontrakt da, men men, TS får gjøre som hun vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...