Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 1. desember 2009 #1 Del Skrevet 1. desember 2009 Jeg skriver en tekst, og skal henvise til noe jeg har skrevet før. Skal jeg da bruke overfor eller ovenfor..? Eller bør jeg heller formulere meg annerledes? Jeg syns forskjellen her ikke alltid er så lett å huske, så om noen har en genial huskeregel på dette blir det tatt godt i mot! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 1. desember 2009 #2 Del Skrevet 1. desember 2009 Når du skal henvise til noe som står høyere opp i teksten bruker du ovenfor. ( "..., som beskrevet ovenfor.") Ovenfor betyr noe som er høyere opp enn noe annet. Dersom du skal vise til noe kan du kanskje også bruke "i henhold til" eller "... som beskrevet tidligere i teksten". (Overfor betyr noe som er mot hverandre. "De satt overfor hverandre ved bordet.") Noen god huskeregel har jeg dessverre ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #3 Del Skrevet 1. desember 2009 Det som kommer fra oven kommer fra høyere oppe. Altså når du vil si at noe befinner seg i oven, er det ovenfor deg. Å sende noe tvers over bordet gjør du når du sender noe til noen som sitter overfor deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå