Gå til innhold

Barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden ute i praksis i en barnehage, 3-4 års avdeling. De har kjøkkenordning, og får til de fleste måltider ferdig påsmurt mat. På avdelingen er det blant annet et muslimsk barn. Under ene måltidet i dag holdt en av personalet frem matbrettet til barnet, og det tok en skive med skinkeost. Den som serverte reagerte ikke noe på det, så jeg sa at h*n kan vel ikke spise skinkeost?

"Æsj da, det er så lite skinke i den der, så det gjør ikke noe", var svaret jeg fikk. Barnet er stort sett ikke oppmerksom på hva det kan spise og ikke, så h*n spiste den.

Der og da ble jeg litt paff, og jeg sa ikke noe mer. Det var siste dagen min der i morgen, så skal jeg tilbake etter jul.

Vet det er en del barnehagepersonale her, så jeg lurer på om det er vanlig for barnehagene å ikke ta hensyn til hva barna ikke skal spise?

Og burde jeg si fra til veilederen min i barnehagen? (Det var ikke veilederen min som var der da).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjør vi alltid. (Hvordan skulle det ellers gå ved f.eks. allergi???)

Nå har vi ikke hatt andre som må endre på spisevanene enn de som er adventister, men hvis vi f.eks kokte pølser, så fikk alltid de kalkunpølser i stedet. I tillegg passet vi på at de ikke f.eks. tok Salami fra matvogna osv. osv.

Hvis du er helt sikker på at barnet ikke skal spise svinekjøtt(det finnes nemlig muslimer som både spiser svinekjøtt og drikker alkohol), så synes jeg du skal si fra til veileder/styrer.

Personlig finner jeg det utrolig respektløst at man bare blåser av andres trosretninger på det viset.

Skrevet

Det var rart. Jeg jobber som sykepleier på et større sykehus i Oslo. Der er vi veldig oppmerksomme på hva pasienter kan eller ikka spise. Er de jøder, muslimer eller veganere så tar vi hensyn. Slik skal det være.

Det er jo ikke riktig å gå bak ryggen til barnets foreldre og gi det svin når man vet at dette barnet oppdras etter Islam. Jeg syns du skal si ifra til foreldrene og til avdelingssjefen.

Skrevet

Det hørtes sløvt ut. I barnehagen hvor jeg jobbet (ikke i Oslo) passet de på sånt. Feil kan nok skje, men å bare blåse av at man gjør feil er ikke bra.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Det var rart. Jeg jobber som sykepleier på et større sykehus i Oslo. Der er vi veldig oppmerksomme på hva pasienter kan eller ikka spise. Er de jøder, muslimer eller veganere så tar vi hensyn. Slik skal det være.

Det er jo ikke riktig å gå bak ryggen til barnets foreldre og gi det svin når man vet at dette barnet oppdras etter Islam. Jeg syns du skal si ifra til foreldrene og til avdelingssjefen.

Men det er jo ikke riktig å lure i oss ikke-muslimer halalslaktet kjøtt heller da. Det gjøres nok ofte i institusjoner av diverse slag, fordi muslimene må jo få sitt "riktige" kjøtt, og da blir det jo billigere om alle får det samme.

Gilde (som det da het) innrømmet jo også for noen år siden at de solgte halalkjøtt umerket i butikkene, for de hadde for mye av det. Så da kunne vi ikke-muslimer bare ha det så godt. Er det rart at vi spiser mye svin her i huset: da er vi garantert null halal.

For meg er det å bli påtvunget halalslakt med dettil muslimsk velsignelse lest over, like motbydelig som det er for en muslim å spise svin/ikke halalslaktet annet kjøtt.

Skrevet

Der jeg jobber tar vi alltid hensyn til både allergier, intoleranser, religion, overbevisning.

siste Gjest_gjest_*: Det der finnes det en tråd om allerede, diskuter det temaet der du. (ps. siste utsagn tror jeg ikke noe på. Hadde vært noe annet hvis det var rotter de serverte uten å si noe. Nærmeste man kan sammenligne med)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Der jeg jobber tar vi alltid hensyn til både allergier, intoleranser, religion, overbevisning.

siste Gjest_gjest_*: Det der finnes det en tråd om allerede, diskuter det temaet der du. (ps. siste utsagn tror jeg ikke noe på. Hadde vært noe annet hvis det var rotter de serverte uten å si noe. Nærmeste man kan sammenligne med)

Jeg lyver ikke, vi får det uten å vite det: Sitat fra Dagbladet

Dato: 17. juli 2005

Tittel: Velsignet halalkjøtt

Brødtekst: Bonde og forfatter Tore Stubberud advarer mot kjøtt som har blitt snik - velsignet i den muslimske Guds navn. Det er dyrt

å halal - slakte kjøtt, men enda dyrere å skille mellom

markedene i produksjonen, så mange slakterier sender

simpelthen ut det samme, halal - slaktede kjøttet til alle

markedssegmenter.

Skrevet
For meg er det å bli påtvunget halalslakt med dettil muslimsk velsignelse lest over, like motbydelig som det er for en muslim å spise svin/ikke halalslaktet annet kjøtt.
Siden jeg ikke er troende har det ingen betydning for meg, om slakteren slakter i Guds navn eller om han diskuterer ulyder på bilen, mens han avliver. Kjøttet smaker helt sikkert det samme...

Jeg respekterer helt klart troende menneskers matregler, og kunne ikke drømme om å lure noe i dem de ikke vil/kan spise.

Skrevet
Det gjør vi alltid. (Hvordan skulle det ellers gå ved f.eks. allergi???)

Nå har vi ikke hatt andre som må endre på spisevanene enn de som er adventister, men hvis vi f.eks kokte pølser, så fikk alltid de kalkunpølser i stedet. I tillegg passet vi på at de ikke f.eks. tok Salami fra matvogna osv. osv.

Hvis du er helt sikker på at barnet ikke skal spise svinekjøtt(det finnes nemlig muslimer som både spiser svinekjøtt og drikker alkohol), så synes jeg du skal si fra til veileder/styrer.

Personlig finner jeg det utrolig respektløst at man bare blåser av andres trosretninger på det viset.

Jeg er helt sikker på at barnet ikke skal ha svinekjøtt, h*n får aldri pølser eller kjøttpålegg fra svin. H*n er veldig nysgjerrig og vil gjerne smake, og jeg har opplevd barnehagen som flink til å respektere dette, så jeg ble litt satt ut når det plutselig kom en slik kommentar. Man må jo respektere at vi har ulik tro når man har en slik jobb.. Skal ta det opp med veileder under neste samtale :kjefte:

Gjest Purple Haze
Skrevet

I barnehagen hvor jeg jobber, er vi veldig nøye med maten til de som skal/ikke skal ha noe spesielt. Enten det gjelder allergier eller religion, så slurver vi ikke med det. Det handler om respekt for andre, og helsa til de som har intoleranser av noe slag.

Selv har jeg trålet butikker for å finne halalkjøtt, melkefrie produkter osv, for å imøtekomme alle sine behov.

Jeg syns du skal ta det opp med veilederen din så fort som mulig.

Gjest kristne kan spise hallalkjøtt
Skrevet
Men det er jo ikke riktig å lure i oss ikke-muslimer halalslaktet kjøtt heller da. Det gjøres nok ofte i institusjoner av diverse slag, fordi muslimene må jo få sitt "riktige" kjøtt, og da blir det jo billigere om alle får det samme.

Gilde (som det da het) innrømmet jo også for noen år siden at de solgte halalkjøtt umerket i butikkene, for de hadde for mye av det. Så da kunne vi ikke-muslimer bare ha det så godt. Er det rart at vi spiser mye svin her i huset: da er vi garantert null halal.

Kjere vene, så TÅPLIG du er... Du klarer ikke synke ned til et ennå lavere nivå da... Forer du barna dine med den skalgs holdninger også?

Skrevet
Kjere vene, så TÅPLIG du er... Du klarer ikke synke ned til et ennå lavere nivå da... Forer du barna dine med den skalgs holdninger også?

Javel så kristne kan spise halalkjøtt (etter din mening ) men vi som ikke er kristne da ? Jeg vil ikke at en eller annen preste- eller imamdust skal be over kjøtt jeg skal spise . Dersom muslimer ønsker å spise halalkjøtt må de gjerne det , men jeg vil ikke !

Skrevet

Jeg synes uten tvil at du skal ta dette opp med veilederen din. Du trenger jo ikke legge det fram som en anklage, men fortelle at du ble overrasket over det som skjedde.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Jeg jobber i barnehage der vi har et muslimsk barn som ikke skal ha svin. Det blir i høyeste grad tatt hensyn til,selvfølgelig. Barnet får alternativer som kalkunpølser, kyllingkjøttdeig, kyllingpostei osv. Skulle bare mangle.

Skrevet
Jeg jobber i barnehage der vi har et muslimsk barn som ikke skal ha svin. Det blir i høyeste grad tatt hensyn til,selvfølgelig. Barnet får alternativer som kalkunpølser, kyllingkjøttdeig, kyllingpostei osv. Skulle bare mangle.

Godt å høre at hendelsen i praksisbarnehagen min virker til å være et unntak. Jeg hadde et kjempegodt inntrykk av denne personen inntil dette skjedde, om det bare var at h*n kanskje ikke viste at det var skinkeost hadde det vært en annen sak, men h*n ble faktisk gjort oppmerksom på det og bare blåste det vekk med en tåpelig kommentar.. Man må jo ha respekt for religioner og foreldrenes meninger, foreldrene må jo kunne stole på barnehagepersonalet. Skal som sagt ta det opp på neste veiledningsmøte, synes dette var rar oppførsel av en barnehage som er veldig populær og kjent for å ha dyktig personale..

Skrevet

Kjere (Kjære) vene, så TÅPLIG (TÅPELIG) du er... Du klarer ikke synke ned til et ennå (enda) lavere nivå da... Forer du barna dine med den skalgs (slags) holdninger også?

Hva er tåpelig for en kristen med å ikke ville ha halalslakt, det er da like tåpelig i så fall at muslimer skal ha det.

Nei, her fores ingen barn med noe av den grunn at vi er selvvalgt barnløse. Men hadde vi hatt barn, skulle de garantert ikke blitt foret med halalkjøtt.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Kansje bare en liten motvekt til hjernevaskehysteriet hjemme? Synes barnet det smaker godt bør det få det. Så kan muslimene heller ta barnet ut av barnehagen om de ikke liker det? Er man så liten man går i barnehagen spiller det ingen rolle for barnet. Ville heller bekymret meg for de tusen foreldre som hjernevasker sine barn i alls eller guds navn

Gjest Gjest- Purple Haze
Skrevet
Kansje bare en liten motvekt til hjernevaskehysteriet hjemme? Synes barnet det smaker godt bør det få det. Så kan muslimene heller ta barnet ut av barnehagen om de ikke liker det? Er man så liten man går i barnehagen spiller det ingen rolle for barnet. Ville heller bekymret meg for de tusen foreldre som hjernevasker sine barn i alls eller guds navn

Det faller deg ikke inn at det er til både barnets, familens og samfunnets nytte at flerkulturelle barn går i barnehage? Og at det er viktigere enn at enkelte prinsippryttere skal kunne argumentere som du gjør?

Barn fra multikulturelle familier trenger barnehageplass kanskje mest av alle barn. Der lærer de norsk, de lærer om norsk kultur, de får venner og bygger sosiale relasjoner. Det er mye viktigere enn at vi for en hver pris skal verne om alt det norske.

Flerkulturelle er kommet for å bli, like godt å innse det først som sist. Og prøve å se et litt større bilde enn bare kosthold.

Skrevet
Det faller deg ikke inn at det er til både barnets, familens og samfunnets nytte at flerkulturelle barn går i barnehage? Og at det er viktigere enn at enkelte prinsippryttere skal kunne argumentere som du gjør?

Barn fra multikulturelle familier trenger barnehageplass kanskje mest av alle barn. Der lærer de norsk, de lærer om norsk kultur, de får venner og bygger sosiale relasjoner. Det er mye viktigere enn at vi for en hver pris skal verne om alt det norske.

Flerkulturelle er kommet for å bli, like godt å innse det først som sist. Og prøve å se et litt større bilde enn bare kosthold.

Folk fra andre kulturer er kommet for å bli. Ja, de er vel det, men ingen spurte oss. I dag sier i Norge både Odvar Nordli og Thorbjørn Berntsen, begge politikere som var med på 70-tallet, at hadde de visst hvordan utviklingen ville gå, hadde de nok tatt et annet standpunkt.

Dessuten er jo Europa så demokratisk, vi er så demokratiske at vi skal "demokratisere" med dem som ikke ønsker demokrati. Muslimer krever, og Europa legger seg flat. En snillisme som ikke vil føre til noe godt. Det vil bare føre til enda mer "vi" og "de".

Sveits, som er et land med folkeavstemninger, en bra ting, så får mannen i gata sagt sitt, stemte i helgen mot bygging av minareter. De stemte samtidig med over 60 prosent flertall for å stramme inn på innvandring/asyl. Det siste er ikke kommet frem i norske media.

Frankrike og Nederland ønsker også nå folkeavstemninger om minareter. Minaretene i seg selv har vel ikke så mye med saken å gjøre, men er blitt et symbol på at kanskje Europa våkner.

For et par uker siden bestemte Danmark å gi 100 000 kroner til ikke-vestlige asylsøkere/innvandrere som de har sett ikke kan/vil integrere seg i Danmark, for å reise hjem. Men da med å underskrive på at de aldri vil komme tilbake til Danmark. Vil koste en del, sier danske myndigheter, men vil koste mer om de blir.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Poenget mitt er ikke at vi skal "islamiseres", men at barnehagen er en viktig arena for assimilering til samfunnet man skal leve i. Veldig mange innvandrerbarn holdes borte fra barnehagen, og sliter når de kommer på skolen. Da mener jeg at det er bedre å legge til rette for at de faktisk skal gå i barnehagen.

En av metodene for å få dette til, er ved å respektere og legge til rette for rett kosthold, hygieneregler, påkledning osv, som er styrt av deres religion.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...