Gå til innhold

Lov for å ha dyr

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kan noen fortelle meg hva loven er for å ha katt (utekatt vs. innekatt), eventuelt hund, når man leier leilighet?

Jeg vet at man skal se på det som står i kontrakten, men jeg lurer på om det er noen lov som sier at man ikke kan nekte noen å ha dyr? Eventuelt.. Jeg får ikke til å finne noe stoff om dette på google :-/ Fant bare en setning om "Hvis du har innekatt eller andre dyr som bare er innendørs, kan du kreve å ha disse uansett hva borettslaget bestemmer om dyrehold"

Endret av ninuska_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom man leier ut en leilighet, så kan man nekte noen å ha dyr. Fordi det er dems "hus" og de bestemmer.

Hva blokk angår vet jeg ikke, men man må som oftest søke.

Skrevet

Når du leier leilighet er det helt opp til den som leier ut om han vil leie ut til deg eller ei. Du har ikke krav på å få leie en leilighet, uansett om du har dyr eller ei.

Ellers sier loven noe sånt som at ingen kan nekte deg å ha dyr med mindre de kan vise til at dyreholdet er til vesentlig ulempe for andre beboere/de som eier. F.eks. allergi, støy, skader på leilighet o.l.

Skrevet (endret)

. Det står at det ikke er lov med dyrehold her - men de aller fleste enten syns at det er greit med kjæledyr - eller ønsker seg et selv. Man kan søke om lov, men dette blir kun innvilget om man har et fysisk behov for det. Så vidt jeg vet er det lov med dyrehold, så vi tenkte å undersøke mulighetene..

Endret av ninuska_
Skrevet

Jeg har nettopp holdt på å sjekket dette selv, med jurister, husker ikke hvilken paragraf det var, men det er iallefall en paragraf i husleieloven som sier at ingen huseier kan nekte leieboer å ha husdyr så lenge dyret er nødvendig.

For min del er katten veldig viktig for psyken min, men jeg måtte også ha en erklæring fra psykolog for å ha retten på min side til å ha katt i en leilighet hvor huseier egentlig ikke ønsker dyrehold.

Så ja, de kan faktisk ikke nekte noen å ha dyr, men du må ha en gyldig grunn og dokumentasjon for denne.

Skrevet

Husleieloven § 5-2:

Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Med andre ord må du ha en grunn til å ha dyr, og ikke bo i nærheten av allergikere.

Skrevet
Vi leier studentleilighet, med kun parleiligheten i "blokka". Det står at det ikke er lov med dyrehold her - men de aller fleste enten syns at det er greit med kjæledyr - eller ønsker seg et selv. Man kan søke om lov, men dette blir kun innvilget om man har et fysisk behov for det. Så vidt jeg vet er det lov med dyrehold på noen andre studentsamskipnader, så vi tenkte å undersøke mulighetene..

Her kan de helt fint nekte deg dyrehold, ettersom de skal leie ut igjen til andre studenter etter deg, og disse kanskje er allergiske.

Om du kan dokumentere at du av helsemessige årsaker MÅ ha kjæledyr (f.eks. om du har blindehund), kan de ikke nekte deg. Men om du "bare har lyst på", så er ikke dette noe du har krav på.

Skrevet (endret)

Jeg forstår at dyrehold i kollektiv er problematisk, men når man leier en leilighet hvor man ikke bor med noen som helst andre, burde det være i orden så lenge det ikke er til ulempe for andre beboere, når de fleste er enige om det.

Jeg er for det meste alene hjemme, store deler av dagen, og jeg merker at det begynner å bli fryktelig ensomt. Jeg skulle gjerne hatt en liten kamerat å leke med og passe på. 

Endret av ninuska_
Skrevet

Du kan jo prøve å kontakte en eller annen form for psykisk hjelpesenter ting, mulig du kan få en slags erklæring på at du trenger et dyr for å kunne føle deg tryggere? Hvis du driver med sjekking og tvang og tror det kan hjelpe med et dyr burde det være grunn god nok.

(dessuten kjenner jeg flere som bor i studentleiligheter og har eksempelvis innekatt eller burdyr uten at uteleierne vet noe om det. Det er ingen av de som har blitt tatt enda, og blir dyret oppdaget kan man bare si at man passer det er par dager ;) )

Skrevet (endret)
Envy skrev:
Du kan jo prøve å kontakte en eller annen form for psykisk hjelpesenter ting, mulig du kan få en slags erklæring på at du trenger et dyr for å kunne føle deg tryggere? Hvis du driver med sjekking og tvang og tror det kan hjelpe med et dyr burde det være grunn god nok.

(dessuten kjenner jeg flere som bor i studentleiligheter og har eksempelvis innekatt eller burdyr uten at uteleierne vet noe om det. Det er ingen av de som har blitt tatt enda, og blir dyret oppdaget kan man bare si at man passer det er par dager ;) )

.

Endret av ninuska_
Skrevet

Hvis du skal gjøre noe sånt kan du i det minste prøve å finne ut om det er noen i oppgangen din som er veldig allergiske. Mange tåler ikke en gang å bo i samme gang som en katt (og flere av de velger å bo på steder hvor det ikke er lov med dyr nettopp på grunn av dette). Vær så snill, ta såpass med hensyn. Det er ikke morsomt å våkne midt på natten med nyseanfall og neseblod uten å skjønne hvor det kommer fra.

Skrevet (endret)
Hvis du skal gjøre noe sånt kan du i det minste prøve å finne ut om det er noen i oppgangen din som er veldig allergiske. Mange tåler ikke en gang å bo i samme gang som en katt (og flere av de velger å bo på steder hvor det ikke er lov med dyr nettopp på grunn av dette). Vær så snill, ta såpass med hensyn. Det er ikke morsomt å våkne midt på natten med nyseanfall og neseblod uten å skjønne hvor det kommer fra.

Kan de merke det om det kun er innekatt? Eller om vi slipper den ut vinduet? Jeg tror ingen her er allergiske hvertfall, siden de som bor i min "gang" har sagt at det er greit for dem med dyr. Hva er sjansen for å bli tatt? Ikke at jeg planlegger å ha katt ulovlig her - tanken bare slo meg at vi skal jo ikke bo her for alltid, og hvis vi skaffer oss en, så handler det jo kun om max 1 år med "gjemming"! :-)

Endret av ninuska_
Skrevet
Kan de merke det om det kun er innekatt? Eller om vi slipper den ut vinduet? Jeg tror ingen her er allergiske hvertfall, siden de som bor i min "gang" har sagt at det er greit for dem med dyr. Hva er sjansen for å bli tatt? Ikke at jeg planlegger å ha katt ulovlig her - tanken bare slo meg at vi skal jo ikke bo her for alltid, og hvis vi skaffer oss en, så handler det jo kun om max 1 år med "gjemming"! :-)

Du har tydeligvis ikke peiling på allergi. Allergener fra katt blir sittende igjen i hybelen i opptil FEM ÅR etter at du har flyttet. Altså vil hybelen bli ubeboelig for allergikere i FEM ÅR på grunn av deg. Og om de ikke vet om at det har bodd en katt der, kan de som leier ut risikere å leie ut til allergikere, som blir syke av å bo der. På grunn av din egoisme.

Det spiller fint liten rolle at de som bor der NÅ sier de ikke er allergiske. Det er som regel stor utskiftning i slike studentboliger. Hva om det flytter inn en ny etter jul, og han er allergisk? Eller etter sommeren? Hva skal du gjøre med katten da?

Egoismen lenge leve. Om du vil ha katt, så flytt et sted hvor det faktisk er lov med katt. Ikke gjør en hybel ubeboelig for allergikere, og gjør andre studenter i oppgangen syke. Og innekatt er dyreplageri.

Skrevet

Utleiere kan egentlig ikke nekte deg å ha dyr, eneste er dersom det kan dokumenteres at dyret er til ulempe for andre rundt deg. Men studenthybler har egne regler på dette, og kan nekte uten å gi noen grunn.

Skrevet

Ja, noen er såpass allergiske at det holder å bo i samme gang som noen med katt. Allergenene flyr jo gjennom lufta og blir med på klær og hår. Men - det er jo ikke mange som er så allergiske. Et annet problem er som noen andre nevnte at allergenene blir værende igjen i et rom i evigheter uansett hvor godt man vasker. Merkelige greier, men helt sant. F.eks. er jeg ikke veldig allergisk av meg, men reagerer fortsatt på å være i leiligheten til noen slektninger som hadde katt for 2 år siden...

Dumt, men sånn er det. Dere skal ikke få dere fisk, da? :gjeiper: ;)

Skrevet (endret)
Du har tydeligvis ikke peiling på allergi. Allergener fra katt blir sittende igjen i hybelen i opptil FEM ÅR etter at du har flyttet. Altså vil hybelen bli ubeboelig for allergikere i FEM ÅR på grunn av deg. Og om de ikke vet om at det har bodd en katt der, kan de som leier ut risikere å leie ut til allergikere, som blir syke av å bo der. På grunn av din egoisme.

Det spiller fint liten rolle at de som bor der NÅ sier de ikke er allergiske. Det er som regel stor utskiftning i slike studentboliger. Hva om det flytter inn en ny etter jul, og han er allergisk? Eller etter sommeren? Hva skal du gjøre med katten da?

Egoismen lenge leve. Om du vil ha katt, så flytt et sted hvor det faktisk er lov med katt. Ikke gjør en hybel ubeboelig for allergikere, og gjør andre studenter i oppgangen syke. Og innekatt er dyreplageri.

Jeg bor ikke i hybel med andre - jeg bor i en leilighet med min samboer. Og vi skal bo her i hvertfall 3 år til, har ingen planer om å flytte, så det er ikke fare for utskifting av noen som helst.. forhåpentligvis!

Hvis jeg får lov til å ha katt, er det også egoistisk? Det er kattehår i begge tilfeller, enten jeg får tillatelse til å ha det og om jeg ikke får tillatelse. Dessuten tror jeg at de som bodde her før oss, og i sommer hadde katt her, så det problemet med at allergener blir igjen i 5 år, har de tatt seg av.

Er det virkelig slik at hvis vi har innekatt, vil allergikere som går i gangen merke dette? Det virker litt "drøyt" for min del.. Altså, det er ikke det at jeg ikke tror på det, men når ikke jeg har direkte kontakt med de som bor i de andre leilighetene eller katten vandrer i gangene.. Det er jo vegger mellom gangen og leiligheten vår. Det vil vel gjelde de som er hyperallergiske, for å kalle det det? Eller har jeg misforstått? For jeg er litt allergisk, men det er kun når jeg har direkte kontakt med dem :sjenert: Og man kan ikke akkurat forhindre at mennesker skal være i kontakt med dyr og få dyrehår på seg, f.eks hvis man er på besøk hos noen med katt eller hund..

(Edit: For jeg føler meg mer trygg med fiskene i akvariet! :ler: Det var et godt forslag, men vi har fisk fra før av :))

Endret av ninuska_
Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann, jeg har to innekatter selv, og jeg ser problemet med bosituasjonen. Pga kattene har jeg endt opp med en leilighet til 5000,- som jeg egentlig ikke har råd til, fordi det bare var her jeg fikk ha med kattene. Må flytte innen få måneder om jeg ikke får meg en jobb snart..

Jeg sitter også myyyye inne alene, og hadde ikke kattene vært her, vet jeg ikke hva jeg skulle gjort, men jeg tror nok ikke jeg hadde fått noen legeerklæring.

Når det gjelder dette med allergener, og for eksempel kattehår, så er det faktisk slik at selv om du har katten din inne, og du går ut på butikken med kattehår på genseren, kan katteallergikere på butikken reagere allergisk på deg. Det gjør jeg (og jada, jeg ser ironien her) og forloveden min. Et eksempel: moren til min forlovede har en hund. Når min forlovede reiser fra Finnmark til Troms for å besøke meg, reagerer jeg allergisk pga hundehårene på klærne hans.

Det at allergener blir igjen i opptil fem år i en leilighet/hus, er en grunn til at mange mener at ved hussalg bør man opplyse om det har vært dyr der de siste fem årene.

Kan dere ikke prøve å finne en bolig hvor dere får lov til å ha katt da?

Skrevet (endret)
~Fantabulous_kitten~ skrev:
Heisann, jeg har to innekatter selv, og jeg ser problemet med bosituasjonen. Pga kattene har jeg endt opp med en leilighet til 5000,- som jeg egentlig ikke har råd til, fordi det bare var her jeg fikk ha med kattene. Må flytte innen få måneder om jeg ikke får meg en jobb snart..

Jeg sitter også myyyye inne alene, og hadde ikke kattene vært her, vet jeg ikke hva jeg skulle gjort, men jeg tror nok ikke jeg hadde fått noen legeerklæring.

Når det gjelder dette med allergener, og for eksempel kattehår, så er det faktisk slik at selv om du har katten din inne, og du går ut på butikken med kattehår på genseren, kan katteallergikere på butikken reagere allergisk på deg. Det gjør jeg (og jada, jeg ser ironien her) og forloveden min. Et eksempel: moren til min forlovede har en hund. Når min forlovede reiser fra Finnmark til Troms for å besøke meg, reagerer jeg allergisk pga hundehårene på klærne hans.

Det at allergener blir igjen i opptil fem år i en leilighet/hus, er en grunn til at mange mener at ved hussalg bør man opplyse om det har vært dyr der de siste fem årene.

Kan dere ikke prøve å finne en bolig hvor dere får lov til å ha katt da?

Vi har sett litt rundt, men vi finner ingenting vi har råd til, som ikke ligger milevis fra studiestedene. De fleste leiligheter er altfor dyre for oss, denne er akkurat passe med tanke på leie og strømutgifter. Vi får se hva det utvikler seg til :-)

Jeg forstår dette med allergener; jeg spurte ikke om det var enkelt å bli tatt med tanke på at vi skal ha katt ulovlig, for det ønsker jeg ikke, men jeg leste også en tråd hvor en jente holdt en hund ulovlig, og jeg lurte litt på hvordan det er mulig; man må jo gå tur med en hund, den bråker i allefall mye mer enn en katt.

Endret av ninuska_
Gjest Gjest_~Fantabulous_kitten~_*
Skrevet
Vi har sett litt rundt, men vi finner ingenting vi har råd til, som ikke ligger milevis fra studiestedene. De fleste leiligheter er altfor dyre for oss, denne er akkurat passe med tanke på leie og strømutgifter. Vi får se hva det utvikler seg til :-)

Jeg forstår dette med allergener; jeg spurte ikke om det var enkelt å bli tatt med tanke på at vi skal ha katt ulovlig, for det ønsker jeg ikke, men jeg leste også en tråd hvor en jente holdt en hund ulovlig på studentbolig, og jeg lurte litt på hvordan det er mulig; man må jo gå tur med en hund, den bråker i allefall mye mer enn en katt.

Neida, jeg så det ikke var det du spurte om, ville bare illustrere med et eksempel hvordan det kan gå utover allergikere som kan ha valgt boplass mtp garanti for å unngå dyr, om du har en innekatt. Er man allergisk nok, kan dette ødelegge mange dager med studier. Ekstra kjipt om man ikke skjønner hvorfor, og ender med å miste eksamen, for å ta et "worse case scenario".

Kan jo nevne at jeg har hatt mine to i en studentleilighet uten lov. Under løpetiden ble det jo mye bråk, men ingen reagerte, så joda, såvisst er det mulig å "gjemme" husdyrene. Dette kommer jo mye an på de andre som bor i samme oppgang, og hvor nøye studentsamskipnaden egentlig er. En gang spurte en av vaskedamene oss om vi hadde katt der inne, og vi svarte bare "neida, er en bamse" som står i vinduskarmen, og det var det.

Dette er ingen unnskyldning, og er ikke noe jeg ville gjort om igjen, jeg skylder det på at jeg var "ung og dum".

Så joda, er mulig. Jeg skjønner absolutt at det kan ha gått å ha hund i oppgangen også. Hovedpoeng: det kommer an på de andre beboerne og selve samskipnaden.

Skrevet
Jeg bor ikke i hybel med andre - jeg bor i en leilighet med min samboer. Og vi skal bo her i hvertfall 3 år til, har ingen planer om å flytte, så det er ikke fare for utskifting av noen som helst.. forhåpentligvis!

Hvis jeg får lov til å ha katt, er det også egoistisk? Det er kattehår i begge tilfeller, enten jeg får tillatelse til å ha det og om jeg ikke får tillatelse. Dessuten tror jeg at de som bodde her før oss, og i sommer hadde katt her, så det problemet med at allergener blir igjen i 5 år, har de tatt seg av.

Er det virkelig slik at hvis vi har innekatt, vil allergikere som går i gangen merke dette? Det virker litt "drøyt" for min del.. Altså, det er ikke det at jeg ikke tror på det, men når ikke jeg har direkte kontakt med de som bor i de andre leilighetene eller katten vandrer i gangene.. Det er jo vegger mellom gangen og leiligheten vår. Det vil vel gjelde de som er hyperallergiske, for å kalle det det? Eller har jeg misforstått? For jeg er litt allergisk, men det er kun når jeg har direkte kontakt med dem :sjenert: Og man kan ikke akkurat forhindre at mennesker skal være i kontakt med dyr og få dyrehår på seg, f.eks hvis man er på besøk hos noen med katt eller hund..

(Edit: For jeg føler meg mer trygg med fiskene i akvariet! :ler: Det var et godt forslag, men vi har fisk fra før av :))

Om du får tillatelse til å ha katt, betyr det at eier er oppmerksom på at du har katt, og kan si ifra til andre fremtidige leieboere om at det har bodd katt der, så vet de om det FØR de vurderer å leie leiligheten. Om du har katt uten å si ifra, kan folk risikere å leie en leilighet de blir syk av å bo i. Kjempefestlig å skrive under på kontrakt, flytte alle sakene sine, bli syk, gå lenge og lure på hvorfor man er syk, og så måtte ståke med flytting igjen, alt bare fordi DU valgte å ha et ulovlig kjæledyr.

Jeg formoder du åpner døren mellom din leilighet og gangen en gang iblant. På samme måte som kattehår da kan flakse ut i fellesområdene, kan også allergener havne i fellesgangen.

Det er også stor forskjell på å være plaget av allergi på butikken og på å få det inn i sitt eget hjem. Om du treffer på en med kattehår på butikken, så kan man ganske lett fjerne seg fra situasjonen. Det er langt verre når man ikke kan oppholde seg i sitt eget hjem på grunn av allergener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...