Gå til innhold

Hypotetisk dilemma: Hva hadde du gjort?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du befinner deg i en bank under et bevæpnet ran og ranerne har sendt alle ut av banken unntatt deg og ett fremmed barn på 7 år. Ranerne bestemmer seg for å skyte en av dere for å vise politiet utenfor at de mener alvor.

Ranerne stiller deg et ultimatum, du får velge hvem av dere som må dø. Den som ikke skytes kommer til å bli satt fri så fort ranerne har fått det de har forhandlet seg frem til av politiet og får leve lykkelig alle sine dager.

Hvem av deg og ungen velger du skal skytes?

Mitt svar: Ungen. Jeg ofrer ikke livet mitt for noen andre enn familie.

Videoannonse
Annonse
Gjest Emmanuelle
Skrevet (endret)

Meg selv. For jeg hadde ikke levd lykkelig alle mine dager om jeg visste jeg hadde forårsaket en annen persons død.

Endret av Emmanuelle
Skrevet
Du befinner deg i en bank under et bevæpnet ran og ranerne har sendt alle ut av banken unntatt deg og ett fremmed barn på 7 år. Ranerne bestemmer seg for å skyte en av dere for å vise politiet utenfor at de mener alvor.

Ranerne stiller deg et ultimatum, du får velge hvem av dere som må dø. Den som ikke skytes kommer til å bli satt fri så fort ranerne har fått det de har forhandlet seg frem til av politiet og får leve lykkelig alle sine dager.

Slem og ego du..:-(

Skrevet

Helt enig med deg. Jeg ofrer ikke livet for en fremmed unge, sånn er det bare.

Skrevet

Ja, mulig jeg er slem og ego på den. Men jeg er ihvertfall i live, selvom jeg sannsynligvis hadde måtte hatt massiv terapi i etterkant. Man får bare en sjans til å leve. Kun familie jeg ville ha ofret livet mitt for. Ingen fremmed unge eller voksen.

Skrevet
Helt enig med deg. Jeg ofrer ikke livet for en fremmed unge, sånn er det bare.

Godt å se det ikke bare er meg som tenker slik! ;D

Skrevet
Godt å se det ikke bare er meg som tenker slik! ;D

Er nok mange flere der ute, men det er politisk korrekt å svare "meg selv, så klart! Barnet er noens barn, vår neste generasjon, jeg hadde ikke taklet å ha et liv på samvittigheten". Herregud, når alt kommer ned til alt så slåss man for eget liv med nebb og klør, men sikkert fint å sitte her og skinnhellige seg så lenge det ikke er alvor. Jeg har overlevelsesinstinkt, ikke noe dødsønske, det har tydeligvis ikke noen av oss to ;)

Skrevet

Jeg hadde valgt ungen. Jeg ønsker å leve.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet
Ja, mulig jeg er slem og ego på den. Men jeg er ihvertfall i live, selvom jeg sannsynligvis hadde måtte hatt massiv terapi i etterkant. Man får bare en sjans til å leve. Kun familie jeg ville ha ofret livet mitt for. Ingen fremmed unge eller voksen.

Jepp. Enig.

Skrevet

Jeg er periodevis suicidal (planlegger og samler informasjon til hvordan, hvor osv).

På tross av dette hadde jeg valgt å leve. Grunnen til det er at om jeg dør, så er det flere personer som jeg etterlater mer eller mindre hjelpesløse.

Om en 3-4 år kan jeg forhåpentligvis svare at jeg hadde valgt å la barnet leve.

Skrevet

Enig.. så "slem" er nok jeg også :)

Skrevet

Wow, det er sinnsykt, i mine øyne.

Jeg vil ikke stå for mordet av noen. Jeg vil ikke ha mord i denne verden, jeg vil bidra til at denne verden blir bedre, og derfor aldri forårsake noen andres mord. Ingen mennesker, ingen andre dyr. Jeg ville ofret meg.

Skrevet

Ingen vet hva de ville gjort før de sto oppe i situasjonen.

Skrevet

De fleste unger som må sitte i en bank og vente mot sin vilje er vanligvis sutrete og plagsomme. Jeg irriterer meg over sutrende og grinende unger, så jeg hadde nok valgt å overleve selv...

Skrevet (endret)

Det er vanskelig å si hva man ville gjort i både denne og andre krisesituasjoner, før man står midt oppi det. Foreløpig har jeg ingen barn, så da kunne kanskje muligheten vært der for at jeg valgte meg selv. Om jeg hadde barn ville jeg derimot helt klart valgt ungen, siden mine egne barn ville vært viktigere enn en fremmed, og jeg kunne ikke valgt å dø fra dem.

EDIT: Selv om mannen min og annen familie og venner hadde sørget over meg, ville voksne kunnet sette seg inn i problemstillingen min på en helt annen måte enn barn, og til en viss grad forstått valget mitt. Hva jeg ville gjort reint egoistisk sett i.f.t. mitt ønske om å leve, vet jeg rett og slett ikke.

Endret av stortsettglad
Gjest Gjest_Caylee_*
Skrevet

Jeg ville valgt ungen. Jeg vil leve selv! Mange syns nok det høres egoistisk ut men jeg tror nok de fleste ville redda selg selv hvis de var i en slik situasjon!

Men hvis det var moren min og meg eller en annen jeg er glad i så kanskje jeg hadde ofra meg selv.

Skrevet
Wow, det er sinnsykt, i mine øyne.

Jeg vil ikke stå for mordet av noen. Jeg vil ikke ha mord i denne verden, jeg vil bidra til at denne verden blir bedre, og derfor aldri forårsake noen andres mord. Ingen mennesker, ingen andre dyr. Jeg ville ofret meg.

Det er heller ikke du som myrder noen ;) Det er bankraneren. Helt latterlig å antyde at det er noen som helst andre enn raneren som har skylden. Han skyter, og det er han som bestemmer at noen skal dø. Å ikke ofte livet sitt for noen er veldig langt ifra det samme som å myrde dem. Det er mange menneske her i verden som dør mens de står i kø for å få et nytt hjerte. Har du myrdet disse da, siden du ikke frivillig har donert hjertet ditt til dem?

Jeg ville selvsagt valgt å leve selv. Hvorfor i alle dager skulle jeg ofre mitt liv for en fremmed unge?

Skrevet

Jeg hadde nektet å ta et slikt valg.

Hadde du valgt mitt barn skulle jeg sørget for å få deg skutt i alle fall...

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg hadde ikke ofret livet mitt for et fremmed barn. Men så er jo ikke jeg spesielt snill heller.

Skrevet (endret)
Jeg hadde nektet å ta et slikt valg.

Hadde du valgt mitt barn skulle jeg sørget for å få deg skutt i alle fall...

Du kan ikke nekte å ta det valget når man først er oppi det da.. hallo. Om en bankraner står med AG3'n i trynet ditt og ber deg velge, så kan du ikke bare sette deg og sutre og si "næhei, jeg nekter!"

Ja, at foreldrene til ungen hadde blitt rasende forbanna, det er forståelig. Men nå klarer jeg å leve med den skyldfølelsen om det betyr at jeg selv får fortsette å leve. Ja jeg hadde nok vært forberedt på hevnlystne foreldre tror jeg.. Hadde nok "forsvunnet" ganske kjapt etter hendelsen, anonymisert meg mest mulig.

Generelt: Ja, ingen vet hva de hadde gjort før de er oppi situasjonen, det er jo ganske soleklart. Men nå som man har tid til å rasjonalisere og overveie valget, hva velger man? Jeg kjenner meg selv såpass at jeg er typen til å velge at ungen blir skutt. Og med "typen" så mener jeg "mitt overlevelsesinstinkt er sterkere enn alt og alle unntatt nær familie"

Endret av kræsj_pink

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...