Gå til innhold

tips til mest mulig økonomisk kjøring?


Kosteskaft

Anbefalte innlegg

Tja. Gi deres beste tips for en nybegynner som meg til å kjøre mest mulig økonomisk, både for miljøet og økonomiens skyld!

Man skal jo kjøre på riktig gir. Men er det alltid lønnsomt å bruke "høyest" mulig gir? Selv når det vibrerer litt fordi det er i underkant av nødvendig gir? (grensen mellom 3-4 gir, 4-5 gir)

Skru av motoren og ikke varme opp bilen på tomgang er jo innlysende.

Hvor korte stopp lønner det seg å skru av motoren? (ulikt fra bil til bil kanskje?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Gi deres beste tips for en nybegynner som meg til å kjøre mest mulig økonomisk, både for miljøet og økonomiens skyld!

Man skal jo kjøre på riktig gir. Men er det alltid lønnsomt å bruke "høyest" mulig gir? Selv når det vibrerer litt fordi det er i underkant av nødvendig gir? (grensen mellom 3-4 gir, 4-5 gir)

Skru av motoren og ikke varme opp bilen på tomgang er jo innlysende.

Hvor korte stopp lønner det seg å skru av motoren? (ulikt fra bil til bil kanskje?)

Kjør med høyest mulig gir, men ikke så høyt at det vibrerer. Du kan for eksempel ligge i 5. gir på en rett vei med 60 km/t, men det går ikke i oppoverbakke. Så lenge bilen akselererer når du gir gass er du trygg.

Kjør med god avstand til bilen foran slik at du unngår kraftige oppbremsinger.

Ikke bruk clutchen mer enn nødvendig. Når du lar bilen bremse på giret kutter bilen drivstofftilførselen slik at forbruket går ned i 0.

Hold gjevn fart når du kjører i trafikken. Akselerasjon for å kjøre forbi sparer du minimalt med tid på, men du bruker mye drivstoff.

Kontroller lufttrykket i dekkene dine. Feil lufttrykk er ikke bare farlig, det koster penger i form av økt drivstofforbruk.

Stopp motoren hvis du skal stå stille i mer enn 30 sekunder.

Skru av aircondition hvis du ikke trenger den. Den bruker masse energi. En test gjort i USA viste at for å spare drivstoff skulle du kjøre med vinduene nede i 80 km/t eller lavere. I høyere hastigheter bør du lukke vinduene og sette på AC pga luftmotstanden.

Hvis du har motorvarmer - bruk den! Det sparer på motoren samtidig som du bruker mindre drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bilen i fri i nedoverbakker. :biggrin: (Har jeg hørt skal være bra, men det er kanskje tull?)

Da går det ihvertfall fort! Men du sparer ikke drivstoff. Når bilen settes i fri går motoren på tomgamg og bruker drivstoff. Når bilen derimot bremser på giret så kuttes drivstofftilgangen til motoren. Da går drivstofforbruket ned i 0 liter pr mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å bremse mye på giret når jeg kjører automat... :sukk:

Sant. Men de fleste biler med automat har en funksjon for nedoverbakke. Da får du en form for bremsing på girene. :) Automatgir har jeg ikke så mye peiling på, så skal ikke uttale meg for sikkert om det faktisk hjelper på drivstofforbruket.

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje et dumt spørsmål, men det er altså sånn at den bruker drivstoff når den står på tomgang? Jeg pleier alltid å skru på bilen før jeg skraper is, så den er litt varm til jeg setter meg inn. Bruker jeg veldig mye drivstoff på dette?

Er det sant at man bruker mer bensin når man har veldig lite på tanken.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt bruker bilen bensin på tomgang, men det er ikke mye det er snakk om. En moderne bil bruker kanskje en halvliter i timen eller noe sånt. Jeg er av den oppfatning at det er bedre å starte bilen litt før nå når det er kaldt fordi motoren ikke har spesielt godt av å få belastning med en eneste gang når den er kald. Man får mye bedre smøring når oljen begynner å bli varm, så derfor starter jeg også alltid bilen mens jeg skraper is...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man bruker jo mer bensin på å starte og kjøre en kald bil, så motorvarmer er noe jeg ville investert i.

Bilen på tomgang mens man skraper bilen - da blir jo bilen varm før du kjører med den, ergo så tror jeg nok at jeg ville valgt det framfor å vente med å starte til bilen er skrapt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å bruke clutchen mye er jeg en stoor synder av! Vet ikke hvorfor, men får det for meg at bilen kveles om jeg ikke bruker den nok.

(Nok for meg = nok for mye, hehe!)

Takk for tips, bare kom med flere hvis noen har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatgir har jeg ikke så mye peiling på, så skal ikke uttale meg for sikkert om det faktisk hjelper på drivstofforbruket.

Jeg kjører mye med automat, på den bilen som er ny nok til å ha forbruksvisning sier den 0 forbruk når jeg triller ned bakker i D eller lavere. Å gire ned ved å trekke spaken videre bakover fra D eller via tiptronic fungerer fint for motorbrems. Spesielt tiptronic er greit for motorbrems også på flatmark.

Ta av takboks og tverrgående takbøyler når de ikke er i bruk.

Jevn kjøring gjør stor forskjell. Med automatgir er det veldig enkelt: dersom bilen etter noen uker fortsatt skifter gir uten at du synes det virker logisk eller nødvendig er du for brå på pedalen.

Jeg kjenner en eldre kvinne som etter 30 år med automat fortsatt har et bensinforbruk som ville fått rånere til å gråte. Gasspedalen brukes som en av/på-bryter, i 50-sonen kliner hun til slik at girkassen skifter ned i 1. og bilen hopper opp i 60, så tramper hun på bremsen for å komme ned i lovlige 50, for deretter la bilen trille uten gass til den er nede på 40, så gjentas prosedyren. Samme snittfart som de andre på veien, men med dobbelt forbruk og vill irritasjon hos medtrafikanter. Jeg vet det finnes mange med mildere versjoner av samme "sykdom".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mye med automat, på den bilen som er ny nok til å ha forbruksvisning sier den 0 forbruk når jeg triller ned bakker i D eller lavere. Å gire ned ved å trekke spaken videre bakover fra D eller via tiptronic fungerer fint for motorbrems. Spesielt tiptronic er greit for motorbrems også på flatmark.

OK. Takk for info. Vet du om det også gjelder de bilene som ikke har tiptronic, men en bryter for å holde igjen giret? Aner ikke hva bryteren gjør teknisk eller hva funksjonen heter.

Jeg kjenner en eldre kvinne som etter 30 år med automat fortsatt har et bensinforbruk som ville fått rånere til å gråte. Gasspedalen brukes som en av/på-bryter, i 50-sonen kliner hun til slik at girkassen skifter ned i 1. og bilen hopper opp i 60, så tramper hun på bremsen for å komme ned i lovlige 50, for deretter la bilen trille uten gass til den er nede på 40, så gjentas prosedyren. Samme snittfart som de andre på veien, men med dobbelt forbruk og vill irritasjon hos medtrafikanter. Jeg vet det finnes mange med mildere versjoner av samme "sykdom".

Haha- Kjent situasjon på veien! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK. Takk for info. Vet du om det også gjelder de bilene som ikke har tiptronic, men en bryter for å holde igjen giret? Aner ikke hva bryteren gjør teknisk eller hva funksjonen heter.

De jeg kjører med PRNDSL (og knapp)/PRND321 har ikke computer/forbruksmåler, men jeg ser ingen grunn til at ikke de også skal kutte drivstofftilførselen når motoren dras av giret. Såvidt jeg vet er det bare med forgasser at det ikke kuttes, og jeg håper virkelig det ikke er mange andre enn meg på KG med forgasser.

Knappen på den med PRNDSL er merket "Hold" og sperrer for oppgiring uansett hvilket gir den står i, og hvis en trykker den i 4. (øverste) legger den seg ned i 3. Forøvrig eneste gir det gir mening å bruke knappen i, 3->2 kan like greit tas med spaken til S, og 2->1 kan gjøres med spaken til L.

Andre biler har knapp merket "OD"/"Overdrive" og er en av/på-knapp i forhold til å tillate bruk av øverste gir. Med OD av vil den typisk gire som normalt i intervallet 1-3, med OD på girer den fritt mellom alle 4. Til normal kjøring skal man for best økonomi ha OD på, men ved trekking av henger eller hvis geografien gjør at den stadig vipper mellom 3. og 4. bør man slå OD av for å skåne girkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feuerstein: Av ren nysgjerrighet. Hvilken bil er det du har? Er det en eldre Mercedes? Det er nemlig den eneste bilen jeg kjenner til med PRNDSL, og ikke PRND4321.

Som andre sier, jevn kjøring er alfa og omega. Det er utrolig hvor lavt forbruk man kan få ved å tenke litt fremover og ikke gi gass på feil steder. Når det er sagt, cruisecontrol er ikke noen god måte å få lavere forbruk på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, cruisecontrol er ikke noen god måte å få lavere forbruk på...

Hvorfor ikke?

Du ser - vi har en Volvo v70 180hk turbo (manuell), og det sier seg jo selv at denne sluker bensin. Men når vi bruker cc`en ofte så ser vi også at forbruket går ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt, hvilket forbruk er det på den bilen? Faderen har en S60 med samme motor og automat. Mener den skal gå på rundt 0,9. Da er det så og si utelukkende langkjøring...

Dersom det er flatt er CC en god løsning, men dersom det er litt opp og ned er det bedre at du justerer gassen selv. Det som skjer er at når bilen din kjører inn i en motbakke, så vet ikke CC dette, den merker bare at det er mer motstand, så den gir på så mye som mulig for å opprettholde farten. Dette drar forbruket oppover. Hadde jeg selv styrt gassen hadde jeg kanskje bygget opp fart litt før bakken, og heller mistet litt i løpet av bakken, bruker mindre drivstoff. Skjønner?

CC er flott på beine fine motorveier. Jeg kjørte en -96 Mercedes E230, altså 2,3 liter og 150 hk, gjennom Gudbrandsdalen på CC. Husk at dette er en stor sedan på nesten 5 meter som veide rundt 1800 kg. Jevn og fin kjøring hele veien, og etter ca 400-500 km klokket jeg inn til et forbruk på 0,65 eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, har ikke tenkt så mye forbruk med bruk av CC, så har ikke sjekket det så kjempenøye.

CC brukes jo mest på motorvei, da jeg liker å ha "kontroll" når jeg kjører på steder som krever mer start og stopp.

Forbruket på bilen min ligger på ca en liter på mila, men "bruker" man bilen litt mer så fyker jo forbruket rett til himmels, men som sagt - 1 liter på mila ved meget fornuftig kjøring.

Testet å virkelig bruke bilen - kom oppi 190km/t og ga faen i forbruk og alt annet, da kunne man nærmest se bensinmåleren gå ned, og i følge data`n i bilen, så lå forbruket på 1,7l

Merker stor forskjell på denne bilen og den forrige hyundayen jeg hadde (skikkelig konebil), da månedsbeløpet lå på ca 2500kr i drivstoff, mens nå ligger det på 4000kr +

Men nå bruker jo vi bilen på en helt annen måte enn Ola Dunk, grunnet samboers jobb m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går en del drivstoff gjennom. Dersom du bor i by eller i nærheten av LPG-fyllestasjon ville jeg bygget om til gass. Faderen har gjort dette, og han kjører på LPG til under 5,- literen. Da blir kostnaden litt mer overkommelig...

Apropo forbruk ja, har sett på forbruksmåleren ved forbikjøring i bratte motbakker, opp fjelloverganger osv, og det er ikke sjeldent forbruket er oppe i 60-80 l/100 km, altså 6-8 liter på mila, men dette er riktignok med full gass i motbakke. Kan vel ikke forvente stort annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg har noen ganger undret om data`n har klikka helt, når det går opp i flere liter på mila, men når jeg ser i hvilke situasjoner så forstår man jo.

Gass ja, har tenkt tanken. Det er vel mange slike stasjoner i Sverige har jeg hørt - vi er jo ganske mye der.

spørs om jeg får med meg samboeren på det da...ikke så lett for han å ta imot råd fra ei jente veit du ;) Han skal gjerne høre det fra en kyndig mannsperson før han i det hele tatt vil vurdere å gjøre noe (har jo erfart det noen ganger tidligere *sukk*, og selv når han ser at jeg har rett og han har feil, eller at mitt forslag var bedre, så går det automatisk i glemmeboka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...