Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

PCen min har godt lydkort og det meste låter utmerket over et greit stereoanlegg. Jeg bruker minimum 192 kbps. Hva er det som gjør at noe musikk låter helt forvrengt - spesielt i bassen. Ja, det høres ut som med de gamle kassettene da man var uheldig med for kraftig opptaksvolum. Men dette er jo digitalt, så hva er årsaken? Noe man kan gjøre? Må legge til at det ikke hjelper å skru ned volumet ut fra PCen. Jeg har forøvrig også samme problem med noen FLAC filer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
PCen min har godt lydkort og det meste låter utmerket over et greit stereoanlegg. Jeg bruker minimum 192 kbps. Hva er det som gjør at noe musikk låter helt forvrengt - spesielt i bassen. Ja, det høres ut som med de gamle kassettene da man var uheldig med for kraftig opptaksvolum. Men dette er jo digitalt, så hva er årsaken? Noe man kan gjøre? Må legge til at det ikke hjelper å skru ned volumet ut fra PCen. Jeg har forøvrig også samme problem med noen FLAC filer.

MP3 er et komprimeringsformat som skal fjerne lyder mennesket allikevel ikke oppfatter så godt. Det kan være at filen er korrupt - spesielt hvis du laster ned musikk.

Skrevet

Mp3-filene kan ha ett for høyt nivå når de blir spilt inn slik at "toppene" i signalet blir kuttet av forsterkeren/høytalerne.

Skrevet
Mp3-filene kan ha ett for høyt nivå når de blir spilt inn slik at "toppene" i signalet blir kuttet av forsterkeren/høytalerne.

At noe kan vrenge UT fra PCen min som følge av for kraftig innspillingsnivå er mulig. Men at problemet ligger i forsterkernen eller høyttalerne er tvilsomt. Jeg har 120 W RMS x2 og kompetente høyttalere i mitt databord. Andre kilder som kobles til lyder jo utmerket, så dette anser jeg som et digitalt problem.

Skrevet
At noe kan vrenge UT fra PCen min som følge av for kraftig innspillingsnivå er mulig. Men at problemet ligger i forsterkernen eller høyttalerne er tvilsomt. Jeg har 120 W RMS x2 og kompetente høyttalere i mitt databord. Andre kilder som kobles til lyder jo utmerket, så dette anser jeg som et digitalt problem.

Jepp, som sagt... (forsøkt ihvertfall)

jeg skulle kanskje understreket at 'problemet' ikke ligger i forsterker/høytaler men at det får konsekvenser for forsterkeren/høytaleren.

Det blir litt som å skru opp forsterkningen på en mikrofon altfor høyt, da kan det bli skurring i lyden.

Men kilder eller referanser har jeg dog ikke.

Skrevet

Ok, skjønner hva du mener, Hanselot.

En teknisk forklaring kan være at musikk fra nettet som tilsynelatende har god kvalitet, egentlig kommer fra en dårlig kilde. Har hørt at noen bruker 128 kbps som kilde og konventerer det til 320. Da vil jo lyden bli dårlig og muligens verre enn kilden, såvidt jeg kan skjønne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...