Gå til innhold

Tenker du over hvem du utleverer?

Fremhevede innlegg

Gjest Ikke så dum
Skrevet

Dette innlegget kunne kanskje vært skrevet til en spesiell person her inne, men jeg tror nok dessverre det gjelder flere enn bare henne. Tenker du egentlig over hvem du utleverer?

Om man vil være anonym eller ikke på internett er et personlig valg, alle må få finne ut hva som er best for dem selv. Men personlig mener jeg at når man velger å være uanonym, bør man også ta litt hensyn til at man ikke lever på en øde øy og at man ved å utlevere seg selv også gjerne utleverer andre.

Leste et innlegg her inne i dag, av en bruker som også bruker samme nick mange andre steder på internett, samt flere steder har dette kicket koblet opp mot som virkelige navn. Dermed vet jeg at jeg kjenner samboeren hennes.

Forskjellige steder på nettet utleverer hun detaljer om samlivet, ikke nødvendigvis store eller "skumle" detaljer, men setter man det sammen vet man temmelig mye om forholdet som den andre parten kanskje ikke ønsker å dele med kollegaer, venner eller familie.

Så dere som velger å ikke være anonyme; tenker dere noengang på at dere utleverer flere enn dere selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å utlevere andre på nettet er helt uakseptabelt, med mindre man har fått tillatelse fra dem på forhånd.

Dette gjelder ikke bare dem som utleverer seg selv. Det er nok av folk her som anonymiserer seg selv, men samtidig utleverer andre. Av typen "Jeg kjenner en som blablabla".

Skamme seg! Det må være så utrolig lite kult å plutselig komme innom en tråd her, og så ser man at det er ens eget privatliv som blir brettet ut av andre til allmenn underholdning.

Skrevet

Jeg tenker iallefall på det når det kommer til min samboer, og har nevnt for han flere ganger at jeg ofte skriver om vårt forhold, noe han bryr seg lite om.

Nå det kommer til andre folk, så er jeg ganske sikker på at ingen klarer å finne ut hvem jeg prater om dersom de skulle vite hvem jeg er.

Skrevet

Om noen skulle lese gjennom alle innleggene mine vil det være lett å finne ut hvem jeg er. Prøver å unngå å utlevere andre i mine innlegg, men noe blir sagt. Forlovede vet at jeg skriver om forholdet inni mellom, men det har han ikke noe imot.

Skrevet
Det må være så utrolig lite kult å plutselig komme innom en tråd her, og så ser man at det er ens eget privatliv som blir brettet ut av andre til allmenn underholdning.

Det tenker jeg også, spesielt hvis det er skrevet på en sånn måte at de som kjenner deg kan skjønne at det er deg.

Jeg velger å være helt anonym, men synes det er helt greit at andre velger annerledes. Men da må de også ta konsekvensene av det og være nøye med hva man sier.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er obs på det ja og prøver å anonymisere ytterligere de som jeg eventuelt omtaler.

Jeg har et nick her og et annet andre steder. Dette etter at jeg fant ut hvor lett det var å google et nick for så å finne ut nøyaktig hvem denne personen er fordi jeg selvsagt ikke hadde vært smart nok med nicket. Siden har jeg vært svært nøye med det.

Men når jeg ser hvordan enkelte holder på på facebook ...:

Hva skal jeg ha til middag

NNN ville ikke ha fiskeboller, tulligen.

Jeg må da ut å kjøpte middag

Kjøpte kjøttboller

Nå skal jeg lage middag, hva skal jeg ha til da

Det blir makaroni

Da er makaronien kokt

Og så var kjøttbollene klar - spise middag

Det var godt med middag

Gleder meg til torsdag for da skal vi reise på 4 ukers ferie til Bali.

Oi det hadde vært innbrudd her mens vi var på Bali, og vi som hadde stoppet avisen og alt.

Ingen ser ut til å tenke over at alle kan se disse statusene, også de som du kansje ikke ønsket skulle se det.

Skrevet

Jeg er nøye med å anonymisere alle jeg skriver om. Venninne blir søster, tante blir mor, samboer blir ektemann, samboers eks blir venninne osv. Noen ganger bor jeg i Trondheim, noen ganger i Oslo, eller Tromsø, Stavanger eller et ukjent sted. Jeg kan være 25, 30 eller 35, bo i leilighet, eie hus, være sykepleier, lærer eller bankfunksjonær. Jeg mikser og trikser med slike detaljer hele tida, for problemstillingen min blir jo den samme likevel. Og skriver jeg om en spesiell hendelse så endrer jeg detaljer der også, for å hindre at noen kan kjenne seg igjen. På den måten sørger jeg for at ingen kjenner verken meg eller andre igjen. Men det forutsetter også at jeg kan skrive som gjest. Hadde jeg hatt et registrert nick så ville nok folk snart reagert på at jeg presenterte så mange forskjellige sannheter.

Skrevet
Dette innlegget kunne kanskje vært skrevet til en spesiell person her inne, men jeg tror nok dessverre det gjelder flere enn bare henne. Tenker du egentlig over hvem du utleverer?

I det tilfelle du snakker om var det vel helst du som utleverte h*n ved å svare som du gjorde i tråden. Man kan jo lure på hva du har i mot vedkommende siden du følte at det var nødvendig :filer:

Skrevet
Jeg er nøye med å anonymisere alle jeg skriver om. Venninne blir søster, tante blir mor, samboer blir ektemann, samboers eks blir venninne osv. Noen ganger bor jeg i Trondheim, noen ganger i Oslo, eller Tromsø, Stavanger eller et ukjent sted. Jeg kan være 25, 30 eller 35, bo i leilighet, eie hus, være sykepleier, lærer eller bankfunksjonær. Jeg mikser og trikser med slike detaljer hele tida, for problemstillingen min blir jo den samme likevel. Og skriver jeg om en spesiell hendelse så endrer jeg detaljer der også, for å hindre at noen kan kjenne seg igjen. På den måten sørger jeg for at ingen kjenner verken meg eller andre igjen. Men det forutsetter også at jeg kan skrive som gjest. Hadde jeg hatt et registrert nick så ville nok folk snart reagert på at jeg presenterte så mange forskjellige sannheter.

Det er jo nettopp det som gjøres. Man forlanger å få alle detaljer om sak og person, ellers får man høre det!

Skrevet
Det er jo nettopp det som gjøres. Man forlanger å få alle detaljer om sak og person, ellers får man høre det!

Folk her inne har da blitt utestengt fordi de ikke har utlevert alt som andre brukere har forlangt!

Skrevet
Jeg har et nick her og et annet andre steder. Dette etter at jeg fant ut hvor lett det var å google et nick for så å finne ut nøyaktig hvem denne personen er fordi jeg selvsagt ikke hadde vært smart nok med nicket. Siden har jeg vært svært nøye med det.

Dét problemet har ikke jeg! :ler:

Googler du mitt nick får du opp en drøss forskjellige titler med meg vel. Praktisk :gjeiper:

Skrevet

Jeg tenker over hva jeg skriver, og formulerer kanskje søster som veninne ol, hvis jeg prater om en situasjon der jeg kan bli kjent igjen på hvem det er. Jeg prøver å være anonym, uten navn ol på verken meg selv eller sambo/venner, men kommer det noen inn her av mine aller nærmeste og leter gjennom alle innleggene mine så kjenner de meg sikkert igjen, men prøver jo å unngå det.

Er godt å ha en plass der man kan lufte det man vil å få andres mening om ting som de kanskje ikke vet noe om fra før.

Jeg håper bare at om jeg blir gjenkjent, at de kan si det til meg uten å lufte det til alle andre, jeg er faktisk ikke interessert i å utlever om meg å mitt annet enn det jeg selv sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...