Gå til innhold

Religionseksamen


Gjest Rettpåsak

Anbefalte innlegg

Gjest Rettpåsak

Hei!

Skal opp til religionseksamen neste onsdag, og lurte litt på hvilke oppgaver vi kommer til å få? Fokuserer mest på gudsoppfatning, virkelighetsoppfatning, menneskesyn og etikk når jeg leser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følger du undervisning? Privatist? Har du en lærer bør du lese på stoffet han sier at du skal lese på.

Du bør uansett også legge vekt på konkrete religioner, med kristendom, jødedom og islam i fokus(hinduisme og buddhisme i annen rekke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eksamen i Religion på Torsdag. Etter reform 94.

Har du flere tips? :)

Vel det kommer veldig an på læreren din hvis du følger undervisning noe sted. Min lærer sa vi skulle fokusere på Kristendom, Islam, Jødedom, Hinduisme, Humanisme og Etikk. Andre vektlegger andre ting. Har du ingen lærer bør du kunne alt dette + Buddhisme og eventuelt andre ting fra læreboken. Jeg TROR at med ny reform slipper du buddhisme og hinduisme, men ikke med r94.

Siden det er lærer som lager oppgavene er det vanskelig å være mer konkret. Jeg fikk en tolkningsoppgave som gikk ut på å lese 3 vers fra bibelen og ut fra dem tolke Jesus sin rolle i overgangen fra jødedom til kristendom. Så skulle jeg trekke linjer til Muhammed.

Det viktigste er ikke å pugge, men å forstå og se sammenhengene MELLOM religionene så du kan prate fritt om det. Måten jeg går fram er å ta for meg hefte/lærebok og skriver ned notater/stikkord/sammenhenger som de kommer med egne ord og tenker gjennom det underveis. Dette er spesielt nyttig fordi du kan ta disse notatene med deg på privatisteksamen og bruke de i de 30 minuttene du får på å forberede deg etter at de gir deg oppgaven. Slik kan du kjapt skrive nye notater du kan ta med inn til selve eksamenen.

Likevel er det viktigste å slappe av og å ikke se for mye på arket(bare for å minne deg om hva som er neste steg). Jeg liker å se ned mens sensor eller eksaminator snakker. Slappe av er lettest med trygghet på stoffet, og slikt får du bare med forståelsen, aldri med pugging. De oppdager MED EN GANG om du er trygg på stoffet eller ikke.

Håper noe av dette hjelper. Dette var fremgangsmåten min når jeg tok videregående som privatist, og jeg fikk ca. 5.6 i snitt uten å lese mer enn 2-5 timer pr fag totalt(unntak: 2fy, matte og spansk!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rettpåsak
Siden det er lærer som lager oppgavene er det vanskelig å være mer konkret. Jeg fikk en tolkningsoppgave som gikk ut på å lese 3 vers fra bibelen og ut fra dem tolke Jesus sin rolle i overgangen fra jødedom til kristendom. Så skulle jeg trekke linjer til Muhammed.

Hva ville svaret på det ha vært?

Så vidt jeg kan skjønne så nevnes ikke Jesus sin åpenbaring i jødedommen, jødene snakker bare om at det en gang skal komme en Messias (i fremtiden). Imens kristendommen mener at Gud allerede har vært her i form av Jesus. I Islam så nevnes skikkelser som Abraham, Moses og Jesus også, men det er profeten Muhammed som ses på som den største og siste. Muslimene mener også at den største åpenbaringen er Koranen og ikke en profet som Kristendommen gjør. Jødene mener også at Toraen er den største åpenbaringen.

Et annet uliketstrekk mellom Kristendommen og Jødedommen er at kristendommen er en misjonærende religion noe Jødedommen ikke tror på. Man kan også trekke en sammenligning mellom Jødedommen sin virkelighetsoppfatning og Humanistenes virkelighetsoppfatning siden Jødedommen mener Jødene selv ble utvalgt til å styre jordan, imens humanistene mener at alle mennesker ble utvalgt til å styre jorda (autonomt). Islam mener også at menneskene ble utvalgt til å styre jorda, men de trengte strenge rettningslinjer fordi menneskene er svake ifølge Mohammed.

Muslimene har derfor en pliktetikk på samme måte som Jødedommen. Likevel kan vi også si at jødedommen har en dydsetikk fordi det å gjøre gjerninger av kjærlighet til gud er også viktig.

Likhetstrekk mellom naturalismen og humanismen er at begge retningene tror at mye er natur (naturalismen tror at alt er natur). Naturalister tror også at grunnen til menneskenes posisjon i dag er helt tilfeldig (Darwin sin teori om Surival of the Fittest). Både kristendommen, jødedommen, islam, naturalismen og humanismen har en lineær virkelighetsoppatning.

Buddhismen og hinduismen har derimot en syklisk virkelighetsoppfatning hvor de tror at alt gjentar seg. Fellestrekk med buddhismen og hinduismen er at de begge tror på gjenfødelse (reinkarnasjon). Begge religioner har også som mål å oppnå nirvana for å slippe unna gjenfødelsens marereitt. Hinduismen tror at sjelen (atman) er noe varig. Et annet hovedtema i hinduismen er dualismen. Dette vil si konflikten mellom atman (sjelen) og kroppen (materien). Buddhistene tror at atman (sjelen) er noe som stadig er i forandring. Et annet ulikethstrekk mellom buddhisme og hinduismen er at buddhismen er en misjonerende religion noe hinduismen ikke er. Et annet trekk som skiller de to er at buddhismen kun tror på en "gud" (Buddha), imens hinduismen tror på flere guder (Vishnu, Shiva etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skal opp til religionseksamen neste onsdag, og lurte litt på hvilke oppgaver vi kommer til å få? Fokuserer mest på gudsoppfatning, virkelighetsoppfatning, menneskesyn og etikk når jeg leser..

Jeg tok eksamen i religion etter R94 for 1 år siden.

Jeg fikk spørsmål om de religiøse skriftene i de 5 store religionene. Hvordan er de bygd opp, hva inneholder de, hvordan brukes de og sammenligne de med hverandre. Den andre delen var en fordypning jeg ikke hadde fått med meg at jeg hadde, der måtte jeg fortelle om den ortodokse kirken, hvordan selve kirkebygde er bygd opp, spilttelsen, historie, uenigheter med den katolske kirke osv.

Så jeg fikk faktisk bare praktiske ting, ikke egentlig noe om de tingene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...