Gå til innhold

Inngrodd negl, operasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere i år vært på legevaktas skadelegevakt etter råd fra fastlegen min med en inngrodd tånegl. Dette gikk greit, fikk bedøvelse og jobben ble utført uten smerter.

Det som er det kjedelige med å utføre det på legevakta er den evinnelig lange ventetiden. Etter at jeg hadde kommet inn på rommet der tåa skulle fikses ble jeg etterlatt av en sykepleier uten at hun fortalte at legen ikke kom til å komme inn før om lenge, så da satt jeg der da, i over en halv time eller noe uten å vite hva som skjedde.

Så jeg lurer på:

- Går det an å bestille time på legevakta?

- Hvis ikke, hvem andre utfører slike operasjoner?

Fastlegen min prøvde å fikse det for meg noen ganger, men hun fikk det virkelig ikke til. Bedøvelsen fikk hun ikke til å virke, og ikke visste hun visst heller hvordan man strammer en tråd rundt for å gjøre tåa tom for blod. Men herre, jeg vet virkelig ikke om jeg orker å dra alene ned på legevakta og bli etterlatt på operasjonsrommet uten informasjon igjen. :sjenert:

Særlig gøy er det heller ikke når de som sitter og vurderer å ta deg inn sier at de ikke tror de kan fikse slike ting på legevakta, slik at man føler seg som den skikkelige tullingen. Fikse det kunne de helt klart, så kanskje på tide å oppdatere legevaktmenneskene i skranken... :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er problemet tilbake?

Jeg har hatt inngrodd tånegl i flere år, og fikser alltid problemet selv (selv om det gjør vondt).

Skrevet (endret)
Er problemet tilbake?

Jeg har hatt inngrodd tånegl i flere år, og fikser alltid problemet selv (selv om det gjør vondt).

Ja, problemet er tilbake.. Jeg har det på begge stortåneglene. Den venstre klarte jeg å fikse selv for en stund siden, så prøvde det samme igjen med høyre, som egentlig så grei ut, men saken er at den vonde ilinga man får på problemsida er ganske gjenkjennelig. Det er helt nederst nærme rota problemet sitter for min del, så det kan være ganske smertefullt å fikse selv hvis man ikke får det til på første forsøk. Neglen er liksom for bred slik at den vokser inn under hudfolden helt nedenifra.

Så nå ser jeg ikke så mange andre løsninger enn å få det fikset igjen. Men legevakta kvier jeg meg litt for. Det må vel finnes et sted de fikser slikt, der man kan timebestille?

Endret av *Numi*
Gjest samme gjest som over
Skrevet

Når jeg var yngre var jeg hos fotpleier som skulle fikse det. Hun visste hva hun gjorde, men det kom jo tilbake allikevel.

Jeg har det på samme måte som deg men har på en måte blitt vant til å bare "årne" det selv når det begynner å gjøre vondt igjen.

Jeg skulle likt å vite hvordan jeg forhindrer at det kommer tilbake... LEI!

Skrevet

^

Jeg tror de kan utføre et slikt inngrep der de etser bort litt av neglerota på problemsiden. Men de ville ikke gjøre det sist jeg var der, fordi de pleide å gjøre det enklest først for å se om det hjalp.

Huff ja, det er seriøst ubehagelig. Utrolig lei jeg også! Glemte å file oppå neglen når den virket til å oppføre seg bra, men så måtte det selvfølgelig komme igjen.

Sist jeg klarte å fikse det selv fikk jeg dratt bort kanten som var vokst inne med en pinsett og klippet bort, men nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få det til for nå er det ømt etter at jeg allerede har fiklet.

Gjest samme igjen
Skrevet

Så det går an altså? Jeg har hatt dette i mange år nå, så har liksom vent meg til at "sånn er det".

Jeg klarte meg bra her i sommer hvor jeg hele tiden "vippa" litt på den som vokste inn i huden slik at den aldri fikk vokst seg lang inn. Dårlig forklart, men det fungerte faktisk. Så klipte jeg og glemte bort hele greia, og nå er det like ille igjen.

Jeg pleier å klippe et bittelite hakk heelt inntil huden og på den måten få dratt ut det som vokser under huden. Men det blir ikke :pene: negler.. :sukk:

Har aldri snakka med noen om dette, så fint å høre om andre, selv om jeg dessverre ikke er til stor hjelp.

Skrevet

Ja, det er nå en trøst at det er flere med samme problem, uansett om det er til hjelp eller ikke. :)

Mener slik etsing skal virke ganske bra, mye mindre sannsynlighet for at det kommer igjen da, så vidt jeg har hørt.

Pene negler nei... Det er det en stund siden jeg har hatt også. Fikk høre på legevakta at jeg hadde så sprø tånegler, men fikk ikke noe tips om hva jeg kunne gjøre med det.

Huff, jeg får nok bare ringe legevakta å høre der. Med mild telefonskrekk av typen alle ord stokker seg, er ikke det det morsomste.

Skrevet

Det blir nok gjort under lokalbedøvelse, så er nok ikke så ille. :) Bedøvelsen derimot er ganske vond. Men det blir så mye bedre etterpå for da kjenner man null og niks mens de driver på.

Gjest samme gjest igjen
Skrevet

Har du prøvd etsing? Hvor lenge var det bra?

Skrevet
Har du prøvd etsing? Hvor lenge var det bra?

Nei da, jeg har bare fått klipt bort 2 mm ned til neglsengen på problemsiden. Etsing ville de ikke gjøre før de hadde prøvd å bare klippe. Men tror det er samme prosedyre, bare at de etser tilslutt.

Ble ikke å ringe legevakta i dag... Huff. Teit! Med eksamen på mandag hadde det vært lurt. :sjenert: Ja, ja. Kan dra dit og sitte i kø en eler annen dag før mandag om det skulle bli til det.

• 1 år senere...
Gjest Lene-Marie
Skrevet

Jeg har tidligere i år vært på legevaktas skadelegevakt etter råd fra fastlegen min med en inngrodd tånegl. Dette gikk greit, fikk bedøvelse og jobben ble utført uten smerter.

Det som er det kjedelige med å utføre det på legevakta er den evinnelig lange ventetiden. Etter at jeg hadde kommet inn på rommet der tåa skulle fikses ble jeg etterlatt av en sykepleier uten at hun fortalte at legen ikke kom til å komme inn før om lenge, så da satt jeg der da, i over en halv time eller noe uten å vite hva som skjedde.

Så jeg lurer på:

- Går det an å bestille time på legevakta?

- Hvis ikke, hvem andre utfører slike operasjoner?

Fastlegen min prøvde å fikse det for meg noen ganger, men hun fikk det virkelig ikke til. Bedøvelsen fikk hun ikke til å virke, og ikke visste hun visst heller hvordan man strammer en tråd rundt for å gjøre tåa tom for blod. Men herre, jeg vet virkelig ikke om jeg orker å dra alene ned på legevakta og bli etterlatt på operasjonsrommet uten informasjon igjen. :sjenert:

Særlig gøy er det heller ikke når de som sitter og vurderer å ta deg inn sier at de ikke tror de kan fikse slike ting på legevakta, slik at man føler seg som den skikkelige tullingen. Fikse det kunne de helt klart, så kanskje på tide å oppdatere legevaktmenneskene i skranken... :sukk:

Heisann!

Jeg ville absolutt anbefale deg å gå til en fotterapeut først. Der kan han/hun legge på en spange på neglen din. Spangen har ett spenn i seg som løfter neglen opp. Dette er en mye mer skånsom behnadling enn kirurgisk inngrep og det funker på 95%. Ved kirurgiske inngrep kan du risikere at det vokser opp en neglepigg i kjøttet og det er ikke særlig godt! For å finne din nærmeste fotterapeut kan du gå inn på www.fotterapeut.no. Lykke til!

• Liker 1
  • 7 måneder senere...
Gjest Myrliket
Skrevet

ta en bit ståltråd, surr den forsiktig rundt tåa. stikk enden av ståltråden forsiktig inn på den sida av neglerota som er inngrodd. deretter tar du og forsiktig drar sidehuden ved neglen utover, stram så du kjenner det, men ikke så mye at det gjør skikkelig vondt. fest sånn at ståltråden holder sidehuden ut. gå med denne i ca 1-2 måneder.

jeg hadde påbegynnende inngrodd tånegl da jeg var ungdom, tåa gjorde vondt, og det kom puss ut av neglerota. fant ut denne metoden etter mye prøve og feile, og den funket for meg. har ikke hatt problemer med tåa i over 10 år nå.

Skrevet

Uff, høres ikke godt ut.

Hvis du har vondt kan det være irritasjon. Du burde prøve å sette foten i godt og varmt grønnsåpevann. Det vil trekke ut ev betennelse/ verk, og det gjør neglene myke å jobbe med.

Ellers heller jeg også til fotpleier. De jobbe jo bare med føtter og har mye kunnskap om de.

• Liker 1
Skrevet

Uff, høres ikke godt ut.

Hvis du har vondt kan det være irritasjon. Du burde prøve å sette foten i godt og varmt grønnsåpevann. Det vil trekke ut ev betennelse/ verk, og det gjør neglene myke å jobbe med.

Ellers heller jeg også til fotpleier. De jobbe jo bare med føtter og har mye kunnskap om de.

Oj, så nå at det var en gammel tråd jeg svarte i. Du har nok fått fikset på tåen din nå :)

Å det rådet som personen som dro fram denne tråden igjen kom med virket jo direkte useriøst.

Skrevet

Får frysninger av denne tråden, altså... :haar:

Skrevet

Får frysninger av denne tråden, altså... :haar:

Fordi???

Skal være enig i at innleg nr 13 var noe spesiellt, men ellers er dette et problem også du kan få ;)

Skrevet

Ser det er en gammel tråd, men for å få fjernet en del av negleroten så kan man bli henvist til en ortoped. De gjør sånt poliklinisk.

Skrevet

Fordi???

Skal være enig i at innleg nr 13 var noe spesiellt, men ellers er dette et problem også du kan få ;)

Det er jeg klar over og får jeg det så får jeg det :) jeg får frysninger av mange andre ting, som skjæring av tenner og knekking av ledd :P

Skrevet

Har slitt med inngrodde tånegler på begge stortær selv så lenge jeg kan huske, og de har skapt MYE bry og hindringer for meg.

Har vært på legevakta to ganger for å fjerne en del av neglen på begge sider - første gang mente de jeg skulle vente og se hvordan neglen kom tilbake uten etsing, andre gangen hadde de ikke syre tilgjengelig (?!). Men nå er jeg møkklei dritten, og skal bestille time for å få etset bort alt som er av inngrodd negl. Arrrrrgh.

Fotpleiere kan hjelpe med mye rart de, men ikke alvorlig inngrodde negler. Er man bare _litt_ plaget kan man derimot ha stort utbytte av det. Men høres ut som vi begge har så mye trøbbel at vi begge bør få kommet oss til etsebehandling snarest!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...