Gå til innhold

Å filme i begravelser

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er dette vanlig? Hva med å ta bilder?

Nei det håper jeg da virkelig ikke :tristbla: I en begravelse skal en sitte pent og sørge over den som er død. Det ville vært helt upassende om det var blitz fra kamera overalt. Det har jeg aldri opplevd.

Men samtidig har jo det vært folk som filmer i kjendis begravelser da, men da sitter de vanligvis oppe og filmer ned. De sitter ikke i blandt menneskene som sørger.

Skrevet

Du må da forstå hvorfor det blir feil.

Det er visse ting som rett og slett bare blir feil, og dette er en av de tingene.

Skrevet

Det er greit å ta bilder av kisten og blomsterkransene før selve begravelsen begynner, men under selve seremonien syns jeg det blir litt drøyt.

Jeg var en gang i en begravelse som var dekket av media, og de hadde noen regler om at de ikke skulle filme enkeltpersoners sørging. De satt også oppe, men siden kirken var full var det noen som satt og sørget i nærheten.

Skrevet

Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men i min bestefars begravelse så ble det tatt bilder. Det var døtrene og enken som ville ha tatt noen bilder. Selv kan jeg ikke skjønne hvorfor, men så lenge det er et ønske fra dem som sto avdøde nærmest så antar jeg det må være "lov".

(For ordens skyld - det ble ikke tatt bilder under selve sermonien, men bilder av kiste og blomster inne i kirken og ute på kirkegården).

Skrevet

Jeg var nettopp i en begravelse der den nærmeste familien tok mange bilder. Har aldri opplevd det før, så synst det var litt rart.

Skrevet

I en begravelse i nær familie tok vi bilde av kisten og kransene, men tok selvsagt ingen bilder av selve seremonien.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er vanlig. Men da et nært familiemedlem ble bisatt i en privat tilstelning (ikke i kirken), så tok jeg bilder. Tok bilder av dekorasjoner, kiste, kranser mm., men satt selvsagt ikke med knipsing under selve seremonien.

Skrevet

Hvorfor i all verden vil man ha bilder / film av noe slikt?? Isteden for å "gjenoppleve" en begravelse gjennom film / bilder er det vel bedre å heller minnes personen som det levende vesenet det var, tenke på gode minner, stunder man hadde sammen, se på bilder av personen mens den ennå levde, og minnes alt det gode...

Skrevet

Mange steder er det vanlig at begravelsesbyrået tar bilder av kisten/pyntet kapell og av alle kranser og bårebuketter etc.

Dette er ofte veldig godt for de nærmeste da de ikke alltid klarer å ta inn alt på selve begravelsesdagen.

Men jeg har aldri oppløevd at det har blitt tatt "privatbilder" under begravelser.

Skrevet

En god venninne av meg og hennes 4 år gamle datter, mistet samboer og pappa for noen måneder siden. Da fikk hun anbefalt via en av de ansatte i barnehagen å filme begravelsen. Mange barn sliter når de blir eldre, fordi de ikke husker mamma/pappa, eller at de har tatt avskjed med dem. Å ha begravelsen på film kan visstnok hjelpe barna å huske og forstå hva som har skjedd, og dermed "lettere" leve med å ha mistet en av foreldrene.

Gjest Purple Haze
Skrevet
Er dette vanlig? Hva med å ta bilder?

Er du den samme gjesten som lurte på hvorfor folk sørger når noen dør, og syns det var rart etter som vi vet at alle skal dø en gang?

Nei, det er ikke vanlig å filme eller ta bilder i begravelser. Jeg kan ikke med min beste vilje forstå hva som skulle være hensikten med å forevige en slik begivenhet? Det er ille nok å gå i begravelse. Jeg vil hvert fall ikke se på film/bilder av dette i ettertid, og rippe opp igjen i alt det vonde.

Skjønner heller ikke helt poenget med å filme/ta bilder som barn kan se på når de blir større. Det er mange andre måter å bearbeide ting på.

Skrevet (endret)
Det er mange andre måter å bearbeide ting på.

Det ha du helt rett i. Derfor er det veldig rart at du og så mange andre rakker ned på trådstarter uten å komme med noe annet å si enn "erru helt iddiot? Du er en jævla bavvian som har lyst til å ta bilder i en begravelse".

Endret av Max Magnus
Skrevet

I de aller fleste begravelsene jeg har vært har det blitt tatt bilder før selve sermonien. De har da tatt bilder av kisten, blomstene o.l, men ingen personer.

Jeg synes det er helt naturlig at mennesker ønsker bilder også i begravelser.

Skrevet

Ikke vanlig kanskje og filme/ta bilder i begravelse, men så er det da sånn at for mange av de som har mista et kjært familiemedlem ikke er "helt" med på begravelsesdagen kanskje ikke klarer få sett all blomster ei heller få med det presten sier da er det godt etter en stund og se på dette og kanskje ikke barnebarn/oldebarn er så store at det er greit og ta de med i kirken, men sitte hjemme i fred og ro og se bilder/film sammen i etterkant kan være godt. Begravelsesbyrået vi hadde sa at det kunne være lurt og filme/ta bilder for ettertiden , men da selvfølgelig av en som ikke er i familie.

Skrevet
Er du den samme gjesten som lurte på hvorfor folk sørger når noen dør, og syns det var rart etter som vi vet at alle skal dø en gang?

Nei.

Ellers har jeg ingen store planer om å ta bilder eller filme i begravelser, men jeg har heller ingenting i mot at andre ønsker å gjøre det. Grunnen til at jeg started tråden var at jeg overhørte noen som ble sjokkerte av at dette skjedde. Ærlig talt synes jeg reaksjonen var ganske irrasjonell, så jeg lurte på om det var vanlig å hisse seg opp over sånne ting. Og svaret er tydeligvis ja.

Gjest Purple Haze
Skrevet
Det ha du helt rett i. Derfor er det veldig rart at du og så mange andre rakker ned på trådstarter uten å komme med noe annet å si enn "erru helt iddiot? Du er en jævla bavvian som har lyst til å ta bilder i en begravelse".

Når har jeg brukt slike ord? Vis meg et eneste eksempel på det, og jeg skal bøye meg i støvet.

Uansett har jeg vel lov til å ha min mening om fenomenet som diskuteres. Sist jeg sjekket var dette et debattforum.

Skrevet

Å ta bilder av kisten og kransene før seremonien begynner er da veldig vanlig. Under seremonien skal man derimot la være.

Jeg skjønner ikke hva som er så sjokkerende og rart med å ta bilder av kisten og kransene. Jeg er veldig glad for at jeg har bildene fra mine kjæres begravelser. Det blir en avslutning i albumet. Personen forsvinner ikke bare plutselig.

Om dere ikke vil se på slike bilder, så la være da vel? Men la andre få sørge på sitt vis. Om jeg finnes trøst i å lese de fine ordene som sto på alle kransene rundt min fars kiste, er da min sak, ikke deres. Hvorfor skal dere fortelle folk hvordan de skal sørge?

Er det galt å ha gravsteiner også da? For vi skal jo ikke dvele ved at folk er døde, må vite...

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Har aldri opplevd at det har blitt tatt bilder eller filmet under seremonien.

Skrevet

Jeg er vant til at det taes bilder av kiste, kranser ol før begravelsen og grava etter at den er lukket og kransene er lagt på plass.

Da min far døde ble det også tatt bilder ute på kirkegården og under minnesamværet, høres kanskje rart ut, men jeg synes det var godt å se disse i etterkant, fikk sett hvem som var der, hvordan ting så ut ol, jeg var litt i min egen verden under selve begravelsen, så disse bildene hjalp til å bearbeide opplevelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...