Gå til innhold

Forsker: - Legg ned bachelorgraden!


Gjest Gjest_Blomst_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En utdanningsforsker foreslår å gjøre om utdanningstilbudet på høgskoler og universiteter til kunå tilby mastergrader.

http://www.aftenposten.no/jobb/article3402349.ece

Har det gått inflasjon i høyere utdanning? Skal alle bli ledere i framtida? Og trenger virkelig alle en mastergrad?

Det er vel bare supert at de som har evner og forutsetninger for det tar master? Kunnskap får vel aldri blitt feil? og man blir da ikke automatisk leder fordi om man har utdanning på masternivå, langt der i fra...

Hvis du undersøker bittelitt vil du se at det er en ganske stor andel av de som går ut av ungdomsskolen som ikke akkurat aspirerer til å ta master i noe som helst. Videre er det en utrolig høy drop-out på videregående nivå. Tror med andre ord ikke det er noe fare for at "alle" ender opp med en master. Men at de som først begynner på høyere utdanning sikter seg mot master istedenfor en bachelorgrad må vel bare være positivt!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Student_*

Nå kan det jo hende at jeg misforsto hele utspillet, men mente ikke han Aamodt-fyren at man istedet for å ta treårig bachelor pluss toårig master, skal man heller ta femårig master?

Men man må jo begynne et sted uansett, så går det ikke ut på det samme? Bare at det blir å hete noe annet?

Om ikke, må dere gjerne forklare meg hva det er jeg misforstår :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare supert at de som har evner og forutsetninger for det tar master? Kunnskap får vel aldri blitt feil? og man blir da ikke automatisk leder fordi om man har utdanning på masternivå, langt der i fra...

Hvis du undersøker bittelitt vil du se at det er en ganske stor andel av de som går ut av ungdomsskolen som ikke akkurat aspirerer til å ta master i noe som helst. Videre er det en utrolig høy drop-out på videregående nivå. Tror med andre ord ikke det er noe fare for at "alle" ender opp med en master. Men at de som først begynner på høyere utdanning sikter seg mot master istedenfor en bachelorgrad må vel bare være positivt!?!

Huh? Ja, det er positivt at de som kan ta master, faktisk tar master, men det er da ingenting i veien for at alle som vil og kan gjør det i dag?

Det er positivt at de somvil ta master tar master ja, men synes du virkelig det er positivt at det ikke er noe alternativ for de som IKKE vil ta master? Det er jo det som blir foreslått. Da tror jeg langt flere vil droppe høyere utdanning, når de vet at de MÅ gå 5 år for å faktisk ha en grad. Og det synes du er positivt?

Stusser litt over om det er du eller jeg som har misforstått artikkelen. Jeg forstod det slik som TS gjorde, og synes ikke det er positivt nei. Skal sykepleierutdanningen bli 5-årig da? Bio-ing.-utdanningen? Skal vi kun ha sivilingeniører? Regnskapsførere og assistenter med 5-årig utdanning? Da tror jeg nok vi mister enda flere på veien ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utdanningsforsker foreslår å gjøre om utdanningstilbudet på høgskoler og universiteter til kunå tilby mastergrader.

http://www.aftenposten.no/jobb/article3402349.ece

Har det gått inflasjon i høyere utdanning? Skal alle bli ledere i framtida? Og trenger virkelig alle en mastergrad?

Slik jeg tolker det, vil det si at det luker bort mulighetene for å studere noe i ett, to eller tre år. Jeg var skoleflink på videregående, men det har seg sånn at jeg sikter meg inn på et yrke der man trenger allmennkunnskap. Jeg vet ikke hva jeg ønsker å bli, derfor har jeg tatt noen studiepoeng her, og noen studiepoeng der. Jeg vet med sikkerhet at jeg kun vil ha bachelor når jeg finner ut hvilket studium jeg vil satse på, rett og slett fordi jeg ikke trenger noe mer. Men, det vil ikke si at jeg ikke ønsker høyere utdanning av den grunn.

Jeg synes det er fint at man har mulighet til å kombinere årsstudier med to års andre studier, om man ønsker det. Ikke alle av oss har behov for et femårig studium i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Nå kan de som vil det, ta master. Jeg tror mange vegrer seg for å ta en femårig utdanning, og velger en bachelor i stedet. Jeg er redd for at om de kun har muligheten til å ta en master, vil de droppe å ta høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det gått inflasjon i høyere utdanning? Skal alle bli ledere i framtida? Og trenger virkelig alle en mastergrad?

Ja, det er en utdanningsinflasjon, så det er nok liten tvil om at en bachelorgrad i dag er mye mindre verdt enn den var for 20 år siden.

Det er heller ingen tvil om at utdanningsinstitusjonen er en av de største selekteringsmaskinene samfunnet har, og dette kan jo se ut som enda et skritt i retningen av å styrke denne maskinen.

Det er kanskje ikke alle som har den utholdenheten eller den troen på seg selv som trengs for å begynne rett på et 5-årig løp, som heller velge å droppe utdanning hvis mulighet for bachelorgrad lukes ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva dette vil føre til av endringer i lønnsnivå og slikt i endel bransjer hvor det er vanlig eller nok med bachelor - f eks mange rådgivende stillinger i det offentlige (ta landbruk, da jeg vet mest om dette). hvis man har master i samme fag går man også en annen vei yrkesmessig, f eks inn i forskning eller mer ledende stillinger. Men man trenger jo begge nivåer, og master kan noen ganger være en overkvalifikasjon. I tillegg får man jo to år ekstra med studielån, og kjedelig å ikke få uttelling for dette i lønn dersom man tar en stilling man er overkvalifisert for.

Forresten nevnes Finland som foregangsland, og i følge en finsk medstudent FÅR de penger for å studere der, de slipper å ta opp lån, kunne godt tenkt meg å studere gratis til master jeg :) Det blir nevnt i kommentarfeltet at det er feil at de bare har mastergrader der, forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mcKinsey

Tullete forslag fra en mediekåt bortstøvet baltazar.

Om alle har Master, så blir det kun de personlige egenskapene/personligheten/utstrålingen/utseendet som i ennå større grad vil bestemme om du får jobb, dine karrieremuligheter, etc. The "like factor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som tar Bachelor mindre er den verd. Fordi flere som skal bestå mindre blir kravene. + Tilbud & etterspørsel

Samme med master

Samme med Doktor

hvilken tittel blir neste?

Vertfall hørt at om strykprosenten på en eksamen går opp justerer de ned poengene for karakterene basert på at de mener eksamenen var vanskeligere det året. De tar altså ikke hensyn til at de nye studentene kan være dommere enn sist år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ned universitetene i stedet. Nå for tida, kan du få alle bøker på internett. Kunnskap florerer. Arbeidsgiver får finne andre måter å selektere kandidater til stillinger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste hvis dette gjennomføres er mangel på valgfrihet. I mange yrker holder det fortsatt med "bare" en bachelor, og hvorfor skal da disse tvinges til å ta en master? Enten vil færre ta høyere utdanning, noe som ikke er bra, eller så vil flere ta enda høyere utdanning slik at det til slutt går inflasjon i masteren og.

Det som er bra med å kombinere master og bachelor hver for seg, er at man kan kombinere som man vil. Har du valgt riktig retning, men feil spesialisering på bachelor, kan man ofte gå i riktig spesialisering på master istedet. Man har mye mer muligheter til å bygge seg en individuell grad som ingen andre har, fremfor å måtte gå de samme fem årene som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det huskes på at dettte kun er et forslag fra forsker Aamodt som er kommet som et utspill til media. Dette er ikke et forslag som skal inn til høring i en instans for et eventuelt vedtak..

Hadde overrasket meg stort hvis hans forslag blir realitet!

Endret av yoga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det vil være mange som velger å ikke ta høyere utdanning hvis man må ta mastergrad.

Meg selv som eksempel: Jeg er 24 år, mor til en toåring og tar bachelor på deltid over 4 år ved siden av jobb og familie. Grunnen til at jeg satset på utdanning nå var at de "bare" er snakk om 4 år, og bare fram til sønnen min begynner på skolen selv og trenger mamma til mer oppfølging på det området. Hadde jeg måttet ta master på deltid i si 6-7 år hadde det for min del blitt for mye rett og slett og jeg hadde ikke tatt høyere utdanning i det hele tatt. Jeg tror vi er flere i samme situasjon, vi ønsker høyere utdanning, men ikke nødvendigvis en mastergrad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er litt interessant er kanskje også hva bachelor er sammenliknet med de gamle cand.mag-gradene som man tok på 3 1/2 (realfag) -4 år. Tidligere var det også endel toårige høyskolekandiatstudier, som nå er gjort om til bachelor. Hva har man fylt på med, og hva har man tatt bort? Jeg har studert realfag under både gammel og ny ordning, og ser for eksempel at mange innledende kurs jeg hadde i den gamle ordningen tilsvarte 15 studiepoeng, mens tilsvarende nå er 10 (noen også 5). For å få plass til "alt" kuttes det altså ned på størrelsen og hvor grundig man lærer faget. Tidligere var også de grunleggende realfagene - matte, kjemi, fysikk - obligatoriske selv om man skulle studere biologi f eks. I dag kan man komme seg gjennom uten noe fysikk, eller bare med et lite brukerkurs. Man mister sånn sett litt av bredden og sammenhengen i fagområdene. Samtidig får man kanskje mer tid til studieretningsfagene totalt?

Når det gjelder høyskolekanditatstudier som har fått et år ekstra, så kan man fylle på med hva man vil det ene året tror jeg (i hvert fall nesten). Innen noen fagområder er jo dette bra, hvis man kan ta andre relevante fag. Men ikke alle steder har man tilbudet om å ta så veldig relaterte fag. All kunnskap er bra, men det er kanskje ikke alt som gjør at bacheloren er så mye sterkere enn en høyskolekandidattittel, egentlig.

Jeg synes innspillet til Aamodt er lite realistisk, men det sier kanskje noe om noen svakheter i systemet slik det er i dag. Jeg synes ikke bachelor var noen god erstatning for cand.mag-graden. Og i forhold til at det skal være lettere på det internasjonale markedet (som var et av argumentene da ordningen ble innført), så er det jo ikke slik at en bachelor er en bachelor om du f eks kommer til USA (hvor man kan starte studiespesialisering lenge før og i større grad enn vi gjør i Norge) eller UK (hvor folk er yngre når de starter høyere utdanning etc), uten at jeg kan gjøre rede for detaljene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ned universitetene i stedet. Nå for tida, kan du få alle bøker på internett. Kunnskap florerer. Arbeidsgiver får finne andre måter å selektere kandidater til stillinger på.

Det stemmer.

Det som vil skille kandidatene framover er:

- Utseendet

- Stil

- Framtoning

- Personlig kjemi

- Om personen er "likandes" og omgjengelig

- Villighet til å lære seg det selskapet behøver over tid

- Sunn og i god form

- Kommuniserende og kan prate med folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er en utdanningsinflasjon, så det er nok liten tvil om at en bachelorgrad i dag er mye mindre verdt enn den var for 20 år siden.

Bachelorgraden min er ikke verdt en dritt. Kun for lånekassa :flekke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer.

Det som vil skille kandidatene framover er:

- Utseendet

- Stil

- Framtoning

- Personlig kjemi

- Om personen er "likandes" og omgjengelig

- Villighet til å lære seg det selskapet behøver over tid

- Sunn og i god form

- Kommuniserende og kan prate med folk

Samt A`er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg vil legge til kompetanse på den lista.. det finnes mange nerder som kan mye mer enn det som er pensum. Og har praktisk erfaring, gjort ting selv osv. Det teller egentlig mye mer tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...