Gjest ts Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 Lurer på om noen kan komme med litt synspunkter her. Er ei jente på 28 år, og har vært veldig sliten i et par tre måneder. Litt usikker på hvordan det egentlig startet, men blir veldig fort sliten, og har vært tre ganger hos legen. Har tatt en del blodprøver, alle er fine, crp litt forhøyet, lå på 19 første gangen og 23 andre gangen, men det har visst ikke noe betydning ifølge legen (?). Blir veldig dårlig av stress, på det verste får jeg feber (rundt 38,5) og blir rett og slett helt utmattet. Må da hvile en lang stund, altså mer en et par timer, det hjelper overhodet ikke med bare litt hvile. I og med at det er stress som hovedsaklig utløser dette (ligger der hele tiden, men blir verre med en gang jeg stresser) mener legen at det er psykologisk. Kan være enig i det fordi jeg stresser en del, siden jeg føler jeg aldri får gjort det jeg skal, og er derfor kommet inn i en litt ond sirkel. Blir dårlig av stress, men siden jeg er dårlig blir jeg stressa av alt jeg ikke får gjort. Er ikke deprimert eller noe. Her i byen er det milelange ventelister hos psykolog, så om jeg skal ha time snart må jeg gå til privatpraktiserende. Men dette er DYRT! Skjønner ikke hvordan jeg skal klare det, ihvertfall nå i forbindelse med jul og alt. Noen som har noen gode råd? Føler meg veldig rådløs her...
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #2 Skrevet 2. desember 2009 Lurer på om noen kan komme med litt synspunkter her. Er ei jente på 28 år, og har vært veldig sliten i et par tre måneder. Litt usikker på hvordan det egentlig startet, men blir veldig fort sliten, og har vært tre ganger hos legen. Har tatt en del blodprøver, alle er fine, crp litt forhøyet, lå på 19 første gangen og 23 andre gangen, men det har visst ikke noe betydning ifølge legen (?). Blir veldig dårlig av stress, på det verste får jeg feber (rundt 38,5) og blir rett og slett helt utmattet. Må da hvile en lang stund, altså mer en et par timer, det hjelper overhodet ikke med bare litt hvile. I og med at det er stress som hovedsaklig utløser dette (ligger der hele tiden, men blir verre med en gang jeg stresser) mener legen at det er psykologisk. Kan være enig i det fordi jeg stresser en del, siden jeg føler jeg aldri får gjort det jeg skal, og er derfor kommet inn i en litt ond sirkel. Blir dårlig av stress, men siden jeg er dårlig blir jeg stressa av alt jeg ikke får gjort. Er ikke deprimert eller noe. Her i byen er det milelange ventelister hos psykolog, så om jeg skal ha time snart må jeg gå til privatpraktiserende. Men dette er DYRT! Skjønner ikke hvordan jeg skal klare det, ihvertfall nå i forbindelse med jul og alt. Noen som har noen gode råd? Føler meg veldig rådløs her... Jeg har det mye på samme måten. Jeg blir dårlig form av generell aktivitet, men verre ved stress. En ting jeg har måttet prøve å lære meg til er å gi litt f... Har prøvd å ikke stresse med at det hele tiden skal se skinnende rundt meg hele tiden. Orker jeg ikke rengjøring en dag, så lar jeg det ligge. Evt. fordeler litt over fler dager. Jeg har også måttet synke mine egne forventninger til meg selv. I stede for å tenke "Å nei, jeg har bare gått en tur på 10 min i dag". Så tenker jeg at jeg har i allfall gått en tur i dag. Jeg har prøvd å snu litt på tankegangen min. Nå vet ikke jeg helt om du er stresset i forhold til arbeid, hjemmet eller andre ting da. Men det å synke mine egne forventninger i hjemmet, har i allfall hjulpet meg litt. Men skjønner at det ikke er like lett, hvis det stressrelaterte er arbeidet. Det kan jo være at du har stresset i en lengre periode og dermed har blitt utmattet. Får litt inntrykk av at leger som oftest legger skylden over på det psykisike, om de ikke finner feil på blodprøvene. Det kan faktisk være at kroppen din er utmattet, men at det psykiske stresset også påvirker. Etter min oppfatning så må man ikke være deprimert for å føle seg utmattet etter stress. Kjedelig at det skal ta så lang tid å få komme til psykolog. Det kan jo kanskje hjelpe litt å snakke med venner, familie mens du venter på time. Eller så skal det også være mulig å bruke legen som samtaleterapaut, mens du venter.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #3 Skrevet 2. desember 2009 Legen forenkler hvis han sier det bare er psykisk, for stress gir jo fysiske reaksjoner også, og dersom man av en eller annen grunn har nedsatt funksjon i organer o.l som har med stress å gjøre, vil man også bli veldig følsom for stress. Dette kan virke psykisk, men er fysisk. Og omvendt. En jeg kjenner hadde faktisk endel sånne symptomer før han fikk konstatert binyrebarksvikt, men mener ikke å skremme deg, da dette er en veldig sjelden tilstand. Jeg har også hatt en lang periode hvor jeg hadde det som deg, og da var det psykiske ting som var bakenforliggende, men det er vanskelig å skille det fysiske og psykiske fra hverandre. Får håpe du kommer til psykolog Ellers anbefaler jeg deg å prøve å redusere de stressfaktorene du kan og prøve å innarbeide gode rutiner framfor å tenke for mye på alt du skal gjøre/ikke får gjort. Trening kan hjelpe, men er kanskje dumt å starte for hardt med dersom du har slike fysiske utslag som nå :klø: Svømming, yoga og andre avslappende treningsformer er imidlertid bra. Meditasjon også.
Gjest ts Skrevet 2. desember 2009 #4 Skrevet 2. desember 2009 Hei begge to! Jeg har senket kravene ganske dramatisk etter at jeg ble slik, går ikke lenger å irriterer meg over husarbeid o.l. (eldste datteren min på 8 begynte å støvsuge her om dagen, for ærlig talt mamma, nå var det jaggu støvete her! ). Sambo og eldste datteren min er flinke til å ordne opp så det er heldigvis ikke noe problem. Det som sitter verst i nå er ork i forhold til barna og jobben til en viss grad. Men er ikke en sånn person som jobber veldig mye overtid, når jeg er ferdig på jobb, så er jeg ferdig på jobb, og da tenker jeg ikke mer på den før jeg går inn døren der neste dag. Er vel litt rart å bli utbrent av et "vanlig" liv med jobb og barn? Er jo mye med barna i forhold til fritidsaktiviteter o.l. men ihvertfall ikke noe mer enn andre familier har. Og har en fantastisk sambo som faktisk stiller opp veldig mye! Derfor jeg synes det er litt rart at jeg liksom skal ha blit dårlig av stress. Er jo etter at jeg har blitt syk at jeg stresser, fordi jeg nå ikke orker ting. Reagerer også på at jeg får feber ved anstrengelse, er det vanlig hvis man er f.eks. utbrent? CRP'en skal vel egentlig ligge under 8 eller noe sa legen, men at det egentlig ikke gjorde noe om den lå rundt 20. Hva vil det si egentlig? Har tenkt litt på å begynne å svømme, men svømmehallen er så bråkete og alltid full, og føler at jeg nesten må bruke energien min der hvor den er viktig, barna og slikt. Tror ventetid hos psykolog er ihvertfall et halvt års tid, og legen har jo ikke tilbudt seg å snakke om sånt, hadde det vært mulighet hadde han vel gjort det når vi snakket om psykolog og ventetider? Huff, vanskelig dette her...
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #5 Skrevet 2. desember 2009 KJop Longevity breathing av bruce kumar frantzis paa amazon. Den laerer deg en svaert avspennende pusteteknikk som i tillegg til avspenning der og da vil laere deg hvordan du kan unnga stress resten av dagen ved aa ta kontakt med pusten og ikke puste feil. Dette er mye mere effektivt enn diffuse forsok paa aa stresse ned. Om det ikke skviser timeplanen saa mye at det blir mere stress, saa meld deg paa et yogakurs med en form for yoga som er beroligende. Yin Yang yoga, kan passe, all yoga som kalles restorativ kan passe og friday night winddown paa balancestudio.no passer. Laer deg ogsaa gjerne aa meditere. Acem har fine kurs. Gaa gjerne aa ta en massasje iblant om du har raad. Det viktigste av diss raadene er pusteboken.
Gjest Stress less Skrevet 4. desember 2009 #6 Skrevet 4. desember 2009 Lurer på om noen kan komme med litt synspunkter her. Er ei jente på 28 år, og har vært veldig sliten i et par tre måneder. Litt usikker på hvordan det egentlig startet, men blir veldig fort sliten, og har vært tre ganger hos legen. Har tatt en del blodprøver, alle er fine, crp litt forhøyet, lå på 19 første gangen og 23 andre gangen, men det har visst ikke noe betydning ifølge legen (?). Blir veldig dårlig av stress, på det verste får jeg feber (rundt 38,5) og blir rett og slett helt utmattet. Må da hvile en lang stund, altså mer en et par timer, det hjelper overhodet ikke med bare litt hvile. I og med at det er stress som hovedsaklig utløser dette (ligger der hele tiden, men blir verre med en gang jeg stresser) mener legen at det er psykologisk. Kan være enig i det fordi jeg stresser en del, siden jeg føler jeg aldri får gjort det jeg skal, og er derfor kommet inn i en litt ond sirkel. Blir dårlig av stress, men siden jeg er dårlig blir jeg stressa av alt jeg ikke får gjort. Er ikke deprimert eller noe. Her i byen er det milelange ventelister hos psykolog, så om jeg skal ha time snart må jeg gå til privatpraktiserende. Men dette er DYRT! Skjønner ikke hvordan jeg skal klare det, ihvertfall nå i forbindelse med jul og alt. Noen som har noen gode råd? Føler meg veldig rådløs her... Hei... dette er typisk for folk som har et stressa nervesystem. Jeg har hatt det slik...etter en lang periode med ekstremt stress begynte jeg å få problemer med hjertet. Da skjønte jeg at jeg måtte hvile. Så jeg hvilte. I 2 ÅR! Det ble bedre, men hjertet hadde fortsatt ugjevn rytme, dobbeltslag og lange pauser. Jeg var fortsatt urolig. Selv om jeg ikke var utkjørt lenger, fikk jeg egentlig ikke slappe av. Saken er at når man er så stressa som mange folk er med vår moderne livsstil, så påvirker det nervesystemet. Jeg skjønte ikke dette før jeg av nysjerrighet kjøpte meg en StressEraser biofeedback maskin. En liten håndholdt dings som gir tilbakemelding på tilstanden i nervesystem slik at du kan lære å puste på den måten som er best for nervesystemet. Nøkkelen til stressreduksjon er å styrke det parasympatiske nervesystem. Når man går med kronisk stress(kan godt være mild stress) over lang tid blir det sympatiske nervesystem(stress-systemet) overaktivt slik at det parasympatiske nervesystem(hvile-systemet) aldri slippr ordentlig til. Når det blir slik kan man ligge og sove i dyp søvn og likevel ikke få hvile. Eller slik som meg; hvile 16 timer i døgnet i 2 år og likevel ikke få nok hvile! Etter at jeg har brukt StressEraser i en måned begynte jeg å oppleve hvile igjen. Jeg sov bedre, og var samtidig mer våken når jeg var våken. Så dette funker virkelig. Her får man tak i StressErasere i Norge: www.stresseraser.no Fordelen med en StressEraser i forhold til psykolog er at du kan bruke den hver dag. En time hos psykolg hver dag blir vanvittig dyrt! Og jeg skal vedde på at en StressEraser er minst like effektiv! (om ikke MER effektiv!)
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #7 Skrevet 5. desember 2009 Hei... dette er typisk for folk som har et stressa nervesystem. Jeg har hatt det slik...etter en lang periode med ekstremt stress begynte jeg å få problemer med hjertet. Da skjønte jeg at jeg måtte hvile. Så jeg hvilte. I 2 ÅR! Det ble bedre, men hjertet hadde fortsatt ugjevn rytme, dobbeltslag og lange pauser. Jeg var fortsatt urolig. Selv om jeg ikke var utkjørt lenger, fikk jeg egentlig ikke slappe av. Saken er at når man er så stressa som mange folk er med vår moderne livsstil, så påvirker det nervesystemet. Jeg skjønte ikke dette før jeg av nysjerrighet kjøpte meg en StressEraser biofeedback maskin. En liten håndholdt dings som gir tilbakemelding på tilstanden i nervesystem slik at du kan lære å puste på den måten som er best for nervesystemet. Nøkkelen til stressreduksjon er å styrke det parasympatiske nervesystem. Når man går med kronisk stress(kan godt være mild stress) over lang tid blir det sympatiske nervesystem(stress-systemet) overaktivt slik at det parasympatiske nervesystem(hvile-systemet) aldri slippr ordentlig til. Når det blir slik kan man ligge og sove i dyp søvn og likevel ikke få hvile. Eller slik som meg; hvile 16 timer i døgnet i 2 år og likevel ikke få nok hvile! Etter at jeg har brukt StressEraser i en måned begynte jeg å oppleve hvile igjen. Jeg sov bedre, og var samtidig mer våken når jeg var våken. Så dette funker virkelig. Her får man tak i StressErasere i Norge: www.stresseraser.no Fordelen med en StressEraser i forhold til psykolog er at du kan bruke den hver dag. En time hos psykolg hver dag blir vanvittig dyrt! Og jeg skal vedde på at en StressEraser er minst like effektiv! (om ikke MER effektiv!) Det der er det DUMMESTE jeg har hørt. Det er IKKE sånn kroppen fungerer. Reklame for produkter er ikke lov her på KG, tråden blir rapportert.
Gjest Stress less Skrevet 6. desember 2009 #8 Skrevet 6. desember 2009 Det der er det DUMMESTE jeg har hørt. Det er IKKE sånn kroppen fungerer. Reklame for produkter er ikke lov her på KG, tråden blir rapportert. Jøss... det var en litt heftig reaksjon, var det ikke? Bruk av StressEraser er godt vitenskapelig dokumentert: http://www.stresseraser.no/forskning.html. Jeg tror ikke alle disse legene, nevrologene, forskerne og terapeutene har tatt feil i hvordan dette fungerer når de har gjort sine studier. Innen medisinsk forskning regnes måling av HRV(Heart Rate Variability) som den beste måten å observere tilstanden i det autonome nervesystem. Spesielt siden det kan gjøres så nøyaktig helt uten å noen inngrep. Man måler bare små variasjoner fra puls-slag til puls-slag. HRV har blitt brukt medisinsk i flere 10-år både i forskning og diagnostikk. Det er ingen tvil om at nervesystemet påvirker hjerterytmen. Og som linken her viser, er det heller ingen tvil om at biofeedback hjelper i stressreduksjon og stressmestring.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. januar 2010 #9 Skrevet 7. januar 2010 Jøss... det var en litt heftig reaksjon, var det ikke? Bruk av StressEraser er godt vitenskapelig dokumentert: http://www.stresseraser.no/forskning.html. Jeg tror ikke alle disse legene, nevrologene, forskerne og terapeutene har tatt feil i hvordan dette fungerer når de har gjort sine studier. Innen medisinsk forskning regnes måling av HRV(Heart Rate Variability) som den beste måten å observere tilstanden i det autonome nervesystem. Spesielt siden det kan gjøres så nøyaktig helt uten å noen inngrep. Man måler bare små variasjoner fra puls-slag til puls-slag. HRV har blitt brukt medisinsk i flere 10-år både i forskning og diagnostikk. Det er ingen tvil om at nervesystemet påvirker hjerterytmen. Og som linken her viser, er det heller ingen tvil om at biofeedback hjelper i stressreduksjon og stressmestring.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. januar 2010 #10 Skrevet 7. januar 2010 Be legen din henvise deg til "Raskere tilbake" via NAV. Da kan du få samtaler hos psykolog e.l. uten å måtte vente i den "vanlige" køen (dette gjelder dersom du er sykemeldt fra jobb, i alle fall Sjekk nav.no eller google "raskere tilbake". Tror jeg ventet i tre-fire uker, bare..... Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #11 Skrevet 7. januar 2010 Lurer på om noen kan komme med litt synspunkter her. Er ei jente på 28 år, og har vært veldig sliten i et par tre måneder. Litt usikker på hvordan det egentlig startet, men blir veldig fort sliten, og har vært tre ganger hos legen. Har tatt en del blodprøver, alle er fine, crp litt forhøyet, lå på 19 første gangen og 23 andre gangen, men det har visst ikke noe betydning ifølge legen (?). Blir veldig dårlig av stress, på det verste får jeg feber (rundt 38,5) og blir rett og slett helt utmattet. Må da hvile en lang stund, altså mer en et par timer, det hjelper overhodet ikke med bare litt hvile. kjære deg det samme ang crp fikk typen min og fikk beskjed om han hadde betennelse i kroppen. tilslutt ble han innlagt på sykehus nær døden ved blodpropp! Be de sjekke deg for det. det er JÆVLA viktig. og farlig. leger er ikke så flinke som de skal ha det til idag. KREV ordentlig helsesjekk! ha en fin dag, hilsen meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå