Gjest My - Gjest Skrevet 1. februar 2010 #21 Skrevet 1. februar 2010 Hei Som jeg har svart i andre tråder om samme emne, er det naivt å tro de kommer hit som kulturutveksling. De kommer hit av en grunn, og det er for å tjene nok penger så de kan forsørge sine familier i hjemlandet. Hvorfor skulle de være interessert i norsk kurs?de reiser jo fra norge etter to år! Det er vel på grunn av denne erfaringen jeg har bestemt meg for å bruke vestlige Au pairer som gjør dette for å få nye erfaringer og møte nye kulturer, og ikke for å forsørge famile eller finne seg en mann.
LilleMy Skrevet 1. februar 2010 #22 Skrevet 1. februar 2010 Alle mine au pairer har gått på norsk kurs ihht Norsk lov om opphold her til lands for au pairer. Til tross for at motivasjonen for dette kanskje ikke var på topp til å begynne med, har dette endret seg fort. Og det er jo i min interesse at hun/han kan snakke noe norsk med barna, på samme tid som dette gjør ting enklere også for au pairen! Dessuten er jo ett kurs ett fint sted å få au pairen "sosialisert".
Jens Skrevet 1. februar 2010 #23 Skrevet 1. februar 2010 Alle mine au pairer har gått på norsk kurs ihht Norsk lov om opphold her til lands for au pairer. Til tross for at motivasjonen for dette kanskje ikke var på topp til å begynne med, har dette endret seg fort. Og det er jo i min interesse at hun/han kan snakke noe norsk med barna, på samme tid som dette gjør ting enklere også for au pairen! Dessuten er jo ett kurs ett fint sted å få au pairen "sosialisert". Mine au pairer sosialiserer og finner venner i kirken på søndager:-)
maria_lena Skrevet 1. februar 2010 #24 Skrevet 1. februar 2010 TS: jeg synes også at du burde kjøpe et telefonkort pr. mnd. sånn at du ikke ender opp med en regning på flere tusen. det er ikke sikkert at hun vet hvor mye det koster å ringe og det er fort gjort å prate mye med familien langt borte når man først har mulighet. au pair har krav på norskkurs men ha i bakhodet at ikke alle au pair som kommer hit er like interessert til å lære seg et nytt språk og bli sosialisert på kurs event. andre måter du synes lærer henne om norsk kultur. mange velger å omgås veldig mye med andre au pair fra samme land og da lærer de svært lite om kultur i det landet de jobber i. når du sier at du skal ha au pair så tenker jeg at det er en som skal først og fremst passe på barna dine, lære språk og lære om kultur. men fra dine innlegg kommer det frem at du egentlig skal ha en hushjelp. jeg håper at det er presisert i kontrakten ellers så lurer du henne. hvis hun såklart selv er klar over / bryr seg om hva au-pair i utgangspunktet ( for lenge siden) har vært i vestlig forstand. jeg synes at det er fint av deg å spørre henne om hvordan hun ønsker at rommet hennes skal se ut. og generelt inkludere henne i planleggingen. det får henne sikkert til å føle seg velkommen. lykke til og håper at dere får til et godt samarbeid
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #25 Skrevet 1. februar 2010 Takk for innspill! Nå er våre barn i skolealder og de skal ikke være sammen med au pairen så mye at dette er en aktuell problemstilling. Etter de kommer fra skolen/vi fra jobb har au pairen fri og hun har fri hver helg. De kommer nok til å snakke endel engelsk med henne også. Er det bare meg som reagerer på denne setningen over her? Hun har fri hver helg, og også etter barna kommer fra skolen...... Så hennes oppgaver går KUN på husarbeid da altså? Da vil nå jeg heller kalle henne hushjelp enn au pair.....men mulig jeg har et helt annet bilde av hva an au pair faktisk er...? Har nemlig alltid tenkt på det som en som først og fremst passer barna, men også har huslige oppgaver. (og så kommer bonusen med å lære andre språk og kulturer oppå det igjen.) Må no sei att dinna tanken slo mej me! Ei AuPair er for mej også ei so hjelpe te med ungane, og litt i huset. Ej hadde nuk gjort so nokon skriv øve her - å behandle ho som ei av familien - og ikkje so ei vaskedame iallfall!
Gjest Gjest_Nelly_* Skrevet 20. februar 2010 #26 Skrevet 20. februar 2010 Kom plutselig over denne tråden igjen. Jeg er TS. Vår au pair har vært her i 3 uker nå. Vi er veldig fornøyd, men merker godt at hun er fra en annen kultur. Hun ser på oss som sjefene hennes og har mer respekt for oss enn jeg liker. (skjønner ikke helt hvem hun snakker til når hun sier maam;-). Hun trekker seg mye tilbake når hun har fri og ønsker ikke å være sammen med oss da. Hun har møtt et par andre jenter som jobber som au pairer i nærheten. Virker som om de har fått god kontakt. Vi bestilte abonement til henne. Vi betaler et fast beløp av regningen hver måned. Hun har begynt på norskkurs som er 3 timer en kveld i uken i 8 uker. Så blir det videregående kurs etter det. Hun lærer noen ord norsk her og der av ungene og de lærer litt engelsk av henne. Ser endel har kommentert at hun bare er hushjelp. Det er hun ikke. Jeg har skrevet at hun har fri når vi kommer fra jobb. Hun har barna på morgene. Vi reiser i 7 tiden og da spiser hun frokost med barna, lager lunch og følger de til skolen. Hun "passer" også barna endel på kveldstid etter at de har lagt seg. Jeg satt opp alt veldig detaljert på søknaden til UD om oppholdstillatelse, så vi er nok innenfor loven;-)
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2010 #27 Skrevet 21. februar 2010 Vi fant etterhvert balansen mellom barnepass og husarbeid vanskelig. Vi har hatt 7 Au-Pairer. Den første hadde mye barnepass og lite husarbeid. Etterhvert som barna begynte på skole, SFO og andre aktiviteter ble det mindre og mindre behov for barnepass og vi måtte øke kvoten med husarbeid for å få 30timers kravet til å bli oppfylt. Under den siste Au-Pairen fant vi at barna var så store og selvstendige at det nesten ikke ble noe barnepass igjen. Vi tilbød Au-pairen å avslutte kontrakten men hun ønsket å fortsette selv om det hadde blitt nesten bare husarbeid igjen. Totalt over alle de 7 årene så tror jeg at totalt sett var forholdet mellom barnepass og husarbeid fornuftig. Men det ble svært forskjellig fra de første til de siste.
Gjest Pia Skrevet 14. april 2011 #28 Skrevet 14. april 2011 Vi fant etterhvert balansen mellom barnepass og husarbeid vanskelig. Vi har hatt 7 Au-Pairer. Den første hadde mye barnepass og lite husarbeid. Etterhvert som barna begynte på skole, SFO og andre aktiviteter ble det mindre og mindre behov for barnepass og vi måtte øke kvoten med husarbeid for å få 30timers kravet til å bli oppfylt. Under den siste Au-Pairen fant vi at barna var så store og selvstendige at det nesten ikke ble noe barnepass igjen. Vi tilbød Au-pairen å avslutte kontrakten men hun ønsket å fortsette selv om det hadde blitt nesten bare husarbeid igjen. Totalt over alle de 7 årene så tror jeg at totalt sett var forholdet mellom barnepass og husarbeid fornuftig. Men det ble svært forskjellig fra de første til de siste. Ehe, en trenger ikke å oppfylle et krav om au pairen må jobbe 30 timer! Au pairen skal ikke jobbe mer en 30 timer det er kravet. Venninna mi sin au pair fra Østerrike jobber alt fra 5 til 30 timer i uka. Noen uker når venninna mi og familien hennes er på ferie jobber ikke au pairen i hele tatt, men har vært med på hytta deres og slikt, riktignok hjalp hun til med oppvasken og hadde ikke helt fir til å gjøre akkurat hva hun ville, men det var ikke jobb heller. 30 timer er ei max grense noe som vil si at for eksempel da venninna mi og hennes mann hadde eksamener og influensa jobbet au pairen mer men de fleste ukene jobbet hun langt mindre. (Det er og viktig at au pairen føler seg godt i varetatt for at en skal kunne stole på at au pairen gjør en god jobb.) Synes det er sykt og sammenlegge første og siste au pair sine arbeidsoppgaver og si at det jevner seg ut. Det gjør jo ikke det. Om en arbeidstaker på samme jobb som meg fikk 13 ukers betalt fri så veier ikke det opp for at jeg ikke får fri, for eksempel. Eller om en arbeidstaker får mer lønn enn han skal, så veier ikke det opp for at jeg får mindre..?!!?
Gjest agata Skrevet 11. juni 2011 #29 Skrevet 11. juni 2011 Jeg har ikke egne erfaringer, men hørte et radioprogram for noen uker siden der det ble påpekt at flere barn får varige språkskader av å ha omsorgspersoner som ikke behersker språket godt nok. Det førte til at små barn ikke klarte å beherske de små nyansene i språket godt nok, de fikk vansker med samhandling med andre etterhvert. Dette var i tilfeller der foreldrene overlot svært mye av omsorgsoppgavene til au pairen, og gjerne var borte i helger i tillegg til lange arbeidsdager. Vær bevisst på å ikke bruke au pairen for mye, ha klare arbeidsavtaler og ta godt imot henne. Lykke til! I am sorry but this is just so ignorant to me...Children are exposed to Norwegian at school, on tv, among other children and if your child has problems with the language I doubt it is au pair's fault maybe it means you simply spend too little time with them and that your schools are not very demanding. You shoud first read what au pair is, it is not a full time nanny, which in reality often is, an underpaid nanny who spends much more time with kids than it says in the contract. Au pair should support, help not replace parents. If you respect her she will respect you and work much better than if you treat her like some intruder..besides, au pair can help your kids learn english.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2011 #30 Skrevet 11. juni 2011 Ehe, en trenger ikke å oppfylle et krav om au pairen må jobbe 30 timer! Au pairen skal ikke jobbe mer en 30 timer det er kravet. Kontraktene fra UDI og EU sier 30 timer. Selvfølgelig har man ansvar for å gi Au-pairene nok oppgaver til at de jobber 30 timer slik at de kan få erfaring og en attest på at de har jobbet fullt ut som Au-pair. Det virker uansvarlig å si at dette bare er en maks grense. Hvis Au-pairen bare jobbet 15 timer i uka, hva ville du gjøre når du skulle skrive sluttattest? Lyve og skrive aat hun hadde jobbet fullt ut som Au-pair hele tiden? Pent på papiret men hun har ikke da den erfaringen du påstår at hun har. Eller skrive at hun egentlig bare jobbet 50% og dermed hadde kun 50% erfaring. Litt urimelig hvis det var din skyld som ikke fant nok oppgaver. Jeg tror nok jeg hadde blitt rimelig forbannet hvis jeg ikke var forbredt på dette på forhånd og kom et sted hvor jeg bare fikk 50% jobberfaring.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2011 #31 Skrevet 11. juni 2011 Kontraktene fra UDI og EU sier 30 timer. Selvfølgelig har man ansvar for å gi Au-pairene nok oppgaver til at de jobber 30 timer slik at de kan få erfaring og en attest på at de har jobbet fullt ut som Au-pair. Det virker uansvarlig å si at dette bare er en maks grense. Hvis Au-pairen bare jobbet 15 timer i uka, hva ville du gjøre når du skulle skrive sluttattest? Lyve og skrive aat hun hadde jobbet fullt ut som Au-pair hele tiden? Pent på papiret men hun har ikke da den erfaringen du påstår at hun har. Eller skrive at hun egentlig bare jobbet 50% og dermed hadde kun 50% erfaring. Litt urimelig hvis det var din skyld som ikke fant nok oppgaver. Jeg tror nok jeg hadde blitt rimelig forbannet hvis jeg ikke var forbredt på dette på forhånd og kom et sted hvor jeg bare fikk 50% jobberfaring. Har også alltid oppfattet det slik at 30 timer er en maksgrense ( som ikke skal brytes , hvis man ønsker å være innenfor loven ) . Au pair ordningen er per def heller ikke noen jobb eller arbeid og de får ikke lønn , men lommepenger . For å si det sånn så tror jeg au pairen driter i om hun jobber 15 eller 30 timer , så lenge dere betaler henne minimumssatsen som er 4000 kr , men halverer dere også denne fordi hun ikke jobber de maksimale 30 timene , så er nok det mer interessant for henne.
Gjest MT Skrevet 1. juni 2013 #32 Skrevet 1. juni 2013 Jeg lurer på en ting ifbm au pair. Hvem betaler endring av visumet til au pairen? Vi fant en au pair som hadde visum for Norge og som ønsket å bytte vertsfamilie. Nå skal hun altså søke om å bytte vertsfamilie. Det står jo på oppholdskortet hennes, som er gyldig, med merknad om navnet og perioden hun hadde kontrakt med den andre familien. Hvem skal betale for endring av visumet? Ser ut som det koster 2500 eller evt 3000 kr.
Gjest Wei Wei Skrevet 3. juni 2013 #33 Skrevet 3. juni 2013 Vi betaler henne 4000 kr i måneden. Og så er det gratis bo og mat. I tillegg dekker vi norskkurs (6000kr) og reisen tur/retur Norge hvis hun blir her den perioden vi har avtalt. I tillegg planlegger vi å betalt mobilabonement for henne så det er enkelt for oss å komme i kontakt med henne og hun kan ringe hjem til familen sin. Er dere villige til å betale 10 000 per mnd + telefonregning + mat? Det er dyrt. Kjenner flere familier som tenkte at norskkurs er på en mnd og ferdig med sakken. Det er 6 000 hver måned. Dyrt. Det løner seg nesten å være hjemme med barna sine selv.
Gjest Wei Wei Skrevet 3. juni 2013 #34 Skrevet 3. juni 2013 Jeg lurer på en ting ifbm au pair. Hvem betaler endring av visumet til au pairen? Vi fant en au pair som hadde visum for Norge og som ønsket å bytte vertsfamilie. Nå skal hun altså søke om å bytte vertsfamilie. Det står jo på oppholdskortet hennes, som er gyldig, med merknad om navnet og perioden hun hadde kontrakt med den andre familien. Hvem skal betale for endring av visumet? Ser ut som det koster 2500 eller evt 3000 kr. Ny familie?
LukaFrost Skrevet 3. juni 2013 #35 Skrevet 3. juni 2013 Er dere villige til å betale 10 000 per mnd + telefonregning + mat? Det er dyrt. Kjenner flere familier som tenkte at norskkurs er på en mnd og ferdig med sakken. Det er 6 000 hver måned. Dyrt. Det løner seg nesten å være hjemme med barna sine selv. De 6000kronene er vel en engangsavgift, ikke månedlig ådan.
Jens Skrevet 3. juni 2013 #36 Skrevet 3. juni 2013 De 6000kronene er vel en engangsavgift, ikke månedlig ådan. Selfølgelig:-)
Gjest Wei Wei Skrevet 3. juni 2013 #37 Skrevet 3. juni 2013 De 6000kronene er vel en engangsavgift, ikke månedlig ådan. Nei, norskkurs er fordelt i flere deler/kapitler og man får faktura for hver av dem. For eksempel, kursene organisert av Folkeuniversiteter er fordelt i nivå A1, A2, A3, B1, B2 osv. Bare A2 kurs består av 48 timer fordelt på 2 mnd og koster 4750 kr.
Jens Skrevet 3. juni 2013 #38 Skrevet 3. juni 2013 Ok. Vår siste au pair gikk på gratis norsk kurs på ambassaden. Så man kan gjøre det på denne måten også!:-)
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #39 Skrevet 3. juni 2013 Vår au pair går på språkkurs i regi av voksenopplæringen i kommunen. Vi betaler 40 kr pr time for dette. Anonym poster: d95a48ad2a4637c1e07f0072fa9e2cd0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå