Gå til innhold

Hva slags for gir dere katten?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
De får det første og beste jeg griper med meg fra butikken. Utover det får de middagsrester.

De får spise det de får, eller så får de la være. Jeg løper ikke byen rundt etter "spesialmat" når de har kattemat på alt av dagligvareforretninger.

Så det at katten kan få urinstein, tannplager osv fra restemat og billigfor, driter du i? Vi er kommet langt når det kommer til kunnskap om katt, hvorfor ikke ta lærdom av det? Gjennomsnittsalderen er nesten doblet pga økt kunnskap om kattehold, og jeg ønsker å ha mine katter sunne og friske i ca tyve år til :)

Ca sånn skal ernæringen i et godt fòr være:

"Tørket fjørfekjøtt, Ris, Mais, Animalsk fett, Maisgluten, Hydrolyserte animalske proteiner, Betefiber, Gjær, Soyaolje, Kokosolje, Fiskeolje, Mineraler, Frukto-oligo-sakkarider (FOS), Natriumpolyfosfat, Eggepulver, DL-metionin, Hydrolysert gjærekstrakt (kilde til mannan-oligo-sakkarider), Taurin, Marigullekstrakt (rik på lutein), Hydrolysat av krepsdyr (kilde til glukosamin), Hydrolysert brusk (kilde til kondroitin)" Husk at det det er mest av skal stå først, osv.

Endret av Troyamin
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter har klart seg i alle år uten all verdens for, det er ikke noen grunn til at det ikke skal fortsette slik.

Før levde katter gjerne hele sitt liv i fjøset og overlevde på det de fant der. De greide seg de og.

Skrevet

Har du katt som er mange og 20 år er det kanskje på tide å se på om du piner den gjennom tilværelsen for din egen del i motsetning til det som er bra for katten.

Skrevet
Har du katt som er mange og 20 år er det kanskje på tide å se på om du piner den gjennom tilværelsen for din egen del i motsetning til det som er bra for katten.

Tull.

Jeg hadde en katt som ble 21 år. Etter den fyllte 17, dro jeg til dyrlegen med pus 2 ganger i året for å sjekke at den var frisk og rask. OG den døde heller ikke av alderdom, men den ble påkjørt. Dyrlegen hadde aldri sett en så gammel katt være så utrolig frisk og rask, og hadde han ikke blitt påkjørt, ville den nok blitt noen år eldre også.

Skrevet

Shock: Jeg står fullt og helt bak mine uttalelser. Enkelte evner ikke å se at nok er nok. Min svigermors katt hadde kreft. Behandlingen fungerte ikke da kreften hadde kommet altfor langt før den ble oppdaget, men svigermor ville ikke gi slipp.

Hun var selvfølgelig svært glad i katten sin, men på slutten evnet den ikke å ta til seg næring på egen hånd fordi den var så svak. Av og til må man sette ned foten og si stopp.

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet
Katter har klart seg i alle år uten all verdens for, det er ikke noen grunn til at det ikke skal fortsette slik.

Før levde katter gjerne hele sitt liv i fjøset og overlevde på det de fant der. De greide seg de og.

Det stemmer, men de levde og mye kortere. Ble katten(og andre dyr og for den del) syke, var det bare å avlive dem og skaffe seg et friskt eksemplar.

Dyr var mye mer bruksgjenstander(jfr. fjøskatt) før enn det de er i dag.

En katt kan fint leve til den er godt over 20 år.

Shock: Jeg står fullt og helt bak mine uttalelser. Enkelte evner ikke å se at nok er nok. Min svigermors katt hadde kreft. Behandlingen fungerte ikke da kreften hadde kommet altfor langt før den ble oppdaget, men svigermor ville ikke gi slipp.

Hun var selvfølgelig svært glad i katten sin, men på slutten evnet den ikke å ta til seg næring på egen hånd fordi den var så svak. Av og til må man sette ned foten og si stopp.

Den ser jeg. Lider dyret ditt bør man si stopp, uansett hvor vondt det måtte være.

Men hvorfor ikke sørge for at dyret ditt har det bra mens det lever? Hvis du reduserer sjansene for f.eks. nyrestein ved å gi det korrekte foret, så hvorfor ikke gjøre det for kattens del?

• Liker 1
Skrevet

Og vetrinæren har ikke evner til å se når nok er nok?

Hadde vetrinæren anbefalt avliving, ville jeg selvfølgelig avlivd katten. Men jeg stoler på at den beste vetrinæren i byen har nok kompetanse til å vite om en katt er frisk eller ikke, og når vetrinæren sier at katten er frisk som en frisk, så stoler jeg på det. Å være gammel er da noe helt annet enn kreft. Pusen spiste bra, lekte med de andre kattene og hunden, var ute hver dag nesten, og hadde mye med energi. Og hadde ingen sykdommer.

Skrevet

Det stemmer, men de levde og mye kortere. Ble katten(og andre dyr og for den del) syke, var det bare å avlive dem og skaffe seg et friskt eksemplar.

Dyr var mye mer bruksgjenstander(jfr. fjøskatt) før enn det de er i dag.

En katt kan fint leve til den er godt over 20 år.

Gjest kattfisk
Skrevet
forer kattene på royal canin outdoor... eneste som funker her i gården, kattene er slanke og fine, og røyter ikke et hårstrå :jepp:

Røyter ikke et hårstrå? Det er faktisk fysisk umulig...

Skrevet

Har store planer nå om og kjøpe ordentlig mat til pusekattene mine!!:-)

fordi jeg er jo glad idem! og vil jo at dem skal ha det braa!;)

Gjest CookieMonster
Skrevet

Begge kattene våre får royal canin for persere. Det har de alltid fått.

Skrevet

Fôrer med Royal Canin sensible 33 for puser med sart mage

Gjest Catwoman
Skrevet

Pusen min får Royal Canin, varierer litt på hvilken type, går ofte i den som er for kastrerte katter, ellers velger jeg en annen type som passer hans behov. Det hender jeg kjøper Hills og.

Har prøvd Eukanuba og Iams, men ingen av de faller like godt i smak som Royal Canin.

Som kosemat/godteri får han Gourmet Gold. Og så får han gjerne smake litt på diverse matrester. Men han er veldig selektiv med hva han gidder å smake på.

Skrevet

Fôr fra veterinær, for kastrerte katter, eller royal canin. Våtfôr på lørdager. Jeg gir dem så og si aldri middagrester, og ihvertfall ikke hvis det er noe fett, salt og krydderet, men de spiser litt grønnsaker, de elsker mais for eksempel. :)

Kattene våres har bare fått kvalitetsfôr siden de var små, så håper de lever lenge og forblir friske. :rødme:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Her i huset får kattene en blanding av Royal Canin, Hils (Natures best er den varianten Hills de liker best) og Specific (fra vetrinæren).

Royal Canin typene som blandes er for indoor cats, for steriliserte katter - og typen for de svært kresne pusene.

Alle sammen finner en bit de liker i en slik blanding av tørrfor typer :)

Skrevet

Mine katter får Eukanuba, de foretrekker heller det enn Royal Canin.

Også får de våtfor fra Iams eller sånne bokser (ser ut som leverpostei bokser) fra dyrebutikken.. Våtfor får de 1-2 ganger i uken.

Er så glad jeg kom over dette forumet, for før ga jeg dem for fra dagligvarebutikken. Har så dårlig samvittighet, eldstepusen's tenner var stygge og misfarget..og de bæsjet og prompet ekstremt mye. Nå har jeg 2 katter som virker mer tilfreds og med nydelige tenner og pels...nesten ingen promping og mindre bæsjing:)

Gjest Problematique
Skrevet (endret)

Her er det Royal Canin tørrfor for kattunger (og jeg må si; det lukter utrolig godt! aldri luktet tørrfor som faktisk lukter fristende for et menneske før) og en liten bit med våtfor på kvelden, nå er det vel Hills de får, men vi har også prøvd Iams og det likte de også godt :) De får ikke mye våtfor; to kattunger har en slik pose med våtfor i 3-4 dager. Det er bare litt for kos og variasjon.

Endret av Problematique

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...