Gå til innhold

Fysioterapeut eller naprapat?

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Hei!

Jeg sliter med stiv nakke/skuldre og har gått noen ganger til fysioterapeut. Jeg er veldig misfornøyd med behandlingen jeg har fått der så har nå bestemt meg for å prøve naprapat.

Jeg hører mye for/imot og er vanskelig å vite hva som egentlig er sant. Blant annet at naprapater bare er overbetalte fysioterapeuter (Jeg vet det ikke finnes autoriasjon som naprapat osv i Norge).

Noen som har erfaring med begge og kan fortelle litt? :):vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er stor forskjell! Og absolutt verdt hver eneste kroner.

Gikk først til to ulike fysioterapauter, de stort sett "overflate"-masserte meg + elektrostimulering resten av tiden. Til 220,-

Behandlingen varte i to-tre dager (altså mindre vondt), gikk dit 20 ganger. Og byttet til naprapat.

Naprapaten gikk nøye gjennom sykehistorien min, bruker akupressur, nåler, MASSE dypvevsmassasje, "knekker ledd", fikk øvelser med hjem, råd og tips. Til kr. 450,-.

Gikk første runde ca 6-7 ganger til naprapat, ett ÅR senere trengte jeg nye 4-5 behandlinger.

For meg er dette det eneste som hjelper på mine skulder, arm, rygg, nakke problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er omtrent det samme jeg stort sett hører om fysio vs. naprapat.

Jeg føler ingen utbytte av behandlingen hos fysio, og føler han såvidt er borti meg. Har i tillegg prøvd å få informasjon om hvilke øvelser jeg selv kan gjøre om jeg kjenner det begynner å stramme men han er overhode ikke interessert i annet enn å kna litt forsiktig på meg en halvtime. Dårlig :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_norah_*

ejg gikk i flere år til fysioterapeut uten hell.

vurderte naprapat, men synes det var dyrt når jeg studerte.

etter en skikkelig kink i nakken som jeg pådro meg på trening, så ringte jeg og fikk time meg en gang.

den kinken fysioen hadde sagt at ikke kunne behandles brukte naprapaten 20 minutter på å få helt bort.

jeg hadde aldri opplevd maken, og har kun brukt naprapat siden.

når jeg gikk til fysioterapeut ble jeg aldri bedre(så stiv i nakken og lite blodomløp av man er kvalm og svimmel, smerter, kunne ikke skrive på forelesning etc) - mens etter behandlinger hos naprapat kjenner jeg omtrent ingen plager.

pleier å si til naprapaten min at han kommer til å gjøre det dårlig økonomisk dersom han fortsetter å gjøre så god jobb:)

men, jeg har også dårlig erfaring med et par litt useriøse unge naprapater. de driver en klinikk som tar på sikte å behandle flere pasienter samtidig, og dermed fikk jeg ikke ene-tid.

har sikkert ikke lov i henhold til reglementet å fortelle hva klinikken heter(den er landsdekkende), men jeg kan si så mye som at du kan spørre på forhånd om du er eneste pasient denne halvtimen.

de aller fleste praktiserer en av gangen, så jeg tror du blir veldig fornøyd:)

har henvist mange kollegaer og venner til naprapaten jeg bruker(de har alle hatt moderate til betydelige problemer i nakke og rygg), og alle er veldig fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes veldig lovende ut. Håper virkelig jeg får like god hjelp.

Klinikken jeg skal til er lokal, og timen varer faktisk i 45 minutter. :) Har blitt anbefalt den av kjente som har vært der med samme type problemer.

Jeg er så stiv i nakke og skuldre nå at det virkelig går utover min daglige trivsel. I tillegg sitter jeg på kontor hele dagen og har konstant hodepine og verk i nakken, så det er på tide å få gjort noe med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører også dem som lovpriser naprapaten. Jeg sliter med spenninger i rygg- og nakkemuskulaturen, noe som til tider fører til ekstrem hodepine som knapt sterke ibuprofen tar brodden av. Men en behandling hos naprapat (masserer, manipulerer og setter nåler), og jeg er bra i mange måneder, så jeg synes det er verdt de 500 kronene det koster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om det koster endel, så er det billigere i lengden! Færre behandlinger som faktisk virker, da går det ikke lenge før det faktisk lønner seg.

Sørg for at Naprapaten er godkjent, og følg gjerne anbefalinger fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare slenge meg på og bekrefte de samme erfaringene som over. Jeg har gått til fysioterapauter for lenge siden, både vanlig og psykomotorisk. Hos den ene fortalte jeg første timen hva som var hovedproblemet, likevel brukte vedkommende to måneder på å finne ut akkurat det samme jeg hadde fortalt.... Ikke veldig imponerende.

Hos naprapater derimot har jeg fått fantastisk behandling og blitt fort bra, selv da jeg hadde skadet ryggen så jeg knapt kunne gå i begynnelsen. Ble helt bra igjen, og har vært det siden. Mitt inntrykk av naprapater er at de er veldig kunnskapsrike, og har også en helt annen helhetsforståelse for både kropp og menneske som jeg føler mange fysioterapauter mangler. De vet akkurat hva du trenger og kan massere, knekke opp ledd, gi varmebehandling, sette nåler, tøye deg, gi styrkeøvelser.

Nå skal det sies at jeg vet om venninner som har hatt flinke fysioterapauter, så det er klart at de finnes også! Men tror noe av saken er at siden fysioterapi er et "kjent" og vanlig yrke, begynner en del på studiet uten nødvendigvis å ha så mye erfaring om kropp og trening, men de har mer en intellektuell interesse for kropp og helse. Og da er det sikkert mange som har masse boklig lærdom og kan flere latinske muskelnavn enn de fleste, men det er lett å gå glipp av den praktiske forståelsen for hvordan muskler og kropp faktisk fungerer, med mindre man har drevet aktivt med idrett eller annen fysisk aktivitet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører også dem som lovpriser naprapaten. Jeg sliter med spenninger i rygg- og nakkemuskulaturen, noe som til tider fører til ekstrem hodepine som knapt sterke ibuprofen tar brodden av. Men en behandling hos naprapat (masserer, manipulerer og setter nåler), og jeg er bra i mange måneder, så jeg synes det er verdt de 500 kronene det koster. :)

Det er nøyaktig der der jeg sliter med. Har så intenst spenningshodepine pga nakke og skuldre at smertestillende (ibux, paracet) ikke fungerer.

Nå begynner jeg å bli spent på den timen. :) Skal dit i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd fysio uten særlig hjelp.Går i dag til manuell terapeut og han er utrolig flink! Jeg fikk whiplash nå i sommer (ved siden av en råtten kropp fra før :P ) og manuell-T har fungert optimalt for meg.Naparat har jeg ikke forsøkt så det blir spennendes å høre om dette fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror at du vil trenge en del behandligner saa gaa heller til cranio sacral terapi. Hjelper meg uendelig mye mere enn vanlig fysioterapi og gir mye mere varige endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...