Gå til innhold

Hvor mye utgifter med hund?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forsikring er meget viktig, ulykker og sykdommer kan inntreffe når som helst. Ingen som kan forutse slikt. Agria har direkteoppgjør med mange dyreklinikker, så slipper du å legge ut store beløp.

Husk å forsikre hunden før fylte 4 mnd og ha den registrert i NKK.

Da dekker forsikringen mange flere sykdommer og skader. Jeg vil også anbefale å lese en god del om ulike raser før du bestemmer deg, mopser er søte - men har de mange helseproblemer ville jeg nok ikke valgt den rasen (dette gjelder selvføgelig for flere raser, enkelte er mer utsatte enn andre). IKEA har matskåler fra 19 kr og oppover i rustfritt stål, kan vaskes i oppvaskmaskin og er like fine etterpå. Hundeutstyr finner man i mange ulike prisklasser, det viktigste er at de ikke inneholder skadelige stoffer (f.eks maling med bly på leker osv). Kvalitetsfòr er det viktigste, jeg betaler 240 kr for en 3 kg sekk Royal Canin. Dette bruker hunden (av liten rase) ca 1 mnd å spise opp. Beregn et par tiere til tygg, hundebein osv i uka - dette er viktig for tennene. Seng kr 300, sele kr 300, flexibånd kr 150, kobbel kr 80, transportbur fra 400 kr og oppover, tisper behøver ofte tispetruse under løpetiden kr 100-150, kloklipper kr 50-100 (for små raser), børste kr 60-100, diverse leker fra 20 kr og oppover. Fòrboks får man ofte med gratis når man kjøper fòr. Husk også målebeger til maten, hvis ikke kan man lett gi for mye (overvektige valper/unghunder er fy-fy, ikke bra for ledd osv).

Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Ser mange har nevnt mye viktig som forsikrig, veterinærutgifter, mat og utstyr. Vi bare legge til noe annet jeg mener er viktig og det er kurs, iallefall hvis det er din første hun så kan det være lurt for både deg og hunden å dra på valpekurs. Det hadde vi stort uybytte av iallefall :)

Skrevet
Dette er det DUMMESTE jeg har hørt!!

Det er ikke så dyrt som noen av dere her skal ha det til!

Jeg har en mops på snart 1 år, og vi har IKKE brukt 5000kr i veterinær-utgifter!

Akkurat ja... Mens jeg fikk bruk for forsikringen min nesten umiddelbart etter at jeg bestilte den! Da var hunden rundt 5 mnd, og kuttet opp poten sin alvorlig. Måtte til veterinæren på en søndag ettermiddag for å legges i narkose og sy, og det kostet 4000 kroner. Det er mye penger for meg, så jeg er glad jeg hadde den forsikringa!

Så, altså, forsikring er viktig! Min hund er av en meget frisk rase, og derfor relativt billig å forsikre. Rundt 1200-1400 kroner i året. Helt overkommelig for de fleste, vil jeg tro.

Vaksine tas én gang i året. Jeg betalte vel ca 500 kroner sist.

Ellers er det mat. Jeg kjøper en 8 kilos sekk til 400-500 kroner, og den bruker han et par måneder på å spise opp. (Han veier litt over 10 kg selv).

Utstyr må man ha. Halsbånd, evnt. sele, kobbel, langline, skåler, osv. Dette slites, og må byttes ut i blant.

Har du bil, trenger du kanskje bilbur. Kan også bruke en bilsele. Mitt bur kostet 800 kroner. Men det er egentlig lite egnet i en eventuell kollisjon, så jeg skal oppgradere litt der. Det jeg har planer om å kjøpe er kollisjonstestet, og koster 3000-4000 kroner. Er verdt det!

Ellers trenger man vel eeeegentlig ikke bur inne, hva? Og seng trenger man ikke bruke så mye penger på. Lag en koselig soveplass av en gammel dyne e.l.

Skrevet (endret)

Venter en valp i januar(hvis alt går som det skal) og jeg var her en dag og handlet hundeutstyr for 2500kr. i tilegg kommer jo alt fra vetrenær osv(som nevnt før) i tilegg og så klart de 10 000 jeg må ut med hunden for. jeg og typen har bestemt oss for å odrette en konto for hunden der jeg legger av 2-300kr i månden til nød utgifter

ett tips er å bestille lette ting (som sele og bånd osv) på nette for det er gjerne mye billigere da.

Endret av estella87
Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Herregud, som dere diskuterer. Nå skal si hva jeg har iallefall kjøpt til min Border Collie.

Klotang - 39 kr. Fra biltema. (tror det var prisen)

Matskål - 40 kr. Fra europris. (trenger for all del ikke noe dyrt)

Vannskål - 40 kr. Fra europris.

Veterinær (vaksiner) ca. noe rundt 1000,-

Hundefor - 100,- (hundevalp, holder sikkert i 2 måneder)

Valpekurs - Kan koste 2250,- (hvis det trengs for deg)

Hundeseng - 300 - 1000,- (kommer an på)

Så ja, forsikring velger du selv. Midlertidig har jeg bare en valp på 9 uker.

Men jeg syntes de som er litt overfor meg overdriver med penger.

Siste ord; Har du bil og vil ta med hunden din , da må du kjøpe bur som kan koste fra 500 - 1000,-

LYKKE TIL OG GOD JUL VIDERE :D

Skrevet (endret)

mine ting koster

seng - 1100kr (kjøpt en seng i skinn aktig stoff som er lett å vaske av)

hundeskål(valp) 250kr

leker - 300

bånd - 600(har kjøpt to + valpebånd)

neggklipper - 120

merke til å ha på halsbåndet med tlf nr til meg og typen min-170

bil sele - 250

godis bag til tur i skogen - 50

har kjøpt noe mere men kommer ikke på det nå. jeg valgte å legge i litt penger i ting enn å kjøpe skrap. man kjøper jo tross alt ikke skrap til unger. så klart skal hunden få det beste av hundemat når den tid kommer + forsikring og alt som hører med

Endret av estella87
Skrevet

Jeg har billig og enkelt utstyr til hundene mine (halsbånd og bånd til under hundrelappen pr stykk iallefall), men de er allikevel dyre i drift. Kvalitetsfòr til hund koster (men en mops er selvsagt billigere i matveien enn større raser), regn rundt 3-400 for 7.5 kg ca, bilbur er viktig og koster endel (ikke kjøp sammenleggbare bur til å ha i bil, ei heller plastikkbur, men helsveiset bur). Forsikring av mops er nok relativt dyrt, jeg vil tippe på rundt 2000 i året (lurt å dele opp i halvårsbetalinger, så blir det ikke så mye på en gang). Du vet aldri om du får en frisk hund eller en litt sykere hund, mine raser er relativt friske, men jeg har hatt dyyyre dyrlegeregninger allikevel. Mops er en herlig rase, men med store utfordringer helsemessig- det er det viktig å ha i bakhodet. Det finnes mange småraser som er mye friskere generelt sett enn Mops.

Skrevet (endret)

Klotang må du ha

saks til å fjerne hår

pote krem/voks (kan fint bruke a-krem fra apoteket ,personlig bruker jeg formfett spray mellom trede-poter og under i mellom putene)

Kam/børste til pels

Potesokker i tilfelle sår på beina osv.

Hundeposer

dessuten mye tid og ikke minst -Kjærlighet

Dressurkurs (valpekurs osv) er en god start både for deg og valpen

Ville også ha spart opp litt ekstra penger i tilfelle.

Mat koster jo litt men kommer ann på rasen og fôr merke.

Selv bruker vi 1200 kr. på for pr.mnd(2 stk 12kg mat)men har da en stor hund

Lister ikke opp alt vi har kjøpt i de siste 5 årene...Uff masse penger der ja :sjenert:

Endret av Kattiz
Skrevet

Hei.

Jeg syns det er helt greit å legge litt penger i ting jeg kjøper til dyrene. man får ofte det man betaler for. så da kjøper jeg gjerne en klosaks til 150 kroner som varer, enn en klosaks til 30 kroner som blir sløv etter man har brukt den 4 ganger.

Men det er min mening.

Jeg kan jo nevne utstyret jeg har:

(Har 2 hunder, en på 5 år og en på 7 måneder)

hundeseng i immitert skinn x 2, 500,- stk

retrieverkoppel 2meter x 2, 60,- stk

retrieverkobbel 3meter x 2, 100,- stk

halsbånd i lær x 2, 200,- stk

helstrup i kjetting x 4, 150,- stk

grime x 2, 150,- stk

reflekshalsbånd x 2, 100,- stk

halsbånd m/lys x 2, 265,- stk

(overnevne synlig på 800 m! kjempeeffektivt!)

shampoo, forskjellige x 6 100,- stk

balsam, forskjellige x 2 120,- stk

proteinkur x 1 500,- stk

shinespray x 1 200,- stk

NEO labbefett x 1 150,- stk

klotang x 1 150,- stk

kam x 1 320,- stk

børste x 1 350,- stk

div billigbørster x 5 100,- stk

klippemaskin x 1 300,- stk

utstillingslenke gull x 1 200,- stk

utstillingslenke sølv x 1 200,- stk

utstillingskobbel x 2 200,- stk

Back on Track dekken x 2 650,- stk

Jaktdekken x 2 300,- stk

Vannskål x 1 100,- stk

Matskål x 2 60,- stk

hundebur x 2 1500,- stk

utallige leker (sikkert 30-50 stk) 20-150,- stk

i faste utgifter kommer det;

vanlig vaksine + rabiesvaksine 700,- pr hund i året

ormekur ca 300 kroner pr hund i året

medlemskap i hundeklubb ca 300 kr i året

valpefor 14 kg 800,- (bruker ca 1,5 mnd på en sekk)

5 åringen min har allergi så han går på spesialfor,

10 kg til 1000,- (bruker 1 sekk i måneden)

Ang forsikring er å la være ikke et alternativ for meg, mine hunder forsikres uansett! (heldigvis har Norges Jeger og Fiskeforbund en meget gunstig forsikring for jakthunder:)

Det neste som skal kjøpes inn er et Hercules bilbur til 5000,- (må bare vente til lommeboka er enig...;) )

Mange vil nok gape av forbruket mitt... Med disse 2 gutta er livet mitt og kun det beste er godt nok... ;)

Skrevet

Dr_ag_on_86

syntes ikke det er så ille forbruk jeg. koster å ha hund

Skrevet

glemte å ta med utstilling og jaktprøver... går med bortimot 10000 eller mer i året der også...

Men Men...

for meg er ikke hund en hobby... det er en livsstil;)

Skrevet

Det koser jo masse å ha hund hvis man skal ha det fancyeste av utstyr, 10 forskjellige bånd, dyre hundeskåler og senger +++

Jeg har 2 hunder, og kan med hånden på hjertet si at de ikke koster meg mye en vanlig mnd. De er begge små, så utgiftene til mat er ikke mye å skryte av.

Hvis jeg gir hundene 50/50 med råmat og tørrfor er utgiftene til mat på 100 kr pr mnd. Hvis de får kun tørrfor (royal canine) er utgiftene på ca 200 kr pr mnd.

Kobbel og bånd er en engangsutgift. Ikke doller jeg hundene mine med klær heller. Forsikringen husker jeg ikke hva koster, men lurer på om det kan være ca 3000 pr år.

Hvordan noen klarer å bruke 3000 kroner på utstyr til en valp høres veldig spesiellt ut. Lurer på hvordan det går når disse skal få baby :fnise:

Det som kan bli dyrt er når hunden skader seg og må til dyrlegen. Det er greit å ha en bufferkonto i tilfelle slikt skjer, men har man forsikring er ikke egenandelen på mer enn 1000 kroner :)

Skrevet
Hvordan noen klarer å bruke 3000 kroner på utstyr til en valp høres veldig spesiellt ut. Lurer på hvordan det går når disse skal få baby :fnise:

jeg brukte 3000 på en valp og det er jo ikke mye. skal jeg kjøpe noe til hunden min skal det være kvalitet. akuratt som småbarnsforeldre kjøper ikke dritt til babyene ...gjør de vell??

senga aleine kosta 1000(jeg har kjøpt sånn man kan bare tørke av, IKKE stoff seng)

+ bånd,skål,hundesele,sikkerhetsbånd til bil(har ikke stor nok bil til å ha bur i),hundegodteri.leker,ett bånd den skal ha når den blir større, ett bånd med refleks for mørke kvelder,drittposer(har kjøpt inn noen), vannskål som er myk som jeg skal ha med når hunden skal være med på lang tur i skogen + andre nøvendige ting man må ha når man får seg hund + valpebånd

men nå skal jeg ha en golden retriver og ikke noe lommehund da. ting koster gjerne litt mere når de er større. Bare så det er sakt. jeg og typen er 100% enig at vi har ikke noe ønske om å få noe barn! Kjønner ikke helt greia med å syntes det er rart å bruke 3000 på utstyr når man kan se under juletreet til en småbarnsfamilie og regne ut all det tullet unger får. men men...smak og behag

Skrevet

Dette finner du ut av etterhvert, men det er godt gjort om tusenkroners-senga di overlever valpetida uansett hvor god kvalitet den har :fnise:

Skrevet (endret)

dobbelt post. kan gjerne slettes

Endret av estella87
Skrevet
Dette finner du ut av etterhvert, men det er godt gjort om tusenkroners-senga di overlever valpetida uansett hvor god kvalitet den har :fnise:

finner ut hva?

den senga overlever nok du. har hatt to hunder før og de sengene er like hele(den ene er død og den andre ble med eksen til mamma når de gikk fra hverandre) + tantebarnet mitt(golden retriver) har heller ikke ødlagt senga si..

alle har samme type seng som jeg har kjøpt. Du får fnise så mye du vil...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...