Gjest Gjest_jente86_* Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg merker en motvilje mot å meditere som er slitsom! På acem-kurset fikk vi beskjed om å meditere en halvtime, to ganger hver dag. Jeg klarer ikke å motivere meg til mer enn en halvtime hver dag, og selv da sitter jeg og tenker "er jeg ferdig snart" hele tiden, og merker at jeg gleder meg skikkelig til halvtimen har gått. Ikke føler jeg meg mer rolig eller avslappet etter å meditere heller. Jeg har vel holdt på i snart to uker med meditering. Noen har som har noe oppmuntrende å si?
M-Man Skrevet 29. november 2009 #2 Skrevet 29. november 2009 (endret) At overskriften din er ladd med negativitet som nettopp er grunnen til at du sliter med å meditere? "Jeg klarer ikke å meditere" er en faktasetning som konstanterer at du ikke klarer det. "Jeg opplever det utfordrende å meditere" er en setning som sier at du synes det er vanskelig, men ingenting om at du ikke klarer det. Hva vil du oppnå med det å meditere? Hvordan mediterer du? Endret 29. november 2009 av M-Man
JollyJolly Skrevet 29. november 2009 #3 Skrevet 29. november 2009 Har ikke noe råd å gi desseverre, jeg har det på samme måte. Tenker på en måte at det bare ikke passer for meg, men tror samtidig at jeg kunne fått utbytte av det hadde jeg bare forsøkt. Jeg får et enormt ubehag og en voldsom rastløshet når jeg sitter der, eller jeg sovner. Jeg VET at andre har kjempeutbytte av å meditere så jeg vil ikke gi opp. Jeg tror vi må senke forventningne kanskje, og akseptere ubehaget og tankene som dukker opp? Synes forresten at mer enn en halvtime daglig er litt voldsomt for en nybegynner. Kanskje du burde være fornøyd med den ene halvtimen så lenge?
Gjest Gjest_jente86_* Skrevet 29. november 2009 #4 Skrevet 29. november 2009 At overskriften din er ladd med negativitet som nettopp er grunnen til at du sliter med å meditere? "Jeg klarer ikke å meditere" er en faktasetning som konstanterer at du ikke klarer det. "Jeg opplever det utfordrende å meditere" er en setning som sier at du synes det er vanskelig, men ingenting om at du ikke klarer det. Hva vil du oppnå med det å meditere? Hvordan mediterer du? Jeg ønsker å stoppe den evige tankekverna mi, lære meg å slappe av mer og få bedre konsentrasjon.
kræsj_pink Skrevet 29. november 2009 #5 Skrevet 29. november 2009 Hei! :D Jeg bruker en metode som heter "Falling Still" og den har hjulpet meg så utrolig mye! Det handler ikke om å sitte stille og konsentrere seg over lengre tid og meditere slik som vanlig meditasjon gjerne går ut på. Men det handler om å dra denne mediteringen over hele dagen og kvelden. Falling Still handler om å sitte med begge bena på gulvet/bakken, henda på fanget og resten av kroppen i en posisjon som man føler er behagelig. Deretter lukker man øynene, og puster vanlig. Men man skal ikke konsentrere seg om å konsentrere seg, man skal kun fokuserere på pusten. "nå puster jeg inn, nå puster jeg ut. Inn og ut" type fokusering. Kroppen og psyken har en tendens til å glemme alt annet når man tenker på pusten sin. Dette trenger man ikke gjøre lenge av gangen, men bare de minuttene man har tid til eller orker.. 3 minutter, 10 minutter, hva som helst. Falling still - falle til ro mellom hverdagslige ting. Komme til seg selv igjen etter et gjøremål. Man går fra en stressende ting til en annen, uten å falle til ro mellom gjøremålene, og da tar man med seg dette stresset og anspenningen til neste gjøremål osv osv. Jeg gjør "falling still" metoden mellom alle mine gjøremål, for å roe ned mitt indre og ikke ta med meg stress og problemene videre gjennom hele dagen og til jeg legger meg. Når jeg står opp bruker jeg noen minutter på falling still, etter bilturen til jobben sitter jeg i bilen og "faller til ro", etter jobben, etter middagen, etter en kveldsfilm, etter nyhetene feks., etter besøk, før besøk.. ja når som helst mellom gjøremålene sine. Man bestemmer dette helt selv og hvor lenge man holder på. Man kan gjøre det hvor som helst og når som helst, man MÅ ikke sitte ned med øyne lukket.. Jeg står i butikken i kø der det finnes tid for å tenke på pusten, så bruker jeg de minuttene på "falling still" metoden. Oi, dette ble langt, men jeg håper virkelig du prøver denne metoden. Den gjør like mye nytte, hvis ikke mer enn vanlig meditering. Den har forandret meg totalt. Hvor som helst, når som helst. Begynn imorgen allerede, man må bare huske på å bruke dem metoden, så er man igang. En MEGET god vane å tilvenne seg, som man merker utrolig forandringer fra!
Gjest Gjest_jente86_* Skrevet 29. november 2009 #6 Skrevet 29. november 2009 Har ikke noe råd å gi desseverre, jeg har det på samme måte. Tenker på en måte at det bare ikke passer for meg, men tror samtidig at jeg kunne fått utbytte av det hadde jeg bare forsøkt. Jeg får et enormt ubehag og en voldsom rastløshet når jeg sitter der, eller jeg sovner. Jeg VET at andre har kjempeutbytte av å meditere så jeg vil ikke gi opp. Jeg tror vi må senke forventningne kanskje, og akseptere ubehaget og tankene som dukker opp? Synes forresten at mer enn en halvtime daglig er litt voldsomt for en nybegynner. Kanskje du burde være fornøyd med den ene halvtimen så lenge? Jeg er egentlig fornøyd med en halvtime hver dag, men de gnålte om To halvtimer hver dag på kurset. Jeg vet ikke hva jeg gjør med den meditasjonen jeg, det frustrerer meg at det er så vanskelig. Men det var veldig godt å høre at det ikke bare er jeg som syns det er vanskelig!
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #7 Skrevet 7. desember 2009 Her har du en helt gratis og fiksfaksfri metode for å meditere.
Glynis Skrevet 7. desember 2009 #8 Skrevet 7. desember 2009 Noen har som har noe oppmuntrende å si? Hvorfor det? Meditasjon er ikke for alle. Er det noen grunn til at du ser det som livsnødvendig å få det til?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå