Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Skal lage elgstek for første gang.

Hvordan gjør jeg det best? Hvordan går jeg frem? Hva er dine beste tips?

Endret av nynne
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gni elgsteken godt inn med en god del salt og pepper.

Brun den så raskt på alle sider i en varm stekepannen på sterk varme for å stenge porene, slik at kjøttsaften ikke renner ut.

Sett i steketermometer i den mest kjøttfulle delen og stek i ovnen på ca 200 grader til kjernetemperaturen er 50-55 grader, ca 1 time.

Når steken tas ut, pakker du den inn i aluminiumsfolie og lar den hvile minst 15 minutter, helst 30 minutter. Da fordeler kjøttsaften seg i hele steken og du får en meget saftig stek i stedenfor at saften renner ut når du skjærer den opp.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Gni elgsteken godt inn med en god del salt og pepper.

Brun den så raskt på alle sider i en varm stekepannen på sterk varme for å stenge porene, slik at kjøttsaften ikke renner ut.

Sett i steketermometer i den mest kjøttfulle delen og stek i ovnen på ca 200 grader til kjernetemperaturen er 50-55 grader, ca 1 time.

Når steken tas ut, pakker du den inn i aluminiumsfolie og lar den hvile minst 15 minutter, helst 30 minutter. Da fordeler kjøttsaften seg i hele steken og du får en meget saftig stek i stedenfor at saften renner ut når du skjærer den opp.

Mitt beste tips er å steke den i leirgryte. Da blir den helt perfekt :)

Skrevet

jeg brukte denne oppskriften, steken ble så mør at den omtrent kunne spises med sugerør så jeg vurderer å heve temperaturen litt neste gang.

Skrevet
jeg brukte denne oppskriften, steken ble så mør at den omtrent kunne spises med sugerør så jeg vurderer å heve temperaturen litt neste gang.

Det hørtes helt himmelsk ut, jeg pleier å steke på ca 120 grader.

Veldig viktig å brune steken først samt bruke steketermometer. Perfekt resultat hver gang. Også en fordel med et jevnt stykke (ikke ett som er tykt i den ene enden og tynt i den andre enden), ellers risikerer du en halvdel perfekt og andre halvdel "tørt"

Gjest Gjest_Gurine_*
Skrevet

Hvis du har tid kan du veldig gjerne langsteke elgsteiken.

Du kan ta steiken ca. 1.5 kg rett fra fyseren.Krydre med viltkrydder og legg den i en stekepose. Sett ovnen på 70 grader i 12 timer.

Kjempenydelig og mør.

Steiken kan benyttes som pålegg eller middag.

Sausen lages av den lille skyen som blir. Blir ofte veldig lite sky. Fint med litt annen kraft. Jevne med maizenamal. Ha i seterrømme eller krevm-fresch. Salt + evt. litt mer viltkrydder.

Smak til med brunost og rød husholdningssaft.

Lykke til!

Skrevet
Det hørtes helt himmelsk ut, jeg pleier å steke på ca 120 grader.

Veldig viktig å brune steken først samt bruke steketermometer. Perfekt resultat hver gang. Også en fordel med et jevnt stykke (ikke ett som er tykt i den ene enden og tynt i den andre enden), ellers risikerer du en halvdel perfekt og andre halvdel "tørt"

jeg brunte faktisk ikke før steking men var velsignet med en stek som var like tykk i alle ender.

hadde jeg skjønt bildeopplegget her så kunne jeg lagt inn bilde, måtte jo dokumentere resultatet på min første stek :fnise:

Skrevet

Mitt beste tips er sous vide, men det er kansje ikke måten jeg ville gjort det på med min første stek. ;)

Det fungerer best med ferdig vakuumpakket stek, hvis ikke må du pakke godt inn i plastpose med luften klemt ut, gjerne to.

Fyll vann i en stor bolle som tåler litt varme, kok opp vann i vannkoker, romtemperer steken og legg steken i bollen. Hell over det varme vannet, putt i et steketermometer (jeg har sånn gammeldags, men sikkert lettere med digitalt) og juster eventuelt med litt kaldt vann til vannet er et par grader varmere enn du skal ha steken. Sett inn i ovnen som står på cirka 10 grader mer enn ønsket temperatur, og la stå alt fra en time til to avhengig av størrelse på steken. Varmeutveksling går fortere fra vann enn fra luft, så det tar ikke like lang tid som ved langtidssteking på lav temperatur. Juster eventuelt litt opp og ned på temperaturen på ovnen underveis.

Ta opp steken, og pakk ut. Gni inn med krydder, stek i varm panne raskt på alle sider. Skjær eventuelt i skiver for å sjekke om kjøttet er OK, om du ikke stoler på det. ;) Gir nydelig, rosa kjøtt (gitt at du velger rett temperatur selvsagt, 58-65 grader f.eks.)

Skrevet

takk for alle svar!

- om steken skal serveres ca kl 14, når bør jeg da begynne å steke? skal være hjemme hele formiddagen.

- surrer dere inn steken?

- svigermor pleier ikke å brune den først, den blir alltid god likevel. Unødvendig?

- har stekepose men også liten tupperplus fra tupperware. Håper steken går oppi der. Noen her som har brukt det? Har forstått at da må steken ut hver 2.time og hvile 15mind før den settes inn igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...