Belima Skrevet 2. desember 2009 #1 Skrevet 2. desember 2009 Har en gang smakt en ribbe som jeg syntes var veldig god, men aner ikke helt hvordan den ble laget. Den hadde grovt salt i oppskriften sa vertinnen. Siden jeg ikke kjenner henne personlig, så blir det litt dumt å ringe henne. Selv salter og peprer jeg min i 2-3 døgn før steking. Steker den hel lille julaften og deler den i biter og rundsteker de julaften. Så spørsmålet er: Hvordan tilbereder du ribba før steking?
nessi Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 Jeg ruter svoren og gnir ribba inn med grovsalt og pepper og lar den ligge i 2 - 3 dager, så steker jeg den julaften (vil ha sprø, varm svor til julemiddagen).
Zzyzx Skrevet 2. desember 2009 #3 Skrevet 2. desember 2009 Jeg ruter svoren, legger den med svoren ned i grovsalt på et fat, gnir resten inn med salt og pepper og lar den ligge i kjøleskapet i et par dager. Når den stekes så dampes den først i langpanne med svoren ned i vann og folie over, i ca en halvtime. Så snus den opp på rist og stekes ferdig. Jeg har også en del grønnsaker i vannet slik at krafta skal bli ekstra god. Det er iallfall sånn jeg gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #4 Skrevet 2. desember 2009 Jeg har nok heller ikke den opskriften du er ute etter. Jeg ruter den, salter og pepprer, lar den ligge vel 2 døgn før jeg steker den. Har noen prøvd den ferdig saltet og peprede ribba fra Rema 1000?
Gjest Vilma Skrevet 2. desember 2009 #5 Skrevet 2. desember 2009 Jeg ruter ribba og gnir den inn med salt, pepper og karry. Så ligger den et par dager, før jeg steker den på julaften.
Zzyzx Skrevet 2. desember 2009 #6 Skrevet 2. desember 2009 Har noen prøvd den ferdig saltet og peprede ribba fra Rema 1000? Ja. Aldri mer. Men det stykket jeg fikk var usedvanlig lite fett til å være ribbe, så den ble veldig tørr og svoren ble ikke sprø. Dessuten var det alt for mye pepper på den.
leirbål Skrevet 2. desember 2009 #7 Skrevet 2. desember 2009 Har en gang smakt en ribbe som jeg syntes var veldig god, men aner ikke helt hvordan den ble laget. Den hadde grovt salt i oppskriften sa vertinnen. Siden jeg ikke kjenner henne personlig, så blir det litt dumt å ringe henne. Selv salter og peprer jeg min i 2-3 døgn før steking. Steker den hel lille julaften og deler den i biter og rundsteker de julaften. Så spørsmålet er: Hvordan tilbereder du ribba før steking? Jeg ville ringt uansett. Det er jo et stort kompliment å bli spurt om en oppskrift, spesielt når du ikke er en venninde av henne.
Gjest Gjest_Marina_* Skrevet 3. desember 2009 #8 Skrevet 3. desember 2009 ja jeg har prøvd den ferdigkrydrede fra rema, det var helt grei den, min hadde litt mye fett, men det gikk greit, fikk ikke sovren sprø over det hele, men tror ikke det hadde noe med at den var fra rema liksom, heller mine kokkekunnskaper
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå