elvital Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Hei! Har hatt lyst på hund siden jeg var liten, og nå som jeg har "ordna" meg litt, ferdig på skole, fått jobb osv lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg en firbent venn. Veldig lyst på mops Da jeg tror det passer meg som person. Men det jeg lurer på er hvor mye må man regne med i utgifter til en hund? (sånn for å se om jeg faktisk har råd til å ta vare på h*n)
Gjest Marlo Skrevet 5. desember 2009 #2 Skrevet 5. desember 2009 Først og fremst veterinærutgifter. Det koster deg minimum(!) 5-600kr i året for vaksine. Du burde ha en bufferkonto på minst 5000kr (min mening iallefall) som du kan bruke til uforutsette utgifter i tillfelle noe skulle skje. Forsikring MÅ du ha. Dette kan spare deg for mange tusen kroner om det går riktig galt, og husk å forsikre den så fort du får hunden. Jeg betaler iallefall litt over 2000kr pr år for min Doberman med full forsikring. Mat - en mops spiser nok ikke like mye som en Doberman hehe, og min hund spiser for gjennomsnittelig 400kr pr mnd (Royal Canine - foret) Utstyr; dette er jo ofte en engangsutgift. Kommer jo ann på hvor mye du vil skjemme bort din hund. Min hund har ett pent halsbånd som kostet 700kr, 1 sele til 500kr, utstillingshalsbånd til 400kr, langline 200kr, turbånd 300kr, seng 1300kr, leker ca 50kr pr mnd (hun elsker tennisballer, desverre blir de tygd i stykker etter to sekunder, så vi kjøper en haug fra Biltema), godis ca 100kr pr mnd, matskåler 800kr, tønne til å ha maten i 200kr, hundebur til å ha i bilen 3000kr (når man har liten hund, husk at buret skal sitte fast i bilen. Ikke bruk et lite bur, men la det stå løst i bilen) Lurer på om jeg har glemt noe nå...ikke så lett å ramse opp alt man bruker på en hund. Men uansett så er forsikringen, bufferkonto og fôr det som man må regne med, alt annet tar man jo som man selv ønsker. For å finne ut hvor mye du trenger å betale i forsikring, så lønner det seg å ta en ringerunde, enkelte hunder er dyrere å forsikre enn andre. Personlig er jeg veldig fornøyd med Gjensidige forsikring, de er billige, aldri noe tull ved utbetalinger - kjenner også et stort hundemiljø som har sine forsikringer der og ingen av dem har noe negativt å si om Gjensidige. Agria er en forsikring som kun er for dyr, har hørt mye bra om denne også, men også et par historier som ikke har vært så veldig bra. Har selv hatt Agria på mine dyr, men byttet til Gjensidige - da de kunne gi meg samme type forsikring bare litt billigere.
elvital Skrevet 5. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2009 Tusen takk for svar! Det var veldig nyttig. Greit å få litt perspektiv på hva det koster før jeg evt sitter der uten å kunne forsørge den eller meg eller andre ting
Mir Skrevet 5. desember 2009 #4 Skrevet 5. desember 2009 Så må man passe på at man har tid til hunden og Ikke la den være alene mangfoldige timer hver dag. Lykke til!
Gjest Marlo Skrevet 5. desember 2009 #5 Skrevet 5. desember 2009 (endret) Jo, en ting til. Det kan lønne seg å forhøre seg litt rundt om forskjellige kenneler i ditt nærmiljø. Ikke alle kenneler "vet" hva de driver med, så ta noen med et godt rykte og flinke folk, sånn i tillfelle du trenger hundepass for ferier o.l. om ikke noen du kjenner kan passe hunden. "Min" kennel koster 250kr første døgnet, 230kr de neste døgnene, så dette er jo også en utgift man burde ta i betraktning. På denne kennelen får hun egen bås med egen luftegård, jeg kjenner hun ene som jobber der, så hun får leke ute i gården med hennes doberman`s, 3 turer om dagen etc. Kan være greit å få med seg minst ett valpekurs. På en hundeklubb hvor man er medlem (iallefall hundeklubben jeg er medlem av), så koster dette 700kr (medlemskap koster 250kr pr år). Oslo hundeskole tror jeg har priser som ligger på ca 1500kr pr kurs. Endret 5. desember 2009 av Marlo
Gjest Erling Skrevet 5. desember 2009 #6 Skrevet 5. desember 2009 Det var da voldsomt! Man trenger ikke matskåler til 800kr? Våre kostet 50 pr stk. Tønne til å ha maten i??? Det var da voldsomt med utgifter du hadde på den hunden!! Jeg har en herlig meget hårete big-schnauzer, labbetuss-hund. Ingen forsikring (hva trenger man det til?) vaksinerer ham ikke? Han får dyrlegebehandling om han er syk! Han sover i senga MI, osv... Det er forskjell om man kjøper utstyret på en landbruksbutikk, eller på en spesialisert hundebutikk midt i tjukkeste Oslo vet du...
Gjest Erling Skrevet 5. desember 2009 #7 Skrevet 5. desember 2009 Så det jeg skulle si var utgifter pr mnd: hundefor 300 kr pr 20 kg. Denne spiser han på ca 1,5 - 2 mnd. hundebånd og halsbånd, 250 kr, engangsbeløp. + matskåler, 100 kr. Han er en BESTEVENN ikke et utstillingsprosjekt!!!
Tabris Skrevet 5. desember 2009 #8 Skrevet 5. desember 2009 (endret) Det blir en del utgifter i begynnelsen siden du må kjøpe inn en del nytt. Minimum her er halsbånd, leiebånd, klotang, børste, matskål og vannskål. En seng eller et pledd kan også være lurt, slik at hunden har et eget liggested. I tillegg kommer valpevaksine hvis ikke oppdretter har gjort det - samt prisen på hunden selv, selvsagt. Når det gjelder mat kjøper jeg en stor 15 kg sekk om gangen. Den koster 500 kroner og varer i ca tre måneder. Min hund er av mellomstor størrelse, så det vil nok bli enda billigere for deg. Det er en stund siden jeg har kjøpt slikt nå, så jeg er ikke så inne i priser lenger. Men for å ta i litt: Halsbånd - 100 kroner Leiebånd - 250 kroner Klotang - 200 kroner (kan være helt feil pris, er lenge siden jeg kjøpte min) Børste - 200 kroner (samme her) Matskål - 100 kroner Vannskål - 100 kroner Mat - 300 kroner (kommer helt an på hvilken type og størrelse på sekken du kjøper) Så et minimum på ca. 1300 kroner i rent utstyr, så kommer vaksine og prisen på hunden utenom. Og eventuelle seng, pledd, bur, leker og tyggeben. Jeg vil anbefale leker og tyggeben siden valpen nok klør i tennene og har stort tyggbehov. Endret 5. desember 2009 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #9 Skrevet 5. desember 2009 Det var da voldsomt! Man trenger ikke matskåler til 800kr? Våre kostet 50 pr stk. Tønne til å ha maten i??? Det var da voldsomt med utgifter du hadde på den hunden!! Jeg har en herlig meget hårete big-schnauzer, labbetuss-hund. Ingen forsikring (hva trenger man det til?) vaksinerer ham ikke? Han får dyrlegebehandling om han er syk! Han sover i senga MI, osv... Det er forskjell om man kjøper utstyret på en landbruksbutikk, eller på en spesialisert hundebutikk midt i tjukkeste Oslo vet du... Man trenger selvsagt ikke dyre matskåler. Tønne til å ha foret i er lurt dersom man kjøper store sekker, da det mister mindre smak og generelt holder seg bedre i en tett beholder. Forsikring trenger man ikke så lenge hunden holder seg ganske frisk. Dersom den skulle bli påkjørt eller få en sykdom som krever narkose, operasjoner, røntgen osv, så er det greit å slippe å betale 15-20 000 av egen lomme helt uforberedt. Da betaler man bare en overkommelig egenandel. Så jeg vil absolutt anbefale forsikring! Vaksine er for å slippe at hunden får sykdommer som parvovirus o.l.
Gjest Marlo Skrevet 5. desember 2009 #10 Skrevet 5. desember 2009 Det var da voldsomt! Man trenger ikke matskåler til 800kr? Våre kostet 50 pr stk. Tønne til å ha maten i??? Det var da voldsomt med utgifter du hadde på den hunden!! Jeg har en herlig meget hårete big-schnauzer, labbetuss-hund. Ingen forsikring (hva trenger man det til?) vaksinerer ham ikke? Han får dyrlegebehandling om han er syk! Han sover i senga MI, osv... Det er forskjell om man kjøper utstyret på en landbruksbutikk, eller på en spesialisert hundebutikk midt i tjukkeste Oslo vet du... Sa ingenting om at matskåler til 800kr var nødvendig, jeg bare skrev hva jeg hadde. Forsikring er nødvendig om man ikke vil betale flere tusen kroner om hunden blir syk. Håper heller ikke at jeg noen gang kommer i nærheten av din hund om den aldri får vaksine. Så de to tingene er ganske viktige, men resten er da ikke nødvendig - skrev aldri det.
elvital Skrevet 6. desember 2009 Forfatter #11 Skrevet 6. desember 2009 okei. Ser at det virker overkommelig ut!
Gjest Shock Skrevet 6. desember 2009 #12 Skrevet 6. desember 2009 JO!!! Forsikringer kjempeviktig! Jeg måtte nettopp ut med 17.000 på rappen for en opperasjon for hunden min. Nå, rett før jul. Og for å si det mildt, det er jævla deilig å vite at jeg får tilbake hvertfall 10.000 av det beløpet pga jeg har forsikring. Dersom man ikke kan betale så mye penger på en gang, bør man sette av litt og litt tilfelle det skjer noe. For ikke alle har mulighet til å betale så mye for en hasteopperasjon med en gang. Og det var reint uhell, ikke noe sykdom eller påkjørsel eller slosskamp eller noe. Var bare forferdelig uheldig, og det er forferdelig betryggende å vite at jeg får mesteparten tilbake.. For 17.000 er MYE penger. 1
Gjest Mamacita<3 Skrevet 6. desember 2009 #13 Skrevet 6. desember 2009 Dette er det DUMMESTE jeg har hørt!! Det er ikke så dyrt som noen av dere her skal ha det til! Jeg har en mops på snart 1 år, og vi har IKKE brukt 5000kr i veterinær-utgifter! Det dyreste er på starten, når man må skaffe seg skåler, seng, bur, bånd osv. Etter det er det mat selvfølgelig, men en mops spiser ikke 15kg med for i mnd. Hvertfall ikke min Det er klart det er lurt å spare litt penger ved siden av i tilfelle det skal komme en nødsituasjon. Men det viktigste du skal tenke på er om du er klar for en hund, ikke økonomisk, men psykisk. Jeg holdte på å gå på veggen de første mnd. Men uansett, Lykke til!! Jeg kunne ikke vært foruten mopsen min, vi storkoser oss!! Klem fra oss og god jul!!
addict Skrevet 6. desember 2009 #14 Skrevet 6. desember 2009 Dette er det DUMMESTE jeg har hørt!! Det er ikke så dyrt som noen av dere her skal ha det til! Jeg har en mops på snart 1 år, og vi har IKKE brukt 5000kr i veterinær-utgifter! Det dyreste er på starten, når man må skaffe seg skåler, seng, bur, bånd osv. Etter det er det mat selvfølgelig, men en mops spiser ikke 15kg med for i mnd. Hvertfall ikke min Det er klart det er lurt å spare litt penger ved siden av i tilfelle det skal komme en nødsituasjon. Men det viktigste du skal tenke på er om du er klar for en hund, ikke økonomisk, men psykisk. Jeg holdte på å gå på veggen de første mnd. Men uansett, Lykke til!! Jeg kunne ikke vært foruten mopsen min, vi storkoser oss!! Klem fra oss og god jul!! HAHAHAHAHA såklart har du ikke hatt veterinærutgifter på mopsen din, den er jo ikke et år engang! Herregud for en ting å si!! Vi hadde ikke en eneste uforutsett utgift på vår hund før hun ble 8 år, da fikk hun skiveprolaps i ryggen og måtte operere. Tror vi betalte rundt 10 000 kr + 3000 kr i medisiner, og hunden fikk ikke komme ut av buret på 2 mnd. Da måtte hun også ha konstant tilsyn og måtte bæres ut i hagen for å tisse, i tillegg til å ha medisiner osv flere ganger daglig. Heldigvis så jobber min stefar offshore så han var hjemme da, men hvis ikke måtte noen ha tatt seg fri til å være med henne i begynnelsen. Vi hadde IKKE forsikring, og måtte punge ut. Vi har vært heldige med vår hund, men jeg anbefaler forsikring. Forresten er det ingen som har med ting som å fjærne tannsten og klippe klør. Det er mange som klarer å klippe klør hjemme, men noen hunder er veldig redde og det kan gjøre saken veldig innviklet. Da er det ofte mange som velger å la dyrlegen gjøre det man vet jo aldri hvilken hund man får!
Troyamin Skrevet 7. desember 2009 #15 Skrevet 7. desember 2009 Vil bare minne litt om det å kjøpe mops. Det er en hund med mange plager. Er det etisk riktig å kjøpe en hund som i mange tilfeller ikke kan føde selv? Noen klarer ikke engang slikke seg ren bak... I tillegg så er det infeksjoner pga den korte (deformerte) snuten. Hvorfor ikke velge en friskere rase? Er du likevel fast bestemt på mops, les gjerne canis forumet for flere råd.
Gjest Mamacita<3 Skrevet 7. desember 2009 #16 Skrevet 7. desember 2009 HAHAHAHAHA såklart har du ikke hatt veterinærutgifter på mopsen din, den er jo ikke et år engang! Herregud for en ting å si!! Vi hadde ikke en eneste uforutsett utgift på vår hund før hun ble 8 år, da fikk hun skiveprolaps i ryggen og måtte operere. Tror vi betalte rundt 10 000 kr + 3000 kr i medisiner, og hunden fikk ikke komme ut av buret på 2 mnd. Da måtte hun også ha konstant tilsyn og måtte bæres ut i hagen for å tisse, i tillegg til å ha medisiner osv flere ganger daglig. Heldigvis så jobber min stefar offshore så han var hjemme da, men hvis ikke måtte noen ha tatt seg fri til å være med henne i begynnelsen. Vi hadde IKKE forsikring, og måtte punge ut. Vi har vært heldige med vår hund, men jeg anbefaler forsikring. Forresten er det ingen som har med ting som å fjærne tannsten og klippe klør. Det er mange som klarer å klippe klør hjemme, men noen hunder er veldig redde og det kan gjøre saken veldig innviklet. Da er det ofte mange som velger å la dyrlegen gjøre det man vet jo aldri hvilken hund man får! HAHAHAHA???? Det var en som skrev her at hun/han brukte 5000kr i året på veterinær utgifter! Det har absolutt ikke jeg gjort, og jeg har også en doberman på 5 år, og vi har heller ikke brukt 5000kr i året hos veterinæren med henne. Og når det gjelder klipping av klør, så har jeg klipt dem hver uke siden de var valper slik at de har blitt vant til det.
addict Skrevet 7. desember 2009 #17 Skrevet 7. desember 2009 man vet ALDRI om man får en hund som trenger veterinær hver uke i 10 år, eller om man får en frisk hund. Hunden kan skade seg, få varig skiveprolaps, luftveisproblemer, muskelstivhet, permanente øreinfeksjoner, tannkjøttproblemer eller myyyye annet som trenger masse oppfølging. Dette MÅ man ha i bakhodet, det er jo latterlig å måtte avlive en hund som kunne levd et godt liv med riktig behandlig og oppfølging, bare fordi eieren ikke orket å bruke penger på forsikring. Det kan fort bli 5000 kr i mnd på medisiner, behandlinger og veterinærbesøk hvis man er uheldig i perioder. Vi har vært ekstremt heldig med vår hund, og det var min mor som kjøpte henne til familien. Skal jeg kjøpe egen derimot så kommer jeg uten tvil til å forsikre den, for hva som helst kan skje. Vår hund har også fått neglene klippet hjemme i 10 år, men forrige gang vi gjorde det så rykket hun til, og neglen ble klippet skjevt, for langt inn og hun fikk vondt. Nå får hun helt panikk hver gang vi skal prøve, og vi tør rett og slett ikke gjøre det selv lenger fordi hun blir så hysterisk stakkar. Derfor så lar vi profesjonelle ta seg av det i stedet og betaler litt for det samtidig som vi tar tannsten. Kan forresten legge til at hun måtte trekke en tann for litt siden, og det kostet 6000 kr. Det er mye penger å punge ut helt uten videre hvis man ikke har forsikring.. 1
Gjest Shock Skrevet 7. desember 2009 #18 Skrevet 7. desember 2009 HAHAHAHA???? Det var en som skrev her at hun/han brukte 5000kr i året på veterinær utgifter! Det har absolutt ikke jeg gjort, og jeg har også en doberman på 5 år, og vi har heller ikke brukt 5000kr i året hos veterinæren med henne. Og når det gjelder klipping av klør, så har jeg klipt dem hver uke siden de var valper slik at de har blitt vant til det. Kan du sitere til der hun/han sier at h*n bruker 5000kr i året hos vetrinær? Jeg ser en sier 500/600 ( altså fem-hundre eller seks-hundre norske kroner ), men ingenting om 5000 ( altså, fem-TUSEN norske kroner )
katt1 Skrevet 7. desember 2009 #19 Skrevet 7. desember 2009 Det var da voldsomt! Man trenger ikke matskåler til 800kr? Våre kostet 50 pr stk. Tønne til å ha maten i??? Det var da voldsomt med utgifter du hadde på den hunden!! Jeg har en herlig meget hårete big-schnauzer, labbetuss-hund. Ingen forsikring (hva trenger man det til?) vaksinerer ham ikke? Han får dyrlegebehandling om han er syk! Han sover i senga MI, osv... Det er forskjell om man kjøper utstyret på en landbruksbutikk, eller på en spesialisert hundebutikk midt i tjukkeste Oslo vet du... Og ha forsikre hunden sin er ett must i mine øyner. Det spiller ingen rolle om det er en utstillings hund eller ikke.
NovaFlare Skrevet 8. desember 2009 #20 Skrevet 8. desember 2009 Jeg forsikrer til og med kattene mine, både rasekatten og huskattene. Forsikring er en selvfølge. Mange som får dyrlegeregning på 15.000 og ikke har forsikring som avliver dyrene istedet fordi de ikke hadde råd.........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå