Gå til innhold

Norsk muntlig uten særemne?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skal ha norsk muntlig eksamen i morgen, og har skrevet særemne. Men nå har printeren klikka, og får derfor ikke skrevet det ut! Er det helt krise om jeg ikke har det med i morgen? Jeg har jo skrevet det og kan fortsatt snakke i det vide og det brede om det temaet, har det bare ikke med fysisk på papir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er privatist - ja, det er krise. Hvis jeg husker riktig representerer fremføring av særemnet halve karakteren din eller noe slikt. Jeg ville ringt det jeg hadde av venner med printer og fiksa dette NÅ. Er jo ikke sent engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er privatist - ja, det er krise. Hvis jeg husker riktig representerer fremføring av særemnet halve karakteren din eller noe slikt. Jeg ville ringt det jeg hadde av venner med printer og fiksa dette NÅ. Er jo ikke sent engang.

Men jeg får jo fortsatt fremført det, jeg bare har ikke med den skriftlige delen på 20 sider, som de ikke rekker å lese igjennom uansett. Kan reise til foreldrene mine å printe men det er over en halvtime med buss, så går fort et par timer jeg heller kunne brukt til å lese for å si det sånn...

Læreplanen sier:

gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne

Så da burde det jo egentlig gå greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg får jo fortsatt fremført det, jeg bare har ikke med den skriftlige delen på 20 sider, som de ikke rekker å lese igjennom uansett. Kan reise til foreldrene mine å printe men det er over en halvtime med buss, så går fort et par timer jeg heller kunne brukt til å lese for å si det sånn...

Læreplanen sier:

gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne

Så da burde det jo egentlig gå greit?

Kanskje. Er det som privatist? Når jeg gikk opp som privatist lagde jeg ikke ordentlig særemne engang. Jeg valgte et emne, leste stoff, skrev notater som jeg pleier og behandlet det som en egen eksamen inne i eksamenen. Jeg måtte aldri vise fram noe. De har jo ikke tid til å lese den uansett, du skal bare fremføre.

Men det må sies at jeg spurte læreren min på forhånd og fikk høre at det var greit. Er ikke sikkert at alle lærere synes det. Personlig ville jeg ikke tatt sjansen selv om det sannsynligvis går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som privatist ja, så det vil si at jeg ikke har lærer. Privatist er man når man leser på egenhånd.

Som sagt skal jeg jo fremføre det slik jeg hadde planlagt uansett, er bare at jeg ikke fysisk har med meg arkene det er skrevet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som privatist ja, så det vil si at jeg ikke har lærer. Privatist er man når man leser på egenhånd.

Som sagt skal jeg jo fremføre det slik jeg hadde planlagt uansett, er bare at jeg ikke fysisk har med meg arkene det er skrevet på.

Du trenger ikke arkene. Du skal ikke levere noe. Men et ark med stikkord kan hjelpe deg til å huske alt du vil snakke om. Du har lov til å se på det mens du snakker i 10 min om særemnet ditt :)

Muntlig eksamen i norsk er i 3 deler, og du får 30 min å forberede deg på etter du har fått oppgaven :) Selve eksamen varer i 30 min.

10 min til oppgave 1, som er en ukjent tekst du skal tolke (ukjent = står ikke på leselista di), oppgave 2 er at du skal framføre særemnet ditt, oppgave 3 er å fortelle om litteraturhistorie og språkhistorie (forskjellig hva slags tidsperiode du får om), og også å fortelle om et par tekster som står på leselista di.

Jeg hadde norsk muntlig for 3 uker siden :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar Heidie!

Da regner med at jeg det går bra å droppe å ta med selve oppgaven jeg har skrevet. Har jo skrevet den og kan det jo godt, så ikke noe problem for meg å snakke om emnet!

Tar som privatist etter kunnskapsløftet i Oslo, så her leverer man ingen leselister. Blir nok tolking av en eller annen tekst de har plukket ut på forhånd, så det blir spennende, har lest veldig lite tekster... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som privatist ja, så det vil si at jeg ikke har lærer. Privatist er man når man leser på egenhånd.

Som sagt skal jeg jo fremføre det slik jeg hadde planlagt uansett, er bare at jeg ikke fysisk har med meg arkene det er skrevet på.

Må rette på deg litt der. Følger man undervisning på en privatskole som Bjørknes eller Sonans er man også privatist. Der er det ingen standpunkt karakter, men man går opp i alle eksamener med privatistkontoret, akkurat på samme måte som de som ikke følger undervisning :) Eneste forskjellen er at man kan fylle ut lærerkoden med læreren din slik at du vet hva oppgavene vil fokusere på(men karakteren settes likevel av en nøytral sensor).

Men ja, tror nok at det skal gå fint uten å ha med deg selve oppgaven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Heidie!

Da regner med at jeg det går bra å droppe å ta med selve oppgaven jeg har skrevet. Har jo skrevet den og kan det jo godt, så ikke noe problem for meg å snakke om emnet!

Tar som privatist etter kunnskapsløftet i Oslo, så her leverer man ingen leselister. Blir nok tolking av en eller annen tekst de har plukket ut på forhånd, så det blir spennende, har lest veldig lite tekster... :gjeiper:

Jeg tok Reform 94, så da er det nok litt annerledes for deg... Men sikkert noe i samme stilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...