Snop Skrevet 27. november 2009 #1 Skrevet 27. november 2009 Jeg fikk meg nettopp kattunge som skal være innekatt, og tenkte dette var greit siden jeg kun skulle jobbe deltid og kom til å være svært mye hjemme og være sosial og leke med henne. Men nå har jeg fått et jobbtilbud som er svært vanskelig å si nei til, som er 8-16 og fulltid. Pus er ca 4 måneder gammel når jeg begynner i denne jobben. Foreløpig vil jeg helst unngå en ekstra katt, men tror dere det vil bli helt nødvendig? Det er ikke at jeg tror det blir så mye mer jobb med en ekstra katt, jeg bare ønsker ikke en til hvis jeg ikke må. Blir det sånn at jeg ikke kan finne på noe etter jobb et par dager på rad i tilfelle hun blir ensom?
Aurora M. Skrevet 27. november 2009 #2 Skrevet 27. november 2009 Jeg synes ikke det holder med èn innekatt selv om du skulle være hjemme med den hele dagen engang. Det finnes knapt noe mer sosialt dyr enn katten. Og 4 måneder gammel er den jo enda en kattunge! Så ja, som et absolutt MINIMUM må du ha to katter.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #3 Skrevet 27. november 2009 Blir det sånn at jeg ikke kan finne på noe etter jobb et par dager på rad i tilfelle hun blir ensom? Ja, jeg tror dessverre det blir slik. Ville rådet deg til å få en katt til eller flytte til et sted hun kan gå ute. Jeg har selv bare en katt, men hun får gå ute. Derfor blir hun stimulert.
Snop Skrevet 27. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 27. november 2009 Jeg synes ikke det holder med èn innekatt selv om du skulle være hjemme med den hele dagen engang. Det finnes knapt noe mer sosialt dyr enn katten. Og 4 måneder gammel er den jo enda en kattunge! Så ja, som et absolutt MINIMUM må du ha to katter. Jeg hører du sier at én innekatt ikke er bra uansett, men jeg blir litt forvirret når det er så mange som er uenige i dette?
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #5 Skrevet 27. november 2009 Jeg syns ikke det er greit å ha 1 katt boende inne og være alene hele dagen . Har selv 2 innkatter. I starten hadde vi bare 1 i et par mnd, men så fikk vi ei jente, og han er blitt til en helt annen katt. Sosial med oss, maler, leker og jager hverandre, og kjeder seg ikke. Katter kan gi hverandre så mye vi mennesker ikke kan. Katter kan også bli deprimerte, husk det. Å skaffe 1 katt til er ikke mer arbeid, bare noen kroner ekstra til mat og vaksinasjoner etc.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #6 Skrevet 27. november 2009 "Jeg hører du sier at én innekatt ikke er bra uansett, men jeg blir litt forvirret når det er så mange som er uenige i dette?" Jeg har ALDRI hørt noen være uenige i dette. Alle jeg har snakket med anbefaler 2 venner.. ikke en stakkars liten bolt som ligger og kjeder seg selv om den sover...
Snop Skrevet 27. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 27. november 2009 Men hvordan merker jeg om hun blir deprimert? Nå er hun jo helt normal, lykkelig og frisk. Dersom jeg tar denne jobben og adferden er fullstendig uendret, betyr det da at alt bare er greit og at jeg ikke trenger en til pus?
Snop Skrevet 27. november 2009 Forfatter #8 Skrevet 27. november 2009 "Jeg hører du sier at én innekatt ikke er bra uansett, men jeg blir litt forvirret når det er så mange som er uenige i dette?" Jeg har ALDRI hørt noen være uenige i dette. Alle jeg har snakket med anbefaler 2 venner.. ikke en stakkars liten bolt som ligger og kjeder seg selv om den sover... Jeg leste meg grønn og blå på forumer om dette før jeg anskaffet denne katten, og der var det så mange som ikke så på det som problem at jeg slo meg til ro med det. Hun jeg fikk katten av (dyreelsker til beinet) mente også at jeg ikke skulle bekymre meg for det.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #9 Skrevet 27. november 2009 Jeg leste meg grønn og blå på forumer om dette før jeg anskaffet denne katten, og der var det så mange som ikke så på det som problem at jeg slo meg til ro med det. Hun jeg fikk katten av (dyreelsker til beinet) mente også at jeg ikke skulle bekymre meg for det. Men likevel, til spørsmålet ditt om du ikke kan finne på noe etter jobb to dager på rad, så er dessverre svaret nei, dersom du bryr deg om kattens trivsel.
Gjest Simbelmynë Skrevet 28. november 2009 #10 Skrevet 28. november 2009 Jeg synes ikke det holder med èn innekatt selv om du skulle være hjemme med den hele dagen engang. Det finnes knapt noe mer sosialt dyr enn katten. Og 4 måneder gammel er den jo enda en kattunge! Så ja, som et absolutt MINIMUM må du ha to katter. Jeg er helt enig i dette. Du vil ikke nødvendigvis se at hun mistrives alene, for du har jo aldri sett henne bo sammen med en annen katt, og du kan heller ikke se hvordan hun har det når du ikke er der. En innekatt som har en kattevenn får utløp for katteatferd, noe mennesker ikke kan gi innendørs.
Gjest felidae Skrevet 28. november 2009 #11 Skrevet 28. november 2009 Katter er ikke flokkdyr! Katter trenger ikke nødvendigvis en annen katt for å være lykkelig. Jeg har hatt katter så lenge jeg kan huske og vi har bestandig hatt flere, men bare fordi vi synes det er hyggelig med flere katter i sofaen. Før øyeblikket har vi kun en katt fordi de andre døde av alderdom. Den katten som er igjen alene virker mye lykkeligere nå som den er alene. Når man har flere katter er det en av dem som blir dominant og når de har et så lite territorie å dele som et hus er, oppstår det spenninger mellom kattene. Jeg sier ikke at det ene eller det andre er feil, men det finnes like mange personligheter hos katter som mennesker. Hvis katten din virker fornøyd og spiser og koser som vanlig ville jeg ikke bekymre meg for om den trenger en lekekammerat. Hva som er riktig for din katt er det opp til deg å finne ut. Det er du som kommer til å kjenne katten din best
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #12 Skrevet 28. november 2009 Hvis du har tenkt å ha henne som innekatt i mange år framover, kan du like gjerne skaffe en katt til nå mens den er ung, så går tilvenningen antagelig bedre (dette vet jeg ikke så mye om, men vil tro det i hvert fall, og det er andre her med mye mer erfaring ). Jobbsituasjonen din kommer uansett til å endre seg i løpet av noen år, så katten vil jo måtte være mer og mindre alene i perioder? Dessuten er det som andre sier at når de bare er inne har de større behov for stimuli fra en annen katt, enn når de er ute (der vi bor er katten vår stort sett eneste pus i området, men han blir jo stimulert av natur, mus, fugler, grevling osv), det selskapet de får fra oss mennesker er ikke helt tilstrekkelig og katten får lettere atferdsforstyrrelser. Jeg er enig med de som sier at man ikke nødvendigvis ser disse forstyrrelsene så tydelig selv, både fordi man kjenner katten som den er, og fordi mange slike forstyrrede mønstre går over flere timer og er vanskelige å spotte for et utrent øye.
Snop Skrevet 28. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 28. november 2009 Jeg er helt enig i dette. Du vil ikke nødvendigvis se at hun mistrives alene, for du har jo aldri sett henne bo sammen med en annen katt, og du kan heller ikke se hvordan hun har det når du ikke er der. Jo men jeg har det. Og 6 hunder. Og en fugl. Venninner som har kommet på besøk har kommentert at hun virker som om hun har det som plommen i egget og er nesten unormalt automatisk komfortabel med de fleste situasjoner. Så jeg tror derfor gjerne det er lett å merke om hun forandrer seg, eller? Men sånn ellers... noen nevner dette med flokkdyr. Hvorfor er det så uhyre viktig at en katt skal ha 24/7 selskap av en annen katt når utekatter så å si alltid valser rundt alene av eget valg uansett? Jeg har tenkt masse på dette siden jeg startet tråden i går... Har fått beskjed av flere jeg har ringt i fortvilelse om at jeg ikke trenger å bekymre meg til tross for det enkelte sier her inne. Tenker også på at hun for det første sover bort store deler av dager, 8-9 timer av dem ved siden av meg i senga med småsosialt de gangene enten jeg eller hun våkner om natta. Så er jeg gjerne på jobb og kommer hjem på ettermiddagen, de fleste dager (jeg er ikke en person som er masse ute og farter). Da har hun meg disponibel til lek og kos i minst 6 timer, bortsett fra de dagene jeg kommer hjem senere. Uansett kommer hun til å ha meg der gjennomsnittlig 12-13 timer hver dag, lenger i helgene. Synes ikke det høres så ille ut for en katt som uansett ikke er våken mer enn 6-8 timer i døgnet? Men hunder da, de er jo enda mer sosiale enn katter og er til og med flokkdyr, er det kun de med deltidsjobb som har hund?
Tabris Skrevet 28. november 2009 #14 Skrevet 28. november 2009 Men sånn ellers... noen nevner dette med flokkdyr. Hvorfor er det så uhyre viktig at en katt skal ha 24/7 selskap av en annen katt når utekatter så å si alltid valser rundt alene av eget valg uansett? Fordi utekatter får leve et naturlig liv hvor de opptar dagene med å sjekke reviret, døse på diverse favoritt-sovesteder, lete opp byttedyr, jakte på dem, finne interessante og nye lukter, leke/jage/sloss med nabokatten, leke med insekter og løv, jage etter fugler osv. De har mye større område å bevege seg på og mye mer å gjøre enn katter som bare bor inne.
Envy Skrevet 28. november 2009 #15 Skrevet 28. november 2009 Jeg og sambo har ei lita innekatt. Vi vurderer å skaffe en katt til etterhvert, men hun kommer fra et vondt hjem og er blitt omplassert til oss. Derfor er det stort sett bare vi som er godtatt. Hun absolutt hater andre katter, jamrer seg når hun ser andre katter, selv på lang avstand, og på FOD kunn hun ikke være med de andre kattene i det hele tatt. Hun trives derimot veldig godt sammen med mine foreldres hund (de passer henne om vi skal være borte lenge da vi er ute på forskjellige tider av dagen og hun er vant til å ha minst en av oss hjemme). Så nei, alle katter trenger ikke en annen katt for å være lykkelig. min lille prinsesse ligger for øyeblikket å sover i armkroken som en liten baby. Hun hopper og danser, maler og koser dagen lang så denne "ensomme" katten er langt fra deprimert må bare passe på at en innekatt får nok oppmerksomhet, lek og kos!
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #16 Skrevet 28. november 2009 Fordi utekatter får leve et naturlig liv hvor de opptar dagene med å sjekke reviret, døse på diverse favoritt-sovesteder, lete opp byttedyr, jakte på dem, finne interessante og nye lukter, leke/jage/sloss med nabokatten, leke med insekter og løv, jage etter fugler osv. De har mye større område å bevege seg på og mye mer å gjøre enn katter som bare bor inne. Enig. Jeg bor selv i blokkleilighet, fordi det er det eneste jeg har råd til der jeg bor. Likevel pleier katten min å gå ute, fordi vi har stor bakgård med gress/trær. Men hadde ikke boligprisene vært så høye, ville jeg jo foretrukket å bo et sted hvor jeg hadde egen hage. Synes det er dumt at det har utviklet seg slik at de fleste bor i blokk. Det fører jo til at mange flere har innekatter.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #17 Skrevet 28. november 2009 Jeg og sambo har ei lita innekatt. Vi vurderer å skaffe en katt til etterhvert, men hun kommer fra et vondt hjem og er blitt omplassert til oss. Derfor er det stort sett bare vi som er godtatt. Hun absolutt hater andre katter, jamrer seg når hun ser andre katter, selv på lang avstand, og på FOD kunn hun ikke være med de andre kattene i det hele tatt. Hun trives derimot veldig godt sammen med mine foreldres hund (de passer henne om vi skal være borte lenge da vi er ute på forskjellige tider av dagen og hun er vant til å ha minst en av oss hjemme). Så nei, alle katter trenger ikke en annen katt for å være lykkelig. min lille prinsesse ligger for øyeblikket å sover i armkroken som en liten baby. Hun hopper og danser, maler og koser dagen lang så denne "ensomme" katten er langt fra deprimert må bare passe på at en innekatt får nok oppmerksomhet, lek og kos! Så søt historie. Jeg tror nok også at min katt liker å være dronningen alene i hjemmet vårt, selv om hun pleier å leke med andre katter når hun er ute.
Snop Skrevet 28. november 2009 Forfatter #18 Skrevet 28. november 2009 Fordi utekatter får leve et naturlig liv hvor de opptar dagene med å sjekke reviret, døse på diverse favoritt-sovesteder, lete opp byttedyr, jakte på dem, finne interessante og nye lukter, leke/jage/sloss med nabokatten, leke med insekter og løv, jage etter fugler osv. De har mye større område å bevege seg på og mye mer å gjøre enn katter som bare bor inne. Men selv om hun hadde hatt en kattekompis i stua hadde hun jo fortsatt ikke hatt noen av tingene du ramset opp der, bortsett fra det med å leke med katt. Det sosiale behovet dekkes jo ikke av løv og sovesteder.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #19 Skrevet 28. november 2009 Men selv om hun hadde hatt en kattekompis i stua hadde hun jo fortsatt ikke hatt noen av tingene du ramset opp der, bortsett fra det med å leke med katt. Det sosiale behovet dekkes jo ikke av løv og sovesteder. Du må jo forstå at sansene blir mer stimulert med en annen katt når hun får slåss, jakte og lure på den andre...! Det er jo en delvis erstatning for det hun går glipp av utendørs.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #20 Skrevet 28. november 2009 Ok.... du vurderer å si nei til en god 8-16 jobb eller å skaffe deg en katt til for at din ikke skal være ensom? Herlighet, hør nå her. Ta jobben og se det an med katten. Vi har en katt som opprinnelig IKKE var innekatt, men nå gidder han ikke å gå ut, og styrer bare inne hele dagen. Hiver han ut noen ganger i uka bare så han skal få i seg noe frisk luft, men ellers er han bare inne med oss. Han tar ikke skade av at vi er på jobb flere timer om dagen, en annen kattevenn vil han ikke ha for han angriper og jager vekk alle som nærmer seg. Han deler ikke kosen en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå