Gjest Gjest_Stefan_* Skrevet 5. desember 2009 #1 Skrevet 5. desember 2009 Hei. Jeg er en godt voksen mann som er far til 3, og vi har nylig fått utrettet eldstemann for ADHD. Han har startet med medisin og fått en helt ny hverdag. Endelig!! Legen som vi var til har siden starten også rådet meg til det samme, ettersom han så klare tegn når vi var i møter. Dette er en overlege med mange mange års erfaring, som jeg følte kunne lese meg og mine nykker som ei åpen bok. Problemet er at jeg synes dette er litt vanskelig, ettersom jeg nå er voksen og føler jeg har en "viss" kontroll over hverdagen og livet. Trodde jeg selv ihvertfall. Har tenkt på det ofte i ettertid og kjenner meg veldig igjen i symptomene. Kona er overbevist. Har egentlig alltid vært urolig kroppslig, ekstremt dårlig til å huske, leser skjeldent ettersom jeg aldri har ro i hjernen til å huske hva jeg leser, masse prosjekter på gang samtidlig som aldri bli ferdig, veldig hissig for småting og bli helt forvirret hvis noen forandrer mine faste systemer i hverdagen og på jobb. Dette har jeg levd med i alle år, og alltid trodd at slik er jeg desverre, ingenting å gjøre med. Er det noen flere som har fått utredning i voksen alder? og evt ble hverdagen bedre? Prøvde en kapsel fra sønnen og jeg ble veldig overrasket over hvilken positiv effekt den hadde. Roen i kropp og sinn førte til at jeg leste avisen for første gang på lenge, uten å lese om å om igjen. Slappet av og kunne føre en samtale uten å avbyte eller hoppe til nytt tema i tide og utide. Kona tok en test på bla. fødselsdatoer og alder som jeg ramset opp uten å tenke meg om. Det har jeg aldri klart før. Sovnet som et barn på kvelden også, og det er lenge siden sist. Når jeg leser dette selv så føler jeg at jeg beskriver en tulling, som ikke er helt på nett og det er det jeg frykter at jeg må utlevere under en utredning. Huff.. Det er så vanskelig å utlevere sine svake sider til en ukjent synes jeg, ettersom jeg alltid har hatt en høy mur rundt meg som kun et fåtall har vært på innsiden av, så kan det bli vanskelig føler jeg. Jeg tror nemlig at jeg er den eneste voksne som sitter å trommer konstant med føttene, vipper på stolen og plinger i kaffekoppen. Noen som vet hvor lang tid tar en utredning for voksne? Ble sikkert langt og rotete dette, men men.. Thats me..
waco Skrevet 5. desember 2009 #2 Skrevet 5. desember 2009 Det er ikke mer enn ti år siden det var kriminelt å gi ritalin til voksne med ADHD. Heldigvis går samfunnet fremover, og i fremtiden så håper jeg ikke det er politiet som skal avgjøre hva som er medisiner, men mennesker selv. Idag er det enda ikke slik at fastlegen kan skrive ut medikamenter mot adhd, det er nemlig noe fylkesmannen vet best.
Poppzy Skrevet 5. desember 2009 #3 Skrevet 5. desember 2009 Syns ikke det var rotete i det hele tatt jeg Jeg har også en sønn som har adhd og tourette syndrom. Det er nå 3 år siden han fikk diagnosen etter å ha kjempet i 6 år for å få hjelp. Det ble en helt annen verden da han begynte på medisin. Jeg har alltid trodd at han måtte ha fått det fra faren sin, men etter å ha fått mer og mer kjennskap til adhd så ser jeg meg selv igjen i han. Slik jeg var da jeg var barn. Det er skremmende hvor lik vi er. Han sliter mye med skolen og har mye angst. Det samme har jeg. Nå har psykologen sagt at det blir vanskelig å hjelpe min sønn så lenge jeg ikke får hjelp for mine ting. Hun skal henvise meg til DPS for utredning og så lenge min sønn behandles hos bup så skal de samarbeide og da kommer det til å gå raskere for meg å få hjelp. Håper det da jeg føler at jeg ikke takler hverdagen så bra som jeg ønsker. Jeg er glad for at jeg får dette tilbudet da min fastlege ikke syns jeg bør utredes (har bedt om det ca 1 år siden). H*n mener jeg har lært meg å leve med det. Noe som ikke stemmer.
Poppzy Skrevet 5. desember 2009 #4 Skrevet 5. desember 2009 Jeg så en episode av tabloid på tv2 om medisinering av adhd. Der var det en mor som alltid prøvde medisin før hun ga det til sine barn. Hun sa hun ikke ville gi det til sine barn uten å vite hvordan det virket på henne. Jeg tenkte at jeg også kunne prøve og jeg har aldri jobbet så bra på jobb før. Jeg jobbet systematisk og effektivt. Ikke stresset jeg så mye heller. Fikk unna jobbene raskt uten å "kave" så mye her og der. Det jeg fikk var en dundrende hodepine på kvelden. Det samme slet min sønn med i begynnelsen. Jeg føler meg ikke som noen kriminell fordi jeg prøvd det en dag.
supermy Skrevet 5. desember 2009 #5 Skrevet 5. desember 2009 (endret) Er 22, har adhd, skal starte på medisiner nå. Blir ritalin nå.. Alle har rett på utredning, og dersom ikke fastlegen sender en videre, så kan man sende henvisning selv.. En utredning tar alt fra 14 dager til et år.. Det avhengier av veldig mye. Både hvor tydelige symptomer pasienten har, hvordan stedet man utreder seg på gjør det, osv. Jeg anbefaler nevropsykologisk utredning for voksne, virker som at mange fler har positiv erfaring med dette. Da får man også konkret se om man faktisk sliter med konsentrasjon, oppmerksomhetsvansker, og slike ting. Endret 5. desember 2009 av supermy
Gjest Gjest_Stefan_* Skrevet 5. desember 2009 #6 Skrevet 5. desember 2009 Åh, så bra. Takk for svar.. Godt å vite at det er flere som har prøvd "uten lov" og ikke minst føler den positive effekten av medisinen slik jeg også gjorde. Har lest at de som er hyper og alt tilbehør, blir rolige av medisinen og de som ikke er, blir motsatt. Har prøvd å lese litt rundt om symptomer hos voksne, å jeg tror jeg bare kan legge meg flat med en gang og ta dette på alvor. Drømmen er jo å få en rolig og ryddig hverdag, tid til å hjelpe barna med lekser og skolearbeide. Tid til å sitte stille å lytte til når de forteller hvordan dagen deres har vært. det er virkelig et STORT savn Frykter også at det tar månder og år før diagnosen er klar for behandling. Jeg er jo så ekstremt utålmodig når det gjelder å vente i uvissheten. Huff, nei jeg krysser fingrene og håper på det beste.
supermy Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Har lest at de som er hyper og alt tilbehør, blir rolige av medisinen og de som ikke er, blir motsatt. Dette stemmer ikke. De fleste som får effekt vil føle seg roligere, uavhengig om de har ADHD eller ei. Det er vel gammel overtro at det er slik Nå er det heller ikke alle med ADHD som merker effekten selv, så det er viktig å høre med folk rundt også, og se hvilke effekter de merker på en.. Ta kontakt så kjapt som mulig, tror tror det er 6 mnd ventetid på DPS, så om du ikke får time innen den tid har du rett på utredning et annet sted, f.eks privat, uten høyere kostnader for din del. Søk på nevropsykologisk poliklinikk, så får du kanskje også opp flere alternativer i nærheten av deg. Det går an å ringe til dem og høre ventetiden osv..
Gjest Gjest_Stefan_* Skrevet 6. desember 2009 #8 Skrevet 6. desember 2009 Ohh.. 6 mnd er lang tid, men skal passe på å benytte meg av alternativene hvis det går over den tiden ihvertfall. Takk for tipsene Supermy da er jeg blitt litt klokere og tryggere på at jeg gjør det rette.
einna Skrevet 6. desember 2009 #9 Skrevet 6. desember 2009 Kjenner en som var til utredning for ikke lenge siden, også inkludert psykologsamtaler. Han syntes det var både stress og hjelpsomt. Medisinen hjelper godt, men føler seg litt stigmatisert siden det på ein måte er "han" som i oppførsel og tankegang, som blir medisinert. Han får også ekstra stønad og fikk faktisk erstatning fra staten pga de ikke har oppdaget det før, og dette har ødelagt mye av skolegangen hans.
supermy Skrevet 6. desember 2009 #10 Skrevet 6. desember 2009 Oj, mente at jeg tror det er maks 6 mnd ventetid, det er i alle fall det i bergen Greit å undersøke muligheter ja, dersom du velger å henvise via fastlege, så er det ikke sikkert at fastlegen vet om alle muligheter. Da kan det være lurt å fortelle hvor man ønsker å bli henvist
Gjest Northern Man Skrevet 6. desember 2009 #11 Skrevet 6. desember 2009 Hei; leste innlegget ditt med stor interesse og må si at det du opplever er en blåkopi av hvordan jeg har hatt det og har det(ennå). Jeg møtte veggen for ett halvt år siden etter 25 år i IT-bransjen og er ennå sykemeldt. Tviler på at jeg skal tilbake til bransjen, men det får jeg ta etter hvert. De hjemme har i alle år sagt at det er ett eller annet med meg som burde undersøkes, men jeg har bare avfeid det og stått på. Og slik som deg så følte jeg at jeg hadde en hvis kontroll på hverdagen og livet mitt, selv om det i de siste årene antakelig begynte å rakne uten at jeg så det klart. Jeg fikk for knapt en uke siden endelig diagnosen ADHD og har begynt med medisin(Lamictal og om litt Ritalin), men merker ikke noe ennå, En stund trodde fagpersonell at jeg var bipolar(min eldste datter er det), men det ble etter hvert klarer og klarer at det var ADHD vi snakket om. En utredning har for meg tatt 5 måneder inkludert nevrologiske tester på sykehus og ukentlig samtale med psykolog(inkludert gjennomføring av psykologiske tester for å få en klar diagnose). Men jeg er så vidt begynt med opptrapping på medisin og det vil nok ta en stund før riktig dosering er på plass. Håper at jeg i løpet av våren 2010 er slik jeg ønsker å være. Må bare si at jeg ble utrolig lettet når jeg fikk diagnosen og jeg anbefaler at du får utredet muligheten for ADHD da livet vil bli så mye bedre både for deg og de rundt deg, lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #12 Skrevet 6. desember 2009 Hei Min datter har adhd og jeg hadde klare tegn på det så jeg ble testet,etter første time hos spes.legen sa hun at det var ingen tvil på hva jeg hadde. Jeg har nå startet med Ritalin i en alder av 35 år og har fått ett helt nytt liv.Det hele tok 2 måneder fra fast legen min sendte henvisning til jeg fikk diagnosen.Jeg trodde det kom til å ta mye lengre tid siden jeg bor i en av Norges største byer:) Anbefaler veldig at bli testet. Lykke til videre:)
Gjest Gjest_Stefan_* Skrevet 8. desember 2009 #13 Skrevet 8. desember 2009 Takk for at dere deler opplevelsene deres her. Det gjør godt. Plutselig er man ikke den eneste Legen min sendte en hendvendelse til ett eller annet kontor og tilførte en anbefaling om å hoppe over første trinn i utredningen. Vet ikke helt hva han mente med det egentlig. Du vet, må ha alt avansert språk inn med tesje. Var en smule stresset også da, av å blottlegge mine dårlige sider og innrømme at jeg faktisk har et problem jeg ikke kan ignorere og overskygge lenger. Fikk heller ikke med meg om han nevnte noe om ventetiden, men vil tro jeg får et brev i fra de han skrev til. Kjenner allerede at utålmodigheten sakte siger på, for noe av det verste jeg vet er å være midt imellom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå