Gjest Gjest_elise_* Skrevet 4. desember 2009 #1 Skrevet 4. desember 2009 hei. falt i trapp og forstuet foten skikkelig. det skjedde tirsdag. har aldri forstuet foten før, så lurer på hvor lang tid det pleier å ta før jeg kan gå normalt igjen? bruker krykker nå, men kan sette ned foten med utstrakt ben så vidt. men kan ikke går på det. så kjedelig akuratt i julestrida og gørr kjedelig å sitte hjemme. noen erfaringer?
supermy Skrevet 4. desember 2009 #2 Skrevet 4. desember 2009 (endret) Kalde og varme bad anbefales Det får i gang blodsirkulasjonen, og hevelsen går over raskere, og man blir raskere frisk i foten. En bøtte med iskaldt vann, og en bøtte med så varmt vann at du akkurat klarer å stappe foten oppi.. Ha foten i hver bøtte akkurat så lenge du orker, og så bytter du.. Altså først i den kalde bøtten, når du ikke orker mer så tar du den rett i den varme, og så rett i den kalde, osv.. Gjøres til vannet ikke er kaldt/varmt lengre. Kan gjøres en gang om dagen.. Dette brukes mye hos håndballspillere med overtråkkskader, og har selv hatt veldig god erfaring med dette.. Du bør også begynne å gå på det fort (så sant du er helt sikker på at det ikke er brudd). Om du ikke klarer å tråkke på det, så bevege i alle fall foten når du sitter i ro. Før i tiden var man av den oppfatning at man ikke skulle gå på foten før den var 100% bra igjen, men dette resulterer i at det tar mye lenger tid før foten faktisk blir bra. Altså, du skal ikke hyle i smerte av å tråkke på foten, men det kan godt være ømt/vondt uten å være smertefullt.. Om du skjønner forskjellen.. Skikkelige overtråkkskader tar vel alt fra 1-2 uker å bli kvitt, dersom man gjør slik som er anbefalt. Følger man ikke anbefalte råd så kan det nok ta mye lengre tid. Ved noen skader vil man også dessverre alltid bli litt stivere i foten enn man er normalt.. Jeg får f.eks vondt i min ene ankel om det er kaldt, og jeg vrir den en spesiell vinkel. Vondt der jeg tråkket over.. Endret 4. desember 2009 av supermy
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 4. desember 2009 #3 Skrevet 4. desember 2009 Jeg falt også i trappa, midt på en plass med masse mennesker, morro hehe.. Dette skjedde for godt over et halvt år siden og jeg har fortsatt problemer med ankelen. Anbefaler deg å trene opp foten etterpå, noe jeg ikke gjorde. Det viser seg nå at je får vondt bare jeg snur meg, også vrikker jeg foten mye lettere etter overtråkket. Men god bedring! Det er forferdelig vondt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå