Gå til innhold

trenger hjelp med vegetarkosthold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg er 18 år og er vegetarianer, har vært det før men falt ut av det fordi mamma blei redd for spisevanene mine. nå prøver jeg nok en gang.

i de siste tre ukene har jeg spist etter fedon metoden. og tenkte at jeg like så godt kunne spise vegetar mat i tillegg. problemet mitt nå er at jeg ikke finner så mange oppskrifter som passer for meg nå.

og en ting til, er det noen som vet hvor en får tak i Quorn produkter i stavanger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt vanskeligere å leve lavkarbo/Fedon som vegetarianer, men en god del av kjøttet kan byttes ut med soyaprodukter, tofu, quorn eller bønner. Alt dette inneholder mye proteiner.

Quorn kan du få kjøpt på Ultra ved Jåttå, Meny på Hillevåg (tror jeg) og Maxi i Sandnes, blant annet. :)

Gjest Selv veggis
Skrevet

Hvorfor vil du være vegetarianer? Er det pga. etikk/miljø/helse, eller er det fordi du vil slanke deg? Grunnen til at jeg spør, er at en god del unge jenter med spiseforstyrrelser "skylder" på vegetarisme for å kunne spise mindre.

Bloggen til Frosk har mange fine oppskrifter:

http://norwayveggie.blogspot.com/

Ellers kan du finne mye info her:

http://www.vegetar.com/

Skrevet
Hvorfor vil du være vegetarianer? Er det pga. etikk/miljø/helse, eller er det fordi du vil slanke deg? Grunnen til at jeg spør, er at en god del unge jenter med spiseforstyrrelser "skylder" på vegetarisme for å kunne spise mindre.

Bloggen til Frosk har mange fine oppskrifter:

http://norwayveggie.blogspot.com/

Ellers kan du finne mye info her:

http://www.vegetar.com/

Tusen takk!

grunnen til at jeg vil være vegetarianer er fordi jeg syns kjøtt i seg sjøl er ekkelt og at dyrene lider hele livet til de blir slakta, de lever kun dor at menneskene skal spise de. jeg vil ikke si at jeg har hatt noe form for spiseforstyrrelser. det har ingenting med hvor mye eller lite jeg kan spise, kutter en ut sukker kan en jo spise det meste.

du har jo rett i at mange bruker denne metoden, det er litt trist.

Gjest Selv veggis
Skrevet

Flott!

Spis mye bønner og linser, grønnsaker i alle former og farger, og grove kornprodukter. Spis litt frisk frukt, en yoghurt og/eller nøtter og tørket frukt som snacks eller mellommåltid. Bytt ut hvit ris og pasta med fullkornsvariantene. Ikke vær redd for karbohydrater, men velg de "langsomme" (med lav GI) i stedet for de "raske".

Du kan godt spise "liksomkjøtt" av soya og quorn, men husk at dette også er bearbeidede produkter, så ikke overdriv. Lag så mye som mulig av maten fra bunnen av, slik unngår du å få i deg for mye salt, sukker og tilsetningsstoffer.

Du kan f.eks. enkelt lage hummus eller bønne-/linsepostei til å ha på brødskiva, og bønneburgere eller kikert-kaker til middagen. Du finner slike oppskrifter hvis du søker litt på nettsidene jeg ga deg lenker til.

Skrevet
Flott!

Spis mye bønner og linser, grønnsaker i alle former og farger, og grove kornprodukter. Spis litt frisk frukt, en yoghurt og/eller nøtter og tørket frukt som snacks eller mellommåltid. Bytt ut hvit ris og pasta med fullkornsvariantene. Ikke vær redd for karbohydrater, men velg de "langsomme" (med lav GI) i stedet for de "raske".

Du kan godt spise "liksomkjøtt" av soya og quorn, men husk at dette også er bearbeidede produkter, så ikke overdriv. Lag så mye som mulig av maten fra bunnen av, slik unngår du å få i deg for mye salt, sukker og tilsetningsstoffer.

Du kan f.eks. enkelt lage hummus eller bønne-/linsepostei til å ha på brødskiva, og bønneburgere eller kikert-kaker til middagen. Du finner slike oppskrifter hvis du søker litt på nettsidene jeg ga deg lenker til.

jeg setter stor pris på hjelpa du har gitt meg, tusen takk (:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...