Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er spinning så populært i forhold til andre treningsmetoder? Det har jeg utifra det jeg har sett av treningstimer som treningssenteret har. De har kjempemange spinningtimer på planen, og de er alltid fulle.

Jeg har prøvd spinning en gang (mange år siden) og husker at det var så sinnnsykt hardt. Melkesyren kom på tredje tråkk. Helt forferdelige greier.

Så.. dere som er spinninggale, hva er greia? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er deilig! Aerobic og slike greier er ikke noe for meg, jeg eier ikke koordinasjon. Jeg liker iallefall å tro det. Jeg greier å presse meg i en spinningsal og føler jeg får utbytte av treninga.

Kom melkesyra så fort burde du bare skrudd ned motstanden.

Jeg er oftest på pulsspinn-timer og får da best utnytte av treninga når jeg kjører med lett motstand og høy tråkkfrekvens. Med denne kombinasjonen trener man hjertet, mens man med tung motstand og lav tråkkfrekvens trener mer styrke (sier instruktørene ;) )

Skrevet (endret)

Jeg og mine treningskamerater ler av alle de proffe spinningfolka der jeg trener. De tropper opp med spd sko og kondomdrakter og setter seg på ergometersykkelen - jeg må le ;)

Endret av Inx
Skrevet

Grunnen til at de har mange spinningtimer, er sikkert at det ikke er så mye annet å gjøre i en spinningsal, så de kan kjøre flere timer på rad. I en vanlig sal skal de jo gjerne rullere på aerobic, dansetrening, boksetrening, styrketrening osv.

Jeg synes spinning er utrolig bra trening. Det er ingen krav til koordinasjon, det er lav belastning på knær osv, og man styrer løpet selv da man selv velger motstanden. Det er deilig å bare kjøre seg helt ut uten å måtte tenke så mye på hva armene og beina driver med, som i aerobic o.l.

Det er en god del variasjon innen spinning også. På mitt senter har man pulstimer, hvor man kan låne en pulsklokke og se hvor pulsen din ligger på et stort lerret (anonymt) og så sier instruktøren hvilken sone man skal ligge i. Det finnes også intervalltimer, langkjøring, sykling til landskapsfilm... Selvsagt er det forskjell på instruktørene; noen kjører bare forferdelig techno, mens andre har mer variert musikk (nå ble jeg vel litt vel subjektiv her ;) )

Hvis du er nysgjerrig, synes jeg du skal prøve igjen. Du skal ikke få melkesyre med en gang (det får du kanskje "lov" til helt på slutten av en topp). Ta det heller litt rolig første gang og få inn teknikken og slikt.

Skrevet

Av gruppetrening går jeg nesten utelukkende på spinning. Jeg synes det er gøy, og kan kjøre meg helt tom og likevel være fin i kroppen neste dag. Det er også lett å justere både tempo og belastning ut fra dagsformen, og man kan uansett henge med.

Jeg er ikke så veldig fan av de andre gruppetreningene. Jeg er ikke spesielt koordinert, så blir satt helt ut av aerobic timer med mange kombinasjoner. Step er ok, men jeg synes det er litt kjedelig og til tider litt belastende på knærene. Styrketimer i sal er greit, selv om jeg stort sett er ødelagt i kroppen i flere dager etterpå. Jeg har ikke prøvd meg å noen av de hvite timene. Skal nok gjøre det etterhvert, men til nå klarer jeg kun å presse inn 2-3 økter i uken, og da vil jeg gjerne ha økter hvor jeg presser meg litt. Hvis jeg får tid til en ekstra økt i uken så blir det nok helst type Yoga, Pilates e.l.

Prøv deg igjen på spinningen. Er det tungt så juster motstanden. Ikke alle synes spinning er gøy, men for min del er det perfekt trening

Skrevet
Jeg og mine treningskamerater ler av alle de proffe spinningfolka der jeg trener. De tropper opp med spd sko og kondomdrakter og setter seg på ergometersykkelen - jeg må le ;)

:ler:

Jeg for min del får lyst til å slå til noen som skriker "KJENN BLODSMAKEN I KJEFTEN!!!" til meg.

Spinning får du billig av meg ;)

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Hvorfor er spinning så populært i forhold til andre treningsmetoder? Det har jeg utifra det jeg har sett av treningstimer som treningssenteret har. De har kjempemange spinningtimer på planen, og de er alltid fulle.

Jeg har prøvd spinning en gang (mange år siden) og husker at det var så sinnnsykt hardt. Melkesyren kom på tredje tråkk. Helt forferdelige greier.

Så.. dere som er spinninggale, hva er greia? :)

Greia med spinning er at det gir lite belastningsskader på kroppen og veldig bra kondisjonstrening. Spinning er dermed en bra kondisjonstrening for de med litt for mange kilo.....da du hviler kiloene på sykkelsetet og kan gi full gass kondisjonsmessig. Har du dårlige knær etc er spinning en bra treningsform - derfor så vil du ofte finne en del tidligere toppidrettsutøvere i en spinningssal. De som har "slitt ut" kroppen sin og som samtidig vil holde seg i god form.

Musikken er også en stor driv/motivasjon til å holde det gående i det ene minuttet lengre enn du egentlig føler du orker.

Tidligere holdt jeg mest mulig på i sal - men leggskinne betennelse etter mye hopping, vridning i knær og knebelastninger ved step.....dette får du ikke ved å spinne. Blir du først bitt og ser motivasjonen i å greie litt mer for hver gang og følge pulsen......så er det en kjempe god trening for kondisjon og styrke i ben.

Til deg som ler av folk på spinning pga sko og drakt......hva gjør du på treningssenter? Fokuser på din trening og ditt mål.......vet du ikke bedre - så le ihvertfall ikke av det - du blottlegger hvor lite du vet ;)

Skrevet

Som de andre sier - spinning er glimrende kondisjonstrening som gir lite belastningsproblemer. Det er moro og motiverende, kompakt og effektivt og det kan være riktig humørfullt også - jeg satser i allefall på å ikke skrike noe om blodsmak til noen på mine timer ;)

Dessuten er det veldig lav terskel på spinning - du trenger ikke mye kunnskaper for å komme igang og du kjenner raskt fremgang.

Tror du må ha fått litt dårlig veiledning Kinkeline om du har klart å kjøre deg sur i beina på sang nr tre - sånn skal det ikke være. Instruktøren skal helst informere deg om hvor du skal ligge i intensitet hele veien, så du slipper slike ting.

Gjest Tigress
Skrevet

Det er både tidseffektivt og lett å styre intensiteten så ein får effektive kvalitetsøkter. På tre kvarter kan ein fint få til ei skikkeleg god økt.

Eg og mine treningskamerater ler av dei som flirer av oss med sykkelbukse og sykkelsko. :biggrin:

Skrevet
Som de andre sier - spinning er glimrende kondisjonstrening som gir lite belastningsproblemer. Det er moro og motiverende, kompakt og effektivt og det kan være riktig humørfullt også - jeg satser i allefall på å ikke skrike noe om blodsmak til noen på mine timer ;)

Dessuten er det veldig lav terskel på spinning - du trenger ikke mye kunnskaper for å komme igang og du kjenner raskt fremgang.

Tror du må ha fått litt dårlig veiledning Kinkeline om du har klart å kjøre deg sur i beina på sang nr tre - sånn skal det ikke være. Instruktøren skal helst informere deg om hvor du skal ligge i intensitet hele veien, så du slipper slike ting.

Ser at mange sier at det gir lite belastningsproblemer, men det stemmer ikke for min del.

Jeg har hatt kneskade siden jeg var 13 (jeg er 23) og sliter fortsatt på sykkel; i hvert fall hvis det er oppoverbakke. Så jeg har vel generelt holdt meg unna sykkel i treningsstudio også av den grunn.

Og når det gjelder veiledning, så var det vel ikke noe veiledning på timen jeg var på. Det virket vel egentlig som alle visste akkurat hva de skulle gjøre. Han bare satte seg på sykkelen, satte på musikken og begynte å rope ting som "OKEI, VANLIGE FARTEN I 30 SEKUNDER! KOM IGJEN! OKEI, GJØR DERE KLARE NÅ! OPP MED MOTSTANDEN, NÅ REISER VI OSS! KOM IGJEEEEEEEENNN!!!!!"

Kanskje jeg hadde klart å bli med i en time for viderekommende? Jeg vet ikke jeg. Kanskje jeg prøver meg igjen. :)

Skrevet
Ser at mange sier at det gir lite belastningsproblemer, men det stemmer ikke for min del.

Jeg har hatt kneskade siden jeg var 13 (jeg er 23) og sliter fortsatt på sykkel; i hvert fall hvis det er oppoverbakke. Så jeg har vel generelt holdt meg unna sykkel i treningsstudio også av den grunn.

Og når det gjelder veiledning, så var det vel ikke noe veiledning på timen jeg var på. Det virket vel egentlig som alle visste akkurat hva de skulle gjøre. Han bare satte seg på sykkelen, satte på musikken og begynte å rope ting som "OKEI, VANLIGE FARTEN I 30 SEKUNDER! KOM IGJEN! OKEI, GJØR DERE KLARE NÅ! OPP MED MOTSTANDEN, NÅ REISER VI OSS! KOM IGJEEEEEEEENNN!!!!!"

Kanskje jeg hadde klart å bli med i en time for viderekommende? Jeg vet ikke jeg. Kanskje jeg prøver meg igjen. :)

Å stå på sykkelen kan være i hardeste laget om du har vonde knær - men igjen burde en god instruktør ha spurt deg før timen om du var ny, gått gjennom innstilling av sykkelen med deg og veiledet gjennom hele timen i forhold til hvor på intensitetsskalaen du skulle ligge. Du kan spinne - og stort sett holde deg sittende gjennom hele timen - og dermed trene hensynsfullt for knærne. Om instruktøren vet at du har vonde knær så kan jo vedkommende gi deg noen tips på teknikk og på at det er lurt å sitte.

Kanskje det var en time for viderekomne du hadde surret deg inn på, men jeg mener instruktøren uansett burde sett at du var ny og spurt om hva slags erfaring du hadde før timen... :klø:

Kom på timene mine du, så skal jeg garantere at du får noe ut av det :ler:

Håper du prøver igjen i allefall - for det er virkelig gøy altså.

Skrevet

Du har jo bare prøvd det én gang, for mange år siden, ikke døm alle instruktører og hele treningsformen utfra det. Jeg synes det hørtes rart ut at deres skulle opp og stå og slikt med en gang. Sikkert at du var med fra begynnelsen av timen?

Hvis du er nysjerrig, så prøv igjen! Det skader ikke, du kan alltids gå fra timen hvis du ikke liker det. Men si ifra om knærne dine, og at du er ny. Lykke til :)

Skrevet

I dag skal jeg spinne! :)

Og hvis jeg har ork, så blir det pilates etterpå. :D

Skrevet
I dag skal jeg spinne! :)

Og hvis jeg har ork, så blir det pilates etterpå. :D

Spent på om du liker det bedre i dag :)

Skrevet
Spent på om du liker det bedre i dag :)

Åh det var så slitsomt! Men skikkelig deilig slitsomt, selv om jeg bare klarte en halvtime. :P

Skal nok prøve et par ganger til :)

Skrevet

På mitt treningsenter er det desverre ikke så mange spinningtimer og det er synd, for jeg elsker spinning. Der får jeg virkelig kjørt meg og svetta som bare det. Og timene er nesten aldri fulle.

Skrevet
Åh det var så slitsomt! Men skikkelig deilig slitsomt, selv om jeg bare klarte en halvtime. :P

Skal nok prøve et par ganger til :)

:duskedame:

Da er det som det skal være - slitsomt men bra :)

Skrevet

Da har dere sikkert ikke prøvd spinning (eller syklet så mye) :) Sykkelskoa bruker du for at du skal kunne dra opp i tillegg til å tråkke ned. Du får mye mer ut av tråkket og treningen (ja, også inne). Det er vel ikke så rart..? "Kondomdrakt" er digg å trene i. Spes hvis man skal trene cardio. Men enig i at det blir litt mye reklame og teamdrakter i timer med mye mannfolk.. ;) Men trener de ute med laget sitt ellers kan det jo fort hende at det er det de har av sykkelbukser og treningsklær. Sykkelseter inne er like vonde som de ute :haar:

Spinning er diggg! Intervall er aller best synes jeg. Da får jeg trykket skikkelig til og får noen deilige pulstopper. :)

Jeg kan ikke løpe noe særlig pga et dårlig kne. Da er spinning/sykling helt perfekt. Jeg har hatt dager der jeg halter når jeg går, men setter meg på sykkelen og det kjennes helt fint ut. Jeg er helt hekta.:) Utetrening er kjempegøy også. Spes i marka. Digger både oppoverbakkene og nedoverbakkene. :fnise: Fullførte Birken i år og det var et enormt rush! Utrolig motiverende å ha et mål å trene mot. :)

Håper du fortsetter og får like mye ut av det som meg! :)

Skrevet
Sykkelseter inne er like vonde som de ute

Sykkelsete som ein sjølv har vald til sykkelen sin er sofa i forhold til dei torturredskapa som sit på spinningsyklar...

Skrevet
Sykkelsete som ein sjølv har vald til sykkelen sin er sofa i forhold til dei torturredskapa som sit på spinningsyklar...

Ja, sant nok! Overgangen mellom inne og utesesongen er litt kjip.. :sukk: Etter noen grusomme turer på et veeeldig smalt sete på ny sykkel investerte jeg i et som var designet for jenter. Phu.. FOR en forskjell! Skulle ønske man kunne ta det med inn i salen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...