Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #1 Skrevet 27. november 2009 Jeg kjøpte for en tid tilbake små ørreter (ca 15-20 cm lange?) og la i fryseren. Tenkte jeg skulle finne på noe godt med de, men aner ikke hvordan jeg skal tilberede de. Hvordan steker man disse ørretene? Ovn? Evt hvor varmt, hvor lenge? Må de pakkes inn i folie? Noen som har tips til tilbehør? Ikke veldig fan av rømme, poteter og agurksalat.
Gjest Marlo Skrevet 27. november 2009 #2 Skrevet 27. november 2009 Putt sitronskiver og krydder i buken før du pakker dem inn i aluminiumsfolie og steker de i ovnen. Pleier alltid å ha poteter ved siden av jeg da, men jeg har smakt pasta sammen med fisk, og det var kjempgodt. Ellers kan du ha wokede grønnsaker og en god saus.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #3 Skrevet 27. november 2009 Takk for svar Marlo! Er litt nybegynner på det her jeg... -Hvordan krydder er vanlig å bruke? -Når fisken pakkes i folie, skal jeg da bare ha et tynt lag folie, eller et par lag? Skal "pakken" da bare ligge på risten? -Hvor mange grader skal ovnen stå på? -Og ca hvor lenge skal ørretene ligge inne i ovnen? Hm, nå tenker jeg at kanskje jeg skal ha pasta og fløtesaus til, og så kanskje woke litt grønnsaker ved siden av.. Sopp og asparges kanskje...
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #4 Skrevet 27. november 2009 Takk for svar Marlo! Er litt nybegynner på det her jeg... -Hvordan krydder er vanlig å bruke? -Når fisken pakkes i folie, skal jeg da bare ha et tynt lag folie, eller et par lag? Skal "pakken" da bare ligge på risten? -Hvor mange grader skal ovnen stå på? -Og ca hvor lenge skal ørretene ligge inne i ovnen? Hm, nå tenker jeg at kanskje jeg skal ha pasta og fløtesaus til, og så kanskje woke litt grønnsaker ved siden av.. Sopp og asparges kanskje... holder med et lag folie. jeg bruker stort sett bare salt og pepper, evnt sitronpepper. du kan godt bruke hva du liker. har ofte også skivet vårløk i buken. eller friske urter om du har. tzatziki eller ajoli er godt til. eller annen rømmedressing. sopp og asparges hørtes godt ut til. bare sleng det på stekeplaten. er de såm trengs sikkert bare 10-15 minutter. 200 grader.
Gjest Marlo Skrevet 27. november 2009 #5 Skrevet 27. november 2009 Hva gjest over meg skrev Du kan gjøre nesten hva du vil med fisk =)
Rosalie Skrevet 27. november 2009 #6 Skrevet 27. november 2009 Hvis de er små nok, så slenges de hele i stekepanne med godt smør. Serveres med flatbrød og rømme.
Gjest ts Skrevet 27. november 2009 #7 Skrevet 27. november 2009 Okei, takk for tips! Noen tips til hvordan man vet om de er ferdige også...?
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #8 Skrevet 27. november 2009 Okei, takk for tips! Noen tips til hvordan man vet om de er ferdige også...? Når de har blitt lys rosa gjennom hele, og flaker seg litt. Best om de ikke har stekt for lenge
Gjest ts Skrevet 27. november 2009 #9 Skrevet 27. november 2009 Når de har blitt lys rosa gjennom hele, og flaker seg litt. Best om de ikke har stekt for lenge så da må jeg skjære de opp for å sjekke?
ashera Skrevet 27. november 2009 #10 Skrevet 27. november 2009 Prøv denne! Om du velger å steke i ovn, er sitron og timian godt.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #11 Skrevet 27. november 2009 så da må jeg skjære de opp for å sjekke? bare skjære litt i en av dem. ned til ryggbenet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå