LaFemme Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 Da havnet den eksterne harddriven i gulvet og nå registrerer ikke pc'en at den er der når jeg plugger den i. Alle bildene jeg har er lagret der, så det eneste jeg bryr meg om er å få reddet de. Det er en Seagate Freeagent Desktop 1TB USB2.0 16MB. Den falt mindre enn en meter ned, så jeg lurer på om det bare er noe som har løsnet inni. Er alt håp ute, eller kan jeg sende den inn et sted for å få reddet ut innholdet? Den lager en durelyd når jeg plugger den i (og lampa på harddriven lyser), akkurat som at den prøver å starte men ikke kommer helt i mål (så den er i live). Den ble kjøpt på komplett.no, men de driver vel kanskje ikke med reperasjoner..
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 Ikke prøv å slå den på flere ganger, det kan gjøre skadene verre. De dårlige nyhetene her er at disken må åpnes i et spesialrom fritt for støv ("cleanroom"), og det er det ikke mange firmaer som har tilgang til. Det vil derfor koste deg noen tusenlapper. De gode nyhetene er at det sannsynligvis går an å redde mesteparten av dataene, kanskje alle. Jeg har bare erfaring med ett firma som driver med slikt, og det er Ibas. De har en "lavpristjeneste" (alt er relativt) for privatpersoner, der en analyse koster kr 1290,-. Analysen forteller hva de kan redde og hvor mye det vil koste å få det gjort.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #3 Skrevet 30. november 2009 Ikke prøv å slå den på flere ganger, det kan gjøre skadene verre. De dårlige nyhetene her er at disken må åpnes i et spesialrom fritt for støv ("cleanroom"), og det er det ikke mange firmaer som har tilgang til. Det vil derfor koste deg noen tusenlapper. De gode nyhetene er at det sannsynligvis går an å redde mesteparten av dataene, kanskje alle. Jeg har bare erfaring med ett firma som driver med slikt, og det er Ibas. De har en "lavpristjeneste" (alt er relativt) for privatpersoner, der en analyse koster kr 1290,-. Analysen forteller hva de kan redde og hvor mye det vil koste å få det gjort. Dette kan også komme opp i reell formue å fikse.
Marblecake Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 Er ikke sikkert selve disken gikk til helvete, det er mulig å ta ut disken ut av ramma, og sette den inn i pc'en direkte eller i en SATA/IDE usb drive for å sjekke. Spørsmålet er jo om det er selve harddisk plata som har gått der eller om det er noe annet inni der som har løsnet og tar borti deler av harddisken. IBAS vil nok koste en god del penger, så hvis det ikke er ting du ABSOLUTT må ha for enehver pris blir det veldig dyrt.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 Moren min døde i 2006, jeg var rundt 40 år den gangen. Moren min og jeg hadde ingen kontakt fra jeg var 12 til jeg var 36, så de årene vi ble gjenforent og hadde sammen, gjorde vi alt for at skulle vare. Tok bilder, laget filmer og alt mulig. Jeg kopierte noe av det over på cd plater for å spare på det, men langt i fra alt. Filmenklippet fra bryllupet mitt der min mor og jeg snakker på forhånd før vielsen var ikke lagret, det var heller ikke på hovedfilmen, for det skulle være mitt private. Så en dag herjet ungene til venninna mi, og veltet over dataen alt var lagret på, harddisken fikk seg en real knekk, den kunne ikke reddes av de på databutikken. jeg ble så knust, mine kjæreste minner var borte. Mannen min og jeg brukte sparepengene våre på å få reddet harddisken på IBAS, og det ble særdeles dyrt, den dag i dag har jeg ikke innrømt for venner og familie hvor dyrt det egentlig ble, her er det snakk om 5 sifret sum over tyve tusen. Så er harddisken skadet, kan det være at du også må ut med slike summer, med mindre de kan fikse den på reparasjonsverkstadet.
Gjest stearinpikken Skrevet 1. desember 2009 #6 Skrevet 1. desember 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå