Gå til innhold

oppskrift på pepperkaker.. men..


Gjest Gjest_mia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mia_*

er på jakt etter den perfekte oppskriften på hjemmelagde pepperkaker.. MEN.. jeg har sett sikkert 20 forskjellige oppskrifter nå.. noen har veldig mye kanel, andre ikke, noen har lys sirup, andre mørk, noen har pepper andre ikke, noen har vann, andre har fløte... er personlig litt skeptisk til for mye kanel, forbinder iKKE hjemmelagde pepperkaker med noe som helst form for kanel..?! men skal sikkert være noe i.. pepper er jo evt bare å sløyfe, synes å huske at hjemmelagde pepperkaker er mye mildere å søtere på et vis, synes de kjøpe greiene ofte er litt sterke!? så er ikke glad i kjøpe pepperkaker, men har aldri prøvd å lage hjemmelagd så husker det bare såvidt fra barndommen.

men er det noen som kan veilede meg litt? noe spes grunn til at noen bruker fløte istede for vann osv? jeg vil ha en skikkelig god søt oppskrift..! ordentlig hjemmelaget smak:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dessverre ikke min mors oppskrift her, men jeg vet i hvert fall at det er fløte og ikke pepper i den. Det var til stor hjelp, tenker jeg! :idesmil::ler:

Nei, skal se om jeg finner oppskriften, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :fnise: det hjalp litt da, men blir enda bedre om du finner oppskriften!!:)))

Jeg bruker sirupsnippdeig, med vann og lys sirup. sprø og gode. bruker deigen til hus også. blir vel ikke så holdbare med fløte?

er manel i , men smaker ikke det når det er sammen med de andre krydderne.

Veldig god deig (ustekt også:))

200 gr sukker

1,5 dl vann

1 dåse lys sirup (3-4 dl)

250 gr smør el margarin

dette has i en stor gryte, kokes opp og tas av platen

Bland sammen

800 gr mel

1 ts hjortetakksalt

1-2 ts kanel

1-2 ts ingefær (malt)

1-2 ts nellik

dette røres i gryten etter den har kokt opp.

Deigen bør stå kjølig til neste dag.

Ekstra mel til utbaking.

stekes på 200 grader.

Lager dobbel oppskrift om jge skal ha til hus og hjerter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, her er oppskriften. Disse er altså ganske milde og søte. Det går naturligvis an å tilsette pepper hvis det er ønskelig, men vi bruker ikke det.

3 dl (400 g) mørk sirup

300 g smør

500 g sukker

3 dl fløte

1-1.4 kg hvetemel

1 ts nellik

1 ts kanel

1 ts ingefær

1 ts hornsalt

Romtemperer smøret. Rør smør, sukker og sirup godt sammen, bruk gjerne kjøkkenmaskin. Pisk fløten til krem før den tilsettes. Bland mel og krydder og tilsett litt etter litt. La deigen stå kaldt over natten.

Stekes ved 200 °C, tiden avhenger av hvor tykke du lager dem, så følg med på det første brettet. 5-10 minutter pleier å være passe.

Melmengden er jo litt vag, men jeg tror vi pleier å begynne "midt i mellom", dvs 1,2 kg. Det pleier ikke å være nødvendig å tilsette mer mel etterpå. Jeg har deigen stående i kjøleskapet og tar bare ut en liten klump om gangen som jeg kjevler ut, da unngår jeg at den blir så klissete.

Og dette er en stor porsjon, til meg og samboeren holder det fint med en fjerdedel av denne oppskriften. :)

Endret av Virvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker:

200 g margarin

200 g sukker

1 ss sirup

1 eggeplomme

1 ss kanel

1/2 ts malt nellik

2 ts natron rørt ut i 1 ts vann

5 dl mel

Men denne deigen lager jeg bare 2 pølser av som jeg legger i kjøleskapet, så skjærer jeg av noen skiver og steker når jeg har lyst på nydelige ferske pepperkaker:) Vet ikke om den egner seg til å kjevle ut. Smaken er i alle fall akkurat passe søt i mine øyne, og som du ser er det hverken pepper eller fløte. Jeg bruker lys sirup foresten, men det er bare fordi det er det jeg pleier å ha hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...