Gå til innhold

Brystreduksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg er ei jente på 25 år som vurderer brystreduksjon, skal på konsultasjon på Aleris på tirsdagen.

Jeg er 173 høy, og veier omtrent 80-85 kg. Har kraftig benbygning, bruker str.75G i bhstørrelse.

Har operert for prolaps i ryggen x2, og plages mye med smerter i nakke/skuldre/rygg, som fører til hodepine etc.

Har ikke fått barn enda.

Er veldig spent på om jeg blir godkjent for operasjon med tanke på høyde/vekt.

Til dere som har fått utført den type operasjon, hvor høy/hvor mye veide dere?

Er dere fornøyd med resultatet? Angrer dere?

Håper på mange svar :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke tatt selv (og kommer ikke til å gjøre det da jeg har små pupper), men tillater meg å svare likevel :)

Min søster er 178 og veier noe sånt som 70 kg, hun har bryststørrelse på 85-E. Hun får dette dekket, og skal ta operasjon etter hun er ferdig med barn (venter sistemann nå om en liten stund).

Jeg tror det vesentlige er om man har nakke og ryggproblemer, ikke nødveldigvis hvilke BH størrelse en bruker.. Det finnes jo kvinner med G-pupper som ikke har rygg eller nakkesmerter.

Iom at du har ryggproblemer fra før, så tror jeg helt klart du vil få dette dekket. Dersom du får avslag fra første lege, så bør du prøve en annen lege. Ikke alle leger tar dette alvorlig dessverre..

Har en venninne som har gjennomgått brystreduksjon, og hun har fått et helt nytt liv. Angrer på at hun ikke har gjort det før. Det finnes også helt klart folk som angrer, så det er veldig viktig å sette seg ned å finne ut eventuelle ting som kan gå galt.

Jeg tror det vanligste er nedsatt følelse i og rundt brystvorten, spesielt den første tiden, men andre kan få varig nedsatt/manglende følelse.. Tror dog at dette ikke er et problem for de fleste.

Venninnen min fikk nedsatt følelse en stund, og det kjentes rart ut lenge, måtte på en måte "trene" opp igjen følelsene. Nå er det tilnærmet normalt (3 år etter), og sexlivet er generellt bedre pga ryggsmerter/nakke/hodesmerter er borte, hun har mer overskudd, og er ikke så sliten. Så for henne har det bare vært positivt i alle fall :)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Slenger meg på her..

Dere som får det dekket, går dere via fritt sykehusvalg eller gjøres inngrepet på offentlig sykehus?

Har lenge tenkt på å ta en brystreduksjon for å minske smertene i nakke/rygg/hodet, men nå har alle privatklinikker blitt fjernet derfra, og jeg er ikke interessert i å få inngrepet gjort på offentlig sykehus (de har betraktelig færre operasjoner i løpet av et år enn en privatklinikk...)

Skrevet

På sykehuset jeg jobbet tidligere, var grensen for brystreduksjon BMI på 27. Grensen kan variere fra avdeling til avdeling. Dvs at du hos oss ville bli godkjent på 80 kg, men måtte gå ned litt fra 85 kg. Grunnen er at det blir mindre komplikasjoner og bedre operasjonsresultat i forhold til høyere vekt. De som ikke hadde nådd vektgrensa, måtte vente til de var innenfor. Lykke til :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Legen sendte henvisningen til st.olavs, men det gikk 8 måneder og jeg hørte ingen ting. Tok selv en telefon til Aleris, kunne få time der 2 dager etterpå...fikk legen til å fakse over henvisningen til Aleris. Så man kan altså velge om man vil offentlig eller privat, blir dekt uansett om det ligger medisinsk grunnlag tilstede.

Jeg ble godkjent for operasjon, men må ned ca 6 kg...dvs da veier jeg 80 kg...har reservert time til operasjon 26 april, håper jeg klarer å gå ned de kiloene....!

Skrevet

Om du ikke har barn ennå, så hadde jeg prøvd å vente. Kjenner to tilfeller, ble ikke så pent i ettertid. I den ene saken, fikk hun barn i ettertid, og det ser ennå mindre pent ut. Nå har hun ikke mulighet til å ta dette. Bedre å ta dette etter amming, da får du litt løfting på kjøpet. Er du helt sikker på at prolapsen bare skyldes brystene dine? Veldig mye kan gjøres med trening og litt vektreduksjon.

Skrevet
Legen sendte henvisningen til st.olavs, men det gikk 8 måneder og jeg hørte ingen ting. Tok selv en telefon til Aleris, kunne få time der 2 dager etterpå...fikk legen til å fakse over henvisningen til Aleris. Så man kan altså velge om man vil offentlig eller privat, blir dekt uansett om det ligger medisinsk grunnlag tilstede.

Jeg ble godkjent for operasjon, men må ned ca 6 kg...dvs da veier jeg 80 kg...har reservert time til operasjon 26 april, håper jeg klarer å gå ned de kiloene....!

Vær litt forsiktig med private, de er sikkert flinke. Men du har sikkert hørt om bukken og havresekken.

Skrevet

Jeg har F-cup (er 161 høy, veier ca 55kg) og bruker mye av treningstiden min på å styrke øvre rygg. Har aldri hatt problemer med nakke/skuldre (som jeg hadde mye trøbbel med før) etter dette.

Gjest Gjest_Veronica_*
Skrevet
Vær litt forsiktig med private, de er sikkert flinke. Men du har sikkert hørt om bukken og havresekken.

Hva mener du? (Jeg er en av de som ikke har hørt om "bukken og havresekken" :P)

Skrevet
Hva mener du? (Jeg er en av de som ikke har hørt om "bukken og havresekken" :P)

Bukken og havresekken: Du kan ikke sette bukken til å passe havresekken, den elsker jo havre. Det vil si den er inhabil.

Det betyr at kosmetisk industri, inkl brystreduksjon har en interesse i at flest mulig foretar dette. Derfor vil ikke en lege som har interesser i dette fortelle om alternativer: Styrketrening, god bh, vektreduksjon osv. Heller ikke fult så mye om ulempene ved brystreduksjon. Derfor er det farlig å bruke disse som sannhetsvitne eller bruke kun deres syn som en absolutt sannhet.

Så et program om misslykede kosmetiske opperasjoner, fortsatt hadde de som var utsatt for dette tiltro til kirurgen: Jo, men han sa jo det var lurt, det var ingen annen utvei osv. De sitter tilbae som tapere og legen med fortjenesten etc.

Skal ikke prøve å skremme eller komme med antagelser, de fleste leger i Norke er flinke, men etter at jeg begynte med styrketrening av ryggen og skuldre har jeg vært helt uten smerter. Fikk tipset og instrukser om hva jeg skulle gjøre av en fysioterapaut som også hadde veldig tunge bryster. Var til vurdering for reduksjon for ca 5 år siden. Spurte legen om alternativer (hadde vont i skuldrene) det ble ikke nevnt med et eneste ord som et alternativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...