Gjest Gjest_nelly_* Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 Vi har bestemt oss for å ha au pair og hun kommer i midten av januar. Vi er veldig spente og håper selvfølgelig dete kommer til å fungere bra:-) Hun kommer fra Filipinene og har jobbet som au pair tidligere, men ikke i Norge. Er det flere her som har det? Kunne godt tenkt meg noen tips/gode råd evnt ting vi ikke burde gjøre.
Gjest Gjest_tina_* Skrevet 5. desember 2009 #2 Skrevet 5. desember 2009 Hvor mye betaler dere i mnd for dette?
Gjest Gjest_Nelly_* Skrevet 5. desember 2009 #3 Skrevet 5. desember 2009 Hvor mye betaler dere i mnd for dette? Vi betaler henne 4000 kr i måneden. Og så er det gratis bo og mat. I tillegg dekker vi norskkurs (6000kr) og reisen tur/retur Norge hvis hun blir her den perioden vi har avtalt. I tillegg planlegger vi å betalt mobilabonement for henne så det er enkelt for oss å komme i kontakt med henne og hun kan ringe hjem til familen sin.
toth Skrevet 5. desember 2009 #4 Skrevet 5. desember 2009 Vi betaler henne 4000 kr i måneden. Og så er det gratis bo og mat. I tillegg dekker vi norskkurs (6000kr) og reisen tur/retur Norge hvis hun blir her den perioden vi har avtalt. I tillegg planlegger vi å betalt mobilabonement for henne så det er enkelt for oss å komme i kontakt med henne og hun kan ringe hjem til familen sin. Anbefaler forhåndsbetalte telefonkort eventuelt skype for å ringe hjem til familien.
Gjest Gjest_Nelly_* Skrevet 6. desember 2009 #5 Skrevet 6. desember 2009 Anbefaler forhåndsbetalte telefonkort eventuelt skype for å ringe hjem til familien. Det skal jeg ta med meg! Ingen andre med erfaringer her?
Gjest *Mim* Skrevet 6. desember 2009 #6 Skrevet 6. desember 2009 Jeg har ikke egne erfaringer, men hørte et radioprogram for noen uker siden der det ble påpekt at flere barn får varige språkskader av å ha omsorgspersoner som ikke behersker språket godt nok. Det førte til at små barn ikke klarte å beherske de små nyansene i språket godt nok, de fikk vansker med samhandling med andre etterhvert. Dette var i tilfeller der foreldrene overlot svært mye av omsorgsoppgavene til au pairen, og gjerne var borte i helger i tillegg til lange arbeidsdager. Vær bevisst på å ikke bruke au pairen for mye, ha klare arbeidsavtaler og ta godt imot henne. Lykke til!
Gjest Gjest_Nelly_* Skrevet 6. desember 2009 #7 Skrevet 6. desember 2009 Jeg har ikke egne erfaringer, men hørte et radioprogram for noen uker siden der det ble påpekt at flere barn får varige språkskader av å ha omsorgspersoner som ikke behersker språket godt nok. Det førte til at små barn ikke klarte å beherske de små nyansene i språket godt nok, de fikk vansker med samhandling med andre etterhvert. Dette var i tilfeller der foreldrene overlot svært mye av omsorgsoppgavene til au pairen, og gjerne var borte i helger i tillegg til lange arbeidsdager. Vær bevisst på å ikke bruke au pairen for mye, ha klare arbeidsavtaler og ta godt imot henne. Lykke til! Takk for innspill! Nå er våre barn i skolealder og de skal ikke være sammen med au pairen så mye at dette er en aktuell problemstilling. Etter de kommer fra skolen/vi fra jobb har au pairen fri og hun har fri hver helg. De kommer nok til å snakke endel engelsk med henne også. Jeg håper jo å ta godt i mot henne, men er her hadde det vært fint med noen erfaringer. Etter at vi bestemte oss for henne og hun har søkt om arbeidstillatelse har jeg sendt en lang mail til henne der jeg skriver om oss og lagt ved bilder av rommet hennes, familien osv. Jeg har også oppfordret henne til å skriver mer om henne og religion, familieforhold osv. så vi og barna kan være forberedet til hun kommer. Vi skal pusse opp rommet hun skal bo i så jeg har spurt om det er noe spesielt hun liker, farger el så kan jeg kjøpe inn det i gardiner og div. Vil jo gjerne at hun skal føle seg velkommen her.
Gjest Gjest_fruenge_* Skrevet 7. desember 2009 #8 Skrevet 7. desember 2009 heisan vi har erfraing med au apir har hatt det gjennom 6 år nå. Ser ikke på barna våre at de har noen språkskader. Vi har både gode og dårlige erfaringer, men alt i alt en positiv opplevelse. Hvilket land har hun vært au pair i før? Og ja prepaid card er nok lurt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. desember 2009 #9 Skrevet 7. desember 2009 Vi har hatt vår først au pair, hun reist hjem nå i november, men hun blir ikke den siste:-). Det har vært bare positif hos oss. Vi ble enig om å betale halv pris av billetten etter at hun har vært 6måneder (det var tips fra au pair byråe). hvor bor dere? synes kurs penger var mye! men igjen vår var tok kvelds kurs. hun var ikke sååå interresert..litt dumt for henne. Hun fikk kontat kort, for å ring hjem så kjøpet hun fårhondsbetalte kort.
Gjest Gjest_Nelly_* Skrevet 7. desember 2009 #10 Skrevet 7. desember 2009 heisan vi har erfraing med au apir har hatt det gjennom 6 år nå. Ser ikke på barna våre at de har noen språkskader. Vi har både gode og dårlige erfaringer, men alt i alt en positiv opplevelse. Hvilket land har hun vært au pair i før? Og ja prepaid card er nok lurt. Hun har jobbet i Malaysia i 3 år. For en kinesisk familie med 5 barn. Der har hun passet barn, vært hushjelp og jobbet 12 timer i døgnet. Så slik sett blir det noe ganske annet og komme til oss!
Gjest Gjest_Nelly_* Skrevet 7. desember 2009 #11 Skrevet 7. desember 2009 Vi har hatt vår først au pair, hun reist hjem nå i november, men hun blir ikke den siste:-). Det har vært bare positif hos oss. Vi ble enig om å betale halv pris av billetten etter at hun har vært 6måneder (det var tips fra au pair byråe). hvor bor dere? synes kurs penger var mye! men igjen vår var tok kvelds kurs. hun var ikke sååå interresert..litt dumt for henne. Hun fikk kontat kort, for å ring hjem så kjøpet hun fårhondsbetalte kort. Så godt å høre om gode erfaringer. Vi binder oss jo til å dekke språkkurs opp til 6000 kr. Her i kommunen koster norsskurs på kvelden 2500 kr så da håper vi hun vil gå de 3 første (gjerne fler og hvis hun vil. Jo mer norsk hun lærer jo bedre er det jo for oss også.) Vi har også fått tips av byrået om hvordan vi gjør det i forhold til flybilletten. Vi har brukt Energy AuPair. Virker veldig bra til nå i allefall.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #12 Skrevet 10. desember 2009 Etter at vi bestemte oss for henne og hun har søkt om arbeidstillatelse har jeg sendt en lang mail til henne der jeg skriver om oss og lagt ved bilder av rommet hennes, familien osv. Jeg har også oppfordret henne til å skriver mer om henne og religion, familieforhold osv. så vi og barna kan være forberedet til hun kommer. Vi skal pusse opp rommet hun skal bo i så jeg har spurt om det er noe spesielt hun liker, farger el så kan jeg kjøpe inn det i gardiner og div. Vil jo gjerne at hun skal føle seg velkommen her. Så fint at dere tenker på sånne ting! Det virker som om dere forbereder dere godt. Men vit at hun kommer til å få hjemlengsel, uansett hvor hyggelig dere gjør det. Hun kommer fra en annen kultur og et annet klima, så det vil ta tid for henne å venne seg til å bo i Norge. Husk også at selv om hun blir en del av familien på en måte, så er dere hennes arbeidsgivere og i andre land er folk ofte mer underdanige enn det vi er vant med. Så hun vil nok være opptatt av å behage dere og at dere skal være fornøyde med henne. Lykke til!
Gjest au-pair fra før Skrevet 12. desember 2009 #13 Skrevet 12. desember 2009 "Vi betaler henne 4000 kr i måneden. Og så er det gratis bo og mat. I tillegg dekker vi norskkurs (6000kr) og reisen tur/retur Norge hvis hun blir her den perioden vi har avtalt. I tillegg planlegger vi å betalt mobilabonement for henne så det er enkelt for oss å komme i kontakt med henne og hun kan ringe hjem til familen sin." Høres greit ut. Vet dere at det er den prisen dere skal betale for norskkurs per måned? Norkkurs værer i et år, minst, om hun er flink og berstår eksamen. Hvis dere mener at dere betaler bare en gang, så er det ikke noen vits i å sende au-pairen på kurs. Med norsk undervisning system lærte vi bare alfabetet det første måneden. Ikke garanter henne norskkurs om dere betaler ikke for hele året. Med den lønninga har hun ikke rå å betale det selv.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2009 #14 Skrevet 12. desember 2009 Høres greit ut. Vet dere at det er den prisen dere skal betale for norskkurs per måned? Norkkurs værer i et år, minst, om hun er flink og berstår eksamen. Hvis dere mener at dere betaler bare en gang, så er det ikke noen vits i å sende au-pairen på kurs. Med norsk undervisning system lærte vi bare alfabetet det første måneden. Ikke garanter henne norskkurs om dere betaler ikke for hele året. Med den lønninga har hun ikke rå å betale det selv. Om du leser flere innlegg fra TS, så kan du se at hun håper hun vil ta flere norskkurs..
Gjest Gjest_Rakel_* Skrevet 12. desember 2009 #15 Skrevet 12. desember 2009 Hei! Jeg har erfaring fra "den andre siden", altså au pairens side. Jeg reiste selv til utlandet som au pair for 6 år siden. For meg vr det utelukkende en positiv opplevelse; jeg lærte en annen kultur og språk å kjenne, og ble veldig godt kjent med de to herlige barna. Jeg vet at hovedgrunnen til at det fungerte så godt var at vertsfamilien tok så godt i mot meg. Selv om jeg jo jobbet for dem, behandlet de meg som en i familien fra første dag. Jeg satt og så på TV i stua sammen med dem, hygget meg med et glass vin sammen foreldrene på fredagskvelden, var med når de besøkte venner og familie, de betalte alltid min billlett hvis familien skulle på utflukt eller noe slikt. Noe jeg synes var rørende var da barnas besteforeldre kom på besøk etter å ha vært på ferie i utlandet. De hadde med gaver til alle - også til meg! Det kommer jeg ikke til å glemme. Slik var det alltid når det kom gjester eller familien skulle bort, jeg tror foreldrene må ha bedt sine venner og familie om å ta godt i mot meg, og behandle meg som en av dem. Vel, jeg følte meg så ønsket og satt pris på, og det gjorde at jeg ikke visste hva godt jeg kunne gjøre tilbake. Jeg gjorde mitt ytterste for å være en god au pair for barna og familien - de var jo så snille. Det utviklet seg til et gjensidig vennskap der begge parter tjente på å ønske det beste for den andre. Andre au pairer i området var ikke så heldige som meg. Da ble selvsagt arbeidsforholdet deres deretter. Disse au pair-jentene gikk selvsagt til arbeidet med mindre glede. Selv så jeg faktisk mer på det som en kulturopplevelse enn et arbeid. Jeg ble så glad i de to barna. Konklusjonen er at jeg tror dere som familie i stor grad kan legge premissene. Inkluder henne i deres liv, vis interesse for henne som person og ikke bare som barnevakt, og oppmuntre henne til å ta del i norsk kultur. Dere kommer antakelig til å få masse igjen for det! Det virker jo som om du allerde er opptatt av at hun også skal få et godt opphold, så det går sikkert veldig bra! Lykke til! PS: Jeg fikk også være med på å velge ut gardiner etc. Syntes det var veldig koselig
LilleMy Skrevet 21. januar 2010 #16 Skrevet 21. januar 2010 Hei, har du fått au pairen i hus nå? Snublet over tråden her da jeg selv er på jakt etter ny au pair, og jobber med forberedelsene nå. Dette er dog ikke vår første, men vår 5. au pair! Jeg synes dette er en super ordning for oss osm har mulighet til det - og det tilsvarende for den som kommer til Norge for å tjene penger og trives i jobben sin her. Lykke til med au pairen i alle fall, og ett lite tips på vein; La det være helt klart for au pairen når hun har sin fritid!
Gjest Gjest_My_* Skrevet 1. februar 2010 #17 Skrevet 1. februar 2010 Ikke bare gode erfaringer..... Vi har nå avslyttet en avtale med vår Au Pair fra filippinene, og erfaringene er ikke bare positive. Vi oppdaget etter en tid at hennes motivasjon for å komme til Norge var å finne en mann, og ikke å få nye erfaringer. Hun benyttet masse tid på netter for å date, også når hun skulle være sammen med ungene. Etterhvert brukte hun også nettene til nettdating, og resultatet var at hun var meget trøtt på dagene. Hun mente at det var mørketida som var årsaken. Da vi tok opp dette med henne virket det som hun forsto, men det skjedde ingen endring. Hun gjorde mindre og mindre av de oppgavene hun hadde, og hadde ingen interesse for ungene og deres aktiviteter. Det ente med å si henne opp. Etter denne erfaringen har jeg bestemt meg - neste Au Pair blir fra et vestlig land hvor motivasjonen er å få nye opplevelser og erfaringer!
Jens Skrevet 1. februar 2010 #18 Skrevet 1. februar 2010 Hei Vi er på vår andre au pair nå, begge fra Philippinene og er stor fornøyde!For meg er det viktigste at hun klikker med barna, så da firer jeg heller ned på tiden hun bruker til vasking. Ingen av våre har hatt noe interesse av å gå på norsk kurs, så vi har ikke pushet det på dem. Skjønner jo det.
Gjest Smaragd Skrevet 1. februar 2010 #19 Skrevet 1. februar 2010 Nå er våre barn i skolealder og de skal ikke være sammen med au pairen så mye at dette er en aktuell problemstilling. Etter de kommer fra skolen/vi fra jobb har au pairen fri og hun har fri hver helg. De kommer nok til å snakke endel engelsk med henne også. Er det bare meg som reagerer på denne setningen her? Hun har fri hver helg, og også etter barna kommer fra skolen...... Så hennes oppgaver går KUN på husarbeid da altså? Da vil nå jeg heller kalle henne hushjelp enn au pair.....men mulig jeg har et helt annet bilde av hva an au pair faktisk er...? Har nemlig alltid tenkt på det som en som først og fremst passer barna, men også har huslige oppgaver. (og så kommer bonusen med å lære andre språk og kulturer oppå det igjen.)
Jens Skrevet 1. februar 2010 #20 Skrevet 1. februar 2010 Er det bare meg som reagerer på denne setningen her? Hun har fri hver helg, og også etter barna kommer fra skolen...... Så hennes oppgaver går KUN på husarbeid da altså? Da vil nå jeg heller kalle henne hushjelp enn au pair.....men mulig jeg har et helt annet bilde av hva an au pair faktisk er...? Har nemlig alltid tenkt på det som en som først og fremst passer barna, men også har huslige oppgaver. (og så kommer bonusen med å lære andre språk og kulturer oppå det igjen.) Hei Som jeg har svart i andre tråder om samme emne, er det naivt å tro de kommer hit som kulturutveksling. De kommer hit av en grunn, og det er for å tjene nok penger så de kan forsørge sine familier i hjemlandet. Hvorfor skulle de være interessert i norsk kurs?de reiser jo fra norge etter to år!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå