Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #1 Skrevet 28. november 2009 hei folkens:) Jeg har lyst å søke meg inn på odontologi til høsten 2010 men har ikke 2kj og 3kj (er usikker på hva det heter nå). Jeg tok det ikke på v.g.s fordi jeg skulle studere noe som ikke krevde det og nå angrer jeg på at jeg ikke tok dette nå som jeg ikke trivdes med det studie. Er det noen muligheter å ta disse fagene og bli ferdig innen jeg skal søke? Er ganske flink i kjemi vil jeg si for selv om jeg ikke har hatt det så har jeg klart å hjelpe søstra mi med 2kj som går på v.g.s nå. Er sikker på at jeg vil klare begge på halvt år. En annen ting jeg også er bekymret over er at jeg er 24 og blir 25 det året jeg skal søke. Synes dere det er litt for gammelt for å ta en 5 års studie? Da er jeg jo ikke ferdig før jeg er 30 ca. Håper på svar:) thanxx
-Fisken- Skrevet 28. november 2009 #2 Skrevet 28. november 2009 2 kj går fint å lese selv, mens 3 kj er en del verre. Anbefaler deg å ta det på Bjørknes privatskole eller Sonans, du kan ta fag på et halvt år der. Du følger undervisning hos dem, men melder deg selv opp til privatisteksamen. Du er absolutt ikke for gammel! Det viktigste er at du får en jobb du trives med. I min klasse er det flere som vil være 30 når vi er ferdige (medisinstudiet)
Gjest Gjest_student_* Skrevet 28. november 2009 #3 Skrevet 28. november 2009 Jeg gjorde dette i fjor for å komme inn på odontologi i år. Tok 2kj på privatskole, men droppa ut etter jul og tok 3kj helt alene. Det var ikke noe problem :-) Snakka senere med flere fra den gamle klassen min på privatskolen som mente at jeg slett ikke hadde gått glipp av noe ved å gjøre det slik. Da hadde jeg fått et ganske godt grunnlag fra 2kj som gjorde at 3kj ikke ble alt for utfordrende. Men det skal sies at det krevde veldig mye arbeid (og jeg er sjeleglad nå for at jeg tok det så grundig da)! Og det er slett ikke for gammelt å begynne når man er 25 år gammel. Det er iallefall endel som er eldre enn det på kullet mitt i år :-)
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #4 Skrevet 28. november 2009 takk for svar:) gjest_student: hvor tok du 2kj og 3kj da? tok du det på halvt år? vet du om det er mulig å bare ta 3kj og få godkjent på 2kj også?
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #5 Skrevet 28. november 2009 oja der ser jeg at du har skrevet at du tok 3kj alene. det visste jeg ikke var mulig. trodde man måtte ta begge jeg. men det gjør jo det lettere da. hvor tok du 3kj? hadde du da både muntlig og skriftlig eksamen? hvor mye kostet det? hva med øvinger og forskninger man har på v.g.s. slipper man det som privatist. sorry hvis jeg spør mye
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #6 Skrevet 28. november 2009 Du må ta både 1 og 2 kjemi for å få kommet inn på odontologi, holder ikke med bare kjemi 2. Man kan ta kjemi 2 alene, men da fyller du ikke kravene. Du er klar over at det er veldig høye poengkrav? Når du ikke søker rett fra vgs er de høyere, i høst lå det vel på 65.2. Siden det virker som du har tatt vgs etter reform 94, så regner jeg med at du vil være eldre enn førstegangsvitnemål? Så det holder ikke bare å ta opp kjemi, du må også få veldig gode karakterer for å klare å holde deg på et slikt nivå. Om du har kun seksere på vitenmålet, og fulle realfagspoeng (4 poeng, du får 1 poeng får kjemi 1+2, 0,5 for fysikk 1 og 0,5 for R1, inntakskravene gir altså 2 poeng. Nå vet jeg ikke hva du har fra før av, men 4 poeng er ihvertfall maks.) så kommer du faktisk fortsatt ikke inn. Da må de gjenværende poengene tas inn enten gjennom -Alderspoeng - 2 poeng hvert år etter fylte 20 år, maks 8 poeng -2 poeng for fullført militærtjeneste, folkehyøyskole eller år på høyere utdanning. Anbefaler deg derfor å ta timer på en skole, da har du lærer som hjelper deg igjennom det som er vanskelig, og man går også igjennom øvelsene. Eksamen vil være muntlig/praktisk i kjemi 1, og muntlig/praktisk + skriftlig i kjemi 2, så man skal ha et forsøk under eksamen og.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #7 Skrevet 28. november 2009 Hei:) Ja jeg har sett at det er høy krav. Jeg har tatt fysikk og matte 2 og 3 året og bilogi 2 året på v.g.s, pluss jeg skal jo ta kjemi også. Der får jeg 4 poeng på disse fagene. Jeg er over 24 så tenker at jeg får 8 poeng der, og jeg har en annnen bachelor også så da får jeg vel poeng for noe av det også. Vil nok tro jeg kommer inn der om jeg får 6 i kjemi også? da vil jeg ha 57 poeng + 8 + 4 + 2.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #8 Skrevet 28. november 2009 Ja da skal det nok gå greit, du har jo til og med litt slingringsmonn på karakterene dine. Ville nok fortsatt vurdert å ta kjemi på skole, er mye en lærer kan hjelpe deg med. Kan jo eventuellt kun melde deg opp i kjemi 2, og ta kjemi 1 på egenhånd. Om du bor i Oslo vet jeg voksenopplæringen har undervisning hvis du er over 25 (eller fyller 25 i det aktuelle året), da slipper du å betale for privatskole.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #9 Skrevet 28. november 2009 Oi så bra. Jeg fyller 25 den 29 desember i 2010 så det var jo flaks:P Jeg skal jo melde meg nå til januar:) Har også hørt man kan ta det på vanlige v.g.s hvis man betaler avgift for eksamen og i tilegg kan man kanskje være med i timene hvis de tilater det? Kanskje det er lurest å ringe og høre litt rundt. Grunnen til at jeg spurte om man slapp 2kj hvis man tok 3kj er fordi jeg leste på på en forum at det var en som tok 3kj bare og fikk godkjent for 2kj også. Det hadde jo vært fint om det var mulig:p... Men takk for svar:)
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #10 Skrevet 28. november 2009 Det er nok dessverre ikke mulig å slippe unna med kun kjemi 2, hvis du ser på hjemmesidene til uio står det spesifisert at man må ha både 1 og 2. Vet det er mange som har hatt problemer med å være hospitant på vgs, som regel får man bare lov til det hvis det er ledig plass. På skolene i Oslo og andre byer er det som regel ikke så mye ledige plasser i disse timene, men om du bor et annet sted så kan du jo sjekke. Husk at oppmeldingsfristen til privatisteksamen for våren er 15 januar!
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #11 Skrevet 28. november 2009 Hvis du velger å følge undervisning på Sonans Oslo, sørg for at får Odd Sverre som lærer. Jeg vet han underviser i matte og fysikk og TROR han har kjemi også. Han er sannsynligvis den beste realfagslæreren i landet, i alle fall en av dem. Ihvertfall etter min mening og alle jeg har pratet med som har hatt han.
Gjest Gjest_student_* Skrevet 28. november 2009 #12 Skrevet 28. november 2009 Jeg fullførte 2kj på et halvt år før jul, og så tok jeg 3kj etter jul - så et halvt år på hvert fag :-) Meldte meg opp som privatist på nærmeste videregående skole, og betalte 3-400 kr for det. Utenom det hadde jeg ingen utgifter for 3kj, annet enn for bøker og sånn. 2kj kostet litt mer, da jeg tok det på privatskole. Så jeg har hatt både muntlig og skriftlig eksamen, men den muntlige var gjennom privatskolen før jul. I 3kj hadde jeg bare skriftlig eksamen til våren. Sånn som jeg opplevde det, så var 3kj mer ett "bruke-kunnskapen-din"-fag, mens 2kj var mer å lære det grunnleggende. Sånn sett hadde det kanskje vært en fordel å ha hatt endel forsøk for å skjønne ulike sammenhenger, men jeg brukte nettet aktivt og søkte rundt. En kan finne ganske mye smart hvis man leter altså :-) Det som også går an, hvis du velger å lese både 2kj og 3kj helt på egen hånd, er å melde seg opp til forsøk hos enten Bjørknes eller Sonans. Det koster litt mer enn om man er elev på skolen, men da får man iallefall gjennomført forsøkene. Dette er en STOR fordel i 2kj, for man kan risikere å bli testet i et lite forsøk mot slutten av den muntlige eksamenen. I 3kj tipper jeg at forsøkene er med på å øke forståelsen for sammenhenger osv.. (nå mener jeg selvfølgelig ikke 2kj og 3kj, men kjemi 1 og 2 eller hva det nå heter.. Og jeg har ikke peiling på den nye reformen og eksamensformer i den)
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #13 Skrevet 29. november 2009 går fint å ta det alene, ville hvertfall ikke valgt bjørknes!! Dårligste skolen jeg noen gang har godt på!! Fikk bedre katakter i fagene jeg leste meg opp i selv!
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #14 Skrevet 1. desember 2009 Yess ser ut som jeg slipper å ta eksamen i 2kj og få godkjent bare ved å ta 3kj. "For de med R94-vitnemål er det mulig å avlegge eksamen i 3KJ og ved dette få godkjent 2KJ. Det er da muntlig og skriftlig eksamen. Eksamen i 3KJ holdes for siste gang våren 2010. "
M&R Skrevet 15. juni 2010 #15 Skrevet 15. juni 2010 Det er ikke noen av dere som tilfeldigvis kan svare meg på dette: jeg har tatt 2 KJ fra reform 94 som privatist, men vurderer å ta 3 KJ også. 3 KJ må jeg da ta fra kunnskapsløftet, og det jeg lurer på er om noen vet om jeg både må ta den muntlige og den skriftlige delen, eller om jeg bare trenger å ta den skriftlige i og med at jeg hadde muntlig eksamen i 2 KJ? Mener å ha lest/hørt at man da kun trenger å ta den skriftlige...
venus_ Skrevet 15. juni 2010 #16 Skrevet 15. juni 2010 (endret) Det er ikke noen av dere som tilfeldigvis kan svare meg på dette: jeg har tatt 2 KJ fra reform 94 som privatist, men vurderer å ta 3 KJ også. 3 KJ må jeg da ta fra kunnskapsløftet, og det jeg lurer på er om noen vet om jeg både må ta den muntlige og den skriftlige delen, eller om jeg bare trenger å ta den skriftlige i og med at jeg hadde muntlig eksamen i 2 KJ? Mener å ha lest/hørt at man da kun trenger å ta den skriftlige... Slik jeg har skjønt det, må du ta begge. Endret 15. juni 2010 av venus_
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. juni 2010 #17 Skrevet 15. juni 2010 Hei hei Håper eksamen gikk bra for deg og at du kommer inn på studiet nå i høst. Angående alder og nytt studium: Studerer selv odontologi og trives godt med studiet, begynte selv den høsten jeg fylte 23. Jeg er en av de eldste 50 % på kullet, og jeg merket det veldig godt i begynnelsen. "Heldigvis" er det et hardt studium, så de yngste ble fort voksne og allerede på slutten av 2. året merket jeg fint lite av den VGS-mentaliteten som preget første året. Og derfra gikk det greit =)
F.Nietzsche Skrevet 29. september 2012 #18 Skrevet 29. september 2012 Tok selv kjemi som privatist. Ettersom jeg fullførte vgs på 2 år (1. år på vanlig ssp, 2.år på bjørknes) endte jeg opp med å ha Kjemi1 i løpet av julehalvåret og Kjemi2 det neste halvåret. For min del gikk dette helt fint, og hvis du vier i hvert fall 6 timer i uka til det, kan du helt greit komme deg gjennom begge Kjemifagene på 1 år. Jeg erfarte at Kjemi1 var overraskende lett, mens Kjemi 2 var ca, like vanskelig som jeg hadde antatt.
JohnS Skrevet 29. september 2012 #19 Skrevet 29. september 2012 Tråden er 3 år gammel, så trådstarter har forhåpentligvis klart det... Uansett, kjemi 1 og 2 bør man fint kunne klare å ta på ett semester.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #20 Skrevet 4. april 2013 Jeg ønsker å ta et kjemifag på universitetet der det står at KJM100 er forutsatte forkunnskaper. Er det vanskelig å ta dette som privatist? Har aldri hatt kjemi, og det er over ti år siden jeg hadde naturfag. Anonym poster: 324c61fe159ddf6a706ace8e72015918
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå