Gå til innhold

Fett rundt lungene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har det siste året vært tung i pusten, har følt meg tett i brystet og blitt andpusten av den minste ting. Har likvel forsøkt å holde meg i form. Går/løper i ulendt terreng, og på kjipe dager med regn/snø går jeg totusen skritt på ca tre kvarter. Jeg har forsøkt å være nøye med hva jeg putter i munnen, men unner meg lørdagsgodis. Jeg har ikke gått opp siste året, men vekten har stått stille på 95 kg. Jeg er 170 høy. Dette er ikke et vektinnlegg på slankeforumet! Spørsmålet mitt er da; kan det være fett osv som ligger og presser rundt lungene? Jeg har alltid vært fin i formen. Helt til i fjor høst. Er under astma og allergisenteret, men er redd det bare er min overvekt som er problemet. Selv om jeg ikke hadde disse probleme før med samme vekt. Hjelp noen????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Du har ikke fett rundt lungene, men det kan likevel være at vekten er noe av årsaken til at du blir tung i pusten når du anstrenger deg (det er jo tyngre å dra på mye vekt), men siden du er flink til å holde deg i form, skurrer det litt. Det passer heller ikke med at du blir tett i brystet, eller at det har kommet det siste året. Vil nok heller tro at det kan være astma som er årsaken, og det ser jeg at du er under utredning for. Regner derfor med at du har tatt spirometri (sånn pusteprøve hvor du blåser så mye og så fort du kan inn i et rør)?

Tror også du bør få undersøkt stoffskiftet ditt, hvis du ikke allerede har gjort det. Det gjøres med en blodprøve hos fastlegen din.

Skrevet

Jo jeg har tatt pusteprøve. Den er grei nok. Muligens astma sa allergilegen. Alt av blodprøver er tatt hos legen. Ikke noe alvorlig. Skal ta en haug med allergiprøver til neste uke. Er bare så redd for at svaret er at jeg er sykelig overvektig :( Jeg jobber virkelig med saken, men det er vanskelig når jeg hele tiden føler meg utslitt på tur. Er ikke hver gang, men 80% av gangene. Noen ganger blir jeg andpusten bare av å gå sju trappetrinn, andre ganger kan jeg løpe opp uten problemer.

Så nå lurer jeg virkelig på hva det kan være. For plagene er ikke inbilte!

Skrevet

Skjønner godt at du er bekymret.Det kan være en del ting som spiller inn. Har selv vanskelig astma og har dager der jeg ikke får inn nok luft uansett hva jeg gjør. Været spiller faktisk inn,psyken og til og med kosten

Er 171cm høy og veier 86 kg (ja jeg er overvektig :P )

Din vekt spiller en rolle her,men ikke 100% grunn til pusteproblemer.

Hvordan er det å gå i trapper? Merker du forskjell i fint vær /tåke,kuldegrader osv?

Min astma er vrang og reagerer på masse! Lukter,fuktig vær,kulde,pollen forværrer astmaen, jeg er ikke allergisk men bronkiene reagerer med irritasjon på pollen osv. Allergi lege? Har du vært hos lungelege /lungeavdeling ?

Vanskelig å gi svar da det kan være mange grunner til at du sliter med pusten.OG jeg tror ikke du inbilder deg i det hele tatt!

Skrevet

Kan være en ikke-definerbar infeksjon. For et par år siden så slet jeg med det samme, spirotesten var i grenselandet, men kunne "mulig være naturlige årsaker som ligger hos individet" (aka overvekt...)

Med nesten ett år med astma-behandling, så fikk lungene roet seg, og jeg ble helt frisk! Hadde før dette hatt mange streptokokkinfeksjoner, lungebetennelse, bronkitt flere ganger. Lungene var rett og slett utslitt!

Men når det er sagt: Overvekt er en faktor ja. Fettet vi bærer på trykker tungt på lungene og gjør det vanskeligere å puste.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Jeg har det siste året vært tung i pusten, har følt meg tett i brystet og blitt andpusten av den minste ting. Har likvel forsøkt å holde meg i form. Går/løper i ulendt terreng, og på kjipe dager med regn/snø går jeg totusen skritt på ca tre kvarter. Jeg har forsøkt å være nøye med hva jeg putter i munnen, men unner meg lørdagsgodis. Jeg har ikke gått opp siste året, men vekten har stått stille på 95 kg. Jeg er 170 høy. Dette er ikke et vektinnlegg på slankeforumet! Spørsmålet mitt er da; kan det være fett osv som ligger og presser rundt lungene? Jeg har alltid vært fin i formen. Helt til i fjor høst. Er under astma og allergisenteret, men er redd det bare er min overvekt som er problemet. Selv om jeg ikke hadde disse probleme før med samme vekt. Hjelp noen????

Ærlig talt - går du med slike bekymringer og med de plagene du her nevner så kontakter du lege og forteller alt dette til legen og ber om full gjennomgang. Her kan ingen hjelpe deg. Ta ansvar!!

Skrevet

eh TS sier jo at h*n går til lege,men vil sikkert lufte "problemet" her i håp om forståelse og kanskje få ideer?

Skrevet
Ærlig talt - går du med slike bekymringer og med de plagene du her nevner så kontakter du lege og forteller alt dette til legen og ber om full gjennomgang. Her kan ingen hjelpe deg. Ta ansvar!!

Vel, nå er det jo strengt talt legen som har sendt meg videre til astma og allergisenteret i første omgang. Grunnen til at jeg spør her inne er jo i tilfellet noen har vært borti det samme...

Til Kattiz; jeg har vel egentlig ikke tenkt over om været spiller en rolle. Trappegåing går greit noen ganger, andre ganger går jeg fem trinn og er utslitt!

Er kanskje redd for at leger osv legger skylden på min overvekt, men det tviler jeg selv på at det er. Jeg var jo i god fysisk form før problemet startet.

Skrevet

Noen tanker til:

- Røyker du? I så fall har du nok noe av svaret ditt der...

- Har du fått sjekket hjertet ditt? Pusteproblemer ved anstrengelse kan også skylde forskjellige hjertesykdommer. Du skriver ikke hvor gammel du er, og er du forholdsvis ung, er dette lite sannsynlig, men hvis du har nær familie som har fått hjertesykdom i ung alder, kan det være greit å få sjekket ut dette også. Men jeg vil understreke at dette er svært usannsynlig hvis du f.eks. er i 20-årene (som vel de fleste er her inne), og du må ikke bli skremt av at jeg skriver dette...

Skrevet
Noen tanker til:

- Røyker du? I så fall har du nok noe av svaret ditt der...

- Har du fått sjekket hjertet ditt? Pusteproblemer ved anstrengelse kan også skylde forskjellige hjertesykdommer. Du skriver ikke hvor gammel du er, og er du forholdsvis ung, er dette lite sannsynlig, men hvis du har nær familie som har fått hjertesykdom i ung alder, kan det være greit å få sjekket ut dette også. Men jeg vil understreke at dette er svært usannsynlig hvis du f.eks. er i 20-årene (som vel de fleste er her inne), og du må ikke bli skremt av at jeg skriver dette...

Jeg har aldri røyket. Og legen hørte hvertfall ikke feil på hjertet. Jeg fylte nettopp 30. Ingen i familien har eller har hatt hjerte/lungeproblemer. (bortsett èn m lungekreft grunnet røyking)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...