Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 Er du flink til å kaste gammelt skrot eller sparer du i tilfelle det kan komme til nytte? skulle ønske jeg var flinkere til å kvitte meg med ting! Hvordan tenker du når du kaster ting? hjelp!
ToveM Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 Skulle vært mye flinkere, men har kvittet meg med en del "skrot", så jeg kommer meg litt....
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #4 Skrevet 2. desember 2009 Man må nesten gjøre det en dag man er motivert for det og ikke er så sentimental. Har man ikke sett på tingen eller savnet den på flere år, kommer man neppe å savne den senere heller. Det som gjorde at jeg fikk ryddet unna en del (mye pynteting fra pikerommet) var å levere det til en gjenbruksstasjon i nærheten. Da går det ikke bare rett på søppelfyllinga, og de tok imot alt med stor glede.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #5 Skrevet 2. desember 2009 Jeg gir bort alt jeg ikke vil ha lenger. Klarer ikke tanken på å kaste noe som kan være til glede for andre. Gis bort-annonsene på finn.no er flittig brukt.
NenaT Skrevet 2. desember 2009 #6 Skrevet 2. desember 2009 Jeg rydder bare på dager jeg våkner opp med "ånden over meg" til å rydde. Da tar jeg og fordeler alt i tre hauger: beholde, kaste, og frelsesarmeen/loppis. De to siste haugene blir båret sporenstreks til garasjen og søpla. Når jeg står der med valget, spør jeg meg: Har jeg savnet denne tingen eller plagget siden sist jeg brukte det? Hvis det er et barndomsminne jeg står med i hånda, tenker jeg over alle de andre boksene med barndomsminner og spør meg selv hvorvidt dette virkelig sier noe om min barndom som er verdt å huske, noe som ikke de andre "verdige" artefaktene ikke alt sier. Hvis ikke, så går det rett i søpla. Det er utrolig hva vi akkumulere over noe år... man er nødt å kaste nå og da...
leirbål Skrevet 2. desember 2009 #7 Skrevet 2. desember 2009 Det du ikke har brukt de to siste årene kan du kaste. Når det gjelder minner er det en grei regel at det du har fremme så det synes, og tørker støv av det kan du beholde det. Resten kaster du. Med kaste mener jeg gi bort alt som andre kan bruke til frelsesarmeen el.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #8 Skrevet 2. desember 2009 Alt "rotet og skrotet" jeg har spart på som jeg egentlig ikke trenger, ga jeg bort til en skole. En ungdommskole her jeg bor driver og sparer til Polentur til neste år, jeg ga dem alt jeg ikke trengte og de holdt loppemarked. De fikk inn en pen sum, og sendte meg et skikkelig pent takkekort. Det varmer å vite at man har gjort noen veldig glad med ting man selv ikke trengte
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 2. desember 2009 #9 Skrevet 2. desember 2009 Etter å ha ryddet et dødsbo og kastet 5 tonn med rask og rot og tad vare på ca 1 ton. Har jeg innsed at man må kaste litt oftere så jeg prøver å bruke 1 dag i månen til en stor rydding og sortering av 1 og 1 skap/område. Men må innse at jeg er født med samler gener, mange ting kan bare ikke kanstes.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #10 Skrevet 4. desember 2009 Jeg er flink - kaster alt som ikke blir brukt regelmessig, til og med kjøkkenglass og fullt brukbare sengetrekk har gått i søpla her. Men jeg må bare bite i meg følelsene for tingene, må innrømme at det er vanskelig å sortere bort. Og så er det alltid mannen min som må kjøre det bort - jeg er ikke i stand til å gi bort / kaste ting som har vært i vårt hus selv om det går greit å sortere det ut. Også har jeg aldri angret i ettertid på å ha kastet noe, dette er en viktig tanke å ha med seg neste gang man sorterer. Et tips på kjøkkenet; - legg alt i en eske ved siden av benken (feks alt i skuffene i en omgang), eller inn i et eget sksap. Hver gang du bruker noe legger du det på plass. Er det ikke brukt på 1-2 måneder kan det sannsynligvis gå rett i søpla.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2009 #11 Skrevet 4. desember 2009 Jeg prøver å kjøpe minst mulig nye ting, da spesielt hånklær, sengetøy, kjøkkenutstyr, dekorasjoner og denslags. Jeg liker ikke å kaste fullt brukbare ting og prøver derfor å skape minst mulig avfall. Av det som vi ikke bruker lenger så selges det eller gis det bort på finn.no eller kjøres på fyllingen. Jeg har ikke sentimentale følelser for så mange av tingene våre, så når jeg ikke liker å kaste ting så er det på grunn av dårlig samvittighet for overforbruk. Mitt tips blir å ikke kjøpe så mange ting man ikke trenger så blir det mindre å kaste. Når man først skal rydde og kaste så må man være beinhard. Alt som ikke brukes, og som kan erstattes, må vekk. Selv om man ikke burker det så syns jeg man kan ta vare på enkelte ting med ekstra affeksjonsverdi, som f.eks. hekleteppet til bestemor.
miss daisy Skrevet 6. desember 2009 #12 Skrevet 6. desember 2009 Jeg bruker mye erstatt "systemet", dvs jeg har det jeg trenger, og anskaffer jeg noe nytt, så må tilsvarende vare ut, og da gir jeg det til Fretex. Overfylte skap/ hyller /skuffer med masse rot jeg ikke trenger / bruker, er ikke noe for meg :-)
CosiFanTutta Skrevet 10. desember 2009 #13 Skrevet 10. desember 2009 Det hjelper å flytte med jevne mellomrom
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 10. desember 2009 #14 Skrevet 10. desember 2009 Hjelper å ta skikkelig ryddesjauer innimellom syns eg. Gå igjennom alle skuffer og skap (for ting har ein tendens til å bli dytta ned i skuffer) og kaste ting som ikkje blir brukt eller kommer til å bli brukt. Gå igjennom klesskapene og prøver alle klær, og gir de som ikkje passer til Fretex. Det hjelper å ha liten leilighet også :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå