Gå til innhold

Kaker til diabetiker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min svigerfar er diabetiker, og nå til jul synes jeg litt synd på han som ikke kan spise alt som kommer på bordet. Er det noen som har oppskrifter eller tips om hvor jeg kan finne oppskrifter på julekaker og kanskje noen gode desserter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du hadde kanskje tenkt på noe litt mer avansert, men du kan få kjøpt diabetiker-gelè med vaniljesaus (for diabetikere) som du kan lage. :)

Skrevet

De fleste jeg kjenner med diabetes, kan spise litt vanlige kaker.

De må bare regulere inntaket av insulin eller for de som ikke er insulintrengende, så regulerer de inntaket av mat i løpet av dagen, så de kan kose seg litt ekstra.

Det har blitt mindre strengt de senere årene med inntak av sukker.

Ingen anbefales å spise mengder kaker!

Snakk med svigermoren din om dette, for det er ikke sikkert det er noe stort problem.

Tanken er veldig pen da.

Skrevet

Hei du, er det diabetiker type 1 eller 2 vi snakker om?

Svigefar har type 2 og regulerer diabetesen via kosten, dvs han spiser ikke karbohydrater. De fleste type 2 diabetikere må holde diabetesen kontrollert via kost og tabletter, så da er det ikke bare å sette litt ekstra insulin!

Datteren min er type 1 og hun regulerer med insulin, hun spiser det samme som oss.

Hvis det er type 2 diabetiker finnes det masse oppskrifter du kan bruke. Ta en titt her for hjelp: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45

Skrevet
Hei du, er det diabetiker type 1 eller 2 vi snakker om?

Svigefar har type 2 og regulerer diabetesen via kosten, dvs han spiser ikke karbohydrater. De fleste type 2 diabetikere må holde diabetesen kontrollert via kost og tabletter, så da er det ikke bare å sette litt ekstra insulin!

Datteren min er type 1 og hun regulerer med insulin, hun spiser det samme som oss.

Hvis det er type 2 diabetiker finnes det masse oppskrifter du kan bruke. Ta en titt her for hjelp: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45

Han har type2 og regulerer det med kost og tabletter. Ser alikevel at det ikke skal mye til før blodsukkeret stiger, spesielt hvis han spiser noe "ulovlig". Han er også en gammel mann som lett blir bekymret og derfor hadde jeg lyst til å lage noe som han kan spise med god samvittighet :jepp:

Takk for lavkarbotips, skal se om jeg ikke finner noe godt her!

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Vi har mange diabetikere i familien, så det pleier å bli laget ostekake der sukkeret er erstattet med "diabetes-sukker" f.eks splenda, og man bruker lettgele i stedet for vanlig, og en kjeks med lite sukker ;) Kaka blir veldig god :)

Skrevet
Vi har mange diabetikere i familien, så det pleier å bli laget ostekake der sukkeret er erstattet med "diabetes-sukker" f.eks splenda, og man bruker lettgele i stedet for vanlig, og en kjeks med lite sukker ;) Kaka blir veldig god :)

Dette hørtes veldig deilig ut! Du har vel ikke en oppskrift du kan tenke deg å dele vel...? Jeg for min del har ikke engang hørt om Splenda, men jeg skjønner at jeg må være litt detektiv når jeg er i butikken neste gang :jepp:

Gele og vaniljesaus for diabetekere også, så bra!!

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Har liksom bare oppskriften i hodet, så vet ikke nøyaktige mengder men her er ett forsøk :

3/4 pakke digestive kjeks(evt bytt ut med en grovere kjeks) knust sammen med så mye margarin at denne "deigen" blir litt fast. legg en kakeform uten bunn på fat og trykk ut denne "kjeksdeigen" som en bunn i formen, sett i kjølseskapet.

kok opp vann og ha i 2 pakker sitrongele(evt. bytt ut med annen gele-jeg synes en syrlig er best),men bruk kun vann til en pakke,altså 2 pakker gele oppløst i vannet til en pakke gele. Del geleen i 2 skåle og avkjøl,men pass på at geleen ikke stivner. (pleier sette skålene i isbad,mens jeg rører i dem

visp 1 pakke fløte til krem, ha så oppi 1 boks lettrømme og en boks philadelphia light. Når geleen er kald har du oppi den ene skålen med gele mens d fortsetter å vispe, smak så til med splenda om blandingen er for sur. Hell dette fyllet oppå "kjeksdeigen" og sett i kjøleskapet. Vent 1/2 time, så heller du resten av den kalde ustivnede geleen over i formen, så geleen blir et slags lokk på kaken, settes så i kjøleskapet noen timer eller til dagen etter og vips så er den ferdig :) fint å pynt med litt frukt eller bær på toppen :)

Håpr du forstod "oppskriften" min :fnise:

Her er ingr. listen :

3/4 pakke digestive kjeks

ca 150-200 gr margarin (tror jeg- nb. blir lettere og jobbe med dersom det ikke står i kjøleskap)

1 beger lettrømme

1 philadelphia light

1 liten kartong kremfløte

2 pakker gele(gjerne lettgele- spør etter i butikken)

evt splenda og frukt/bær til pynt

Skrevet

JA,jeg forstod oppskriften din! Denne skal jeg prøve:-) Tusen millioner takk :enig:

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Glemte å skrive at du bør bruke en springform, og at du løsner og tar av formen rett før servering og pynter rett før servering :) druer eller jordbær er veldig smaker veldig godt og er fin pynt ;)

Skrevet
Glemte å skrive at du bør bruke en springform, og at du løsner og tar av formen rett før servering og pynter rett før servering :) druer eller jordbær er veldig smaker veldig godt og er fin pynt ;)

Ok, da bruker jeg springform!

Sitter og ser i mamma's gamle kokebøker. Hun lagde diamat til faren min. Nå er ingen av dem her lenger så jeg får ikke spurt om tips og råd. Ser at hun har brukt noe som heter sionon... Regner med at dette er søtningsmiddelet og kanskje det samme som splenda? Noen som vet om dette er det samme??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...