Gå til innhold

Brukt arb.tøy

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Catrine_*
Skrevet

I jobben vår er det "uniformsplikt". Jeg har vikariert hos de i ca 2 år.

Jeg bestilte nytt tøy for to mnd siden, da vi får to ganger i året.

Dro innom i forgårs for å hente de,men hun som leverte tøyet ga meg brukte klær.

Svaret var at de gjorde det slik, da de ikke viste hvor lenge vikarene ble.

Det byr meg i mot å bruke tøy som andre har gått i. Det gjelder benklær,og skjorter.

Er dette vanlig praksis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
I jobben vår er det "uniformsplikt". Jeg har vikariert hos de i ca 2 år.

Jeg bestilte nytt tøy for to mnd siden, da vi får to ganger i året.

Dro innom i forgårs for å hente de,men hun som leverte tøyet ga meg brukte klær.

Svaret var at de gjorde det slik, da de ikke viste hvor lenge vikarene ble.

Det byr meg i mot å bruke tøy som andre har gått i. Det gjelder benklær,og skjorter.

Er dette vanlig praksis?

Ærlig talt - klærne var vel vasket, vel? Ta dem et par runder til i egen vaskemaskin, så er du sikker på at de er rene nok for deg!

Skrevet

Jeg vet jo ikke hvor du jobber men JA, det er vanlig praksis. jeg har jobbet på kjøkken, som servitør, på pub, på dagligvare og som arkeolog. Brukt arbeidstøy har forekommet i alle jobbene.

Jeg synes ikke man kan forvente at et arbeidssted skal spandere nye klær på alle som er innom der - særlig vikarer - og så kaste det brukte. Det er hverken økonomisk, tidsmessig effektivt eller miljøvennlig. Ærlig talt synes jeg det er en smule prippent å ikke ville bruke tøy andre har brukt. Om du ikke er sikker på at det er rent nok, så vask det selv.

Skrevet

Skjerpings. Dette er helt vanlig. Klærene er vasket. Hva er problemet? Det får da være måte på å være fisefin. Det er bare tull om bedriften skal måtte kaste nesten nye uniformer etter tidligere ansatte fordi vikarer er så fin på det at de ikke kan gå med brukte klær.

Og hva gjør du når du prøver klær i butikker da? Da tar du på deg klær som andre har hatt på seg - og det uten å vaske dem etterpå ;) Tenk så ekkelt det er, du...

Skrevet

hadde det vært treningstøy hvis du hadde jobbet hos SATS liksom, så hadde jeg også reagert, men bukser og skjorter - du kan da vel ha en t-skjorte under etter å ha vasket det selv?

Hva med gutter OG jenter i Forsvaret som får som regel det meste brukt - også det som skal inntil?

Nei, jeg synes det er en sunn økonomisk vurdering bak og synes nok at du er ørlite prippen.

Skrevet

Dette er helt vanlig, og har forekommet i alle jobbene jeg har hatt hvor uniform har vært i bruk.

Skrevet

Har fått både nye og brukte klær i de jobbene jeg har hatt uniform. :)

Om det er kokketøy du snakker om så kan de klærne nærmest kokes, arbeidstøy for å bruke ute også. Jeg vasket alltid mine på 60grader til vanlig og 90grader et par ganger i halvåret + når de var ekstra skitne -de kan umulig bli reinere! ;)

Jeg må si at jeg mener det viktigste med uniformen er at den er praktisk har riktig størrelse (helst et nummer for stor) og at den er rein og ser ordentlig ut.

(Bytta f.eks. til ny jakke en gang jeg fikk den revet opp av en båndsag, da var den både ekkel å ha på seg og kundene ville jo tenkt mye rart om meg om jeg hadde gått med en flerret uniform på jobb.)

Skrevet

Jeg har jobbet i flere butikker med arbeidsuniform og brukt arbeidstøy er helt normalt. Der jeg har jobbet har det stort sett dreid seg om piqueskjorte, genser og skjorte, ikke benklær. Jeg har ikke hatt problemer med det, bortsett fra en gang da jeg fikk en genser som stinket "manneparfyme" og jeg fikk ikke vasket ut den lukta uansett hvor mange ganger jeg kjørte den i vaskemaskinen.

Da ba jeg sjefen om en annen og det fikk jeg, uten problemer.

Arbeidstøy koster faktisk en del penger, i butikken der jeg er butikksjef koster arbeidsklærne følgende: Pique skjorte 179 kr og genser 299 kr

Hos meg har alle heltidene 4 pique skjorter og 2 gensere, noe som totalt koster butikken 1314 kr pr ansatt. Ekstrahjelpene har 2 pique skjorter og 1 genser, det koster oss da 757 kr pr ansatt. Vi er fire på heltid og tre ekstrahjelper og budsjettene mine tillater ikke kjøp av nye arbeidsklær til alle. Når noen slutter må de levere inn arbeidsklærne sine og de blir gitt videre til neste ansatt (forutsatt at størrelsen passer). Det skjer jo at ting blir utslitt eller ødelagt så vi må bestille nytt, men vi bestiller ikke nytt bare fordi vi får en ny ansatt, med mindre det er nødvendig på grunn av størrelse.

Gjest Gjest_Gjest4_*
Skrevet

Arbeidstøy koster faktisk en del penger?

Det er jo ikke snakk om en dagslønn engang de prisene du nevner.

Bruker dere "If its brown flush it down, if its yellow let it mellow" taktikken også?

Jeg har jobbet i flere butikker med arbeidsuniform og brukt arbeidstøy er helt normalt. Der jeg har jobbet har det stort sett dreid seg om piqueskjorte, genser og skjorte, ikke benklær. Jeg har ikke hatt problemer med det, bortsett fra en gang da jeg fikk en genser som stinket "manneparfyme" og jeg fikk ikke vasket ut den lukta uansett hvor mange ganger jeg kjørte den i vaskemaskinen.

Da ba jeg sjefen om en annen og det fikk jeg, uten problemer.

Arbeidstøy koster faktisk en del penger, i butikken der jeg er butikksjef koster arbeidsklærne følgende: Pique skjorte 179 kr og genser 299 kr

Hos meg har alle heltidene 4 pique skjorter og 2 gensere, noe som totalt koster butikken 1314 kr pr ansatt. Ekstrahjelpene har 2 pique skjorter og 1 genser, det koster oss da 757 kr pr ansatt. Vi er fire på heltid og tre ekstrahjelper og budsjettene mine tillater ikke kjøp av nye arbeidsklær til alle. Når noen slutter må de levere inn arbeidsklærne sine og de blir gitt videre til neste ansatt (forutsatt at størrelsen passer). Det skjer jo at ting blir utslitt eller ødelagt så vi må bestille nytt, men vi bestiller ikke nytt bare fordi vi får en ny ansatt, med mindre det er nødvendig på grunn av størrelse.

Gjest Gjest_Lilla_*
Skrevet

Der jeg jobbet og det ble brukt uniform, fikk vi brukte uniformer. Til og med navnskiltet hadde vært brukt tidligere.

Men det er vel greit? Jeg slipper å kjøpe uniformen for lønnen min. Butikken slipper unødige utgifter på den kanten, og de slipper å ha uniformer liggende i hauger som vokser ettersom butikkpersonalet byttes ut. Økonomisk, både for meg og bedriften :)

Skrevet
Arbeidstøy koster faktisk en del penger?

Det er jo ikke snakk om en dagslønn engang de prisene du nevner.

Bruker dere "If its brown flush it down, if its yellow let it mellow" taktikken også?

Det høres kanskje ikke mye ut per ansatt, men med tanke på at kjeden har nesten 100 butikker og over 1000 ansatte blir det faktisk mye penger sånn totalt sett om alle nyansatte, sesongansatte og vikarer skulle blitt utstyrt med nye arbeidsklær.

Skrevet

Jeg har hatt to jobber hvor jeg brukte arbeidstøy. På pleiehjem hvor vi brukte sykepleieruniformer og de var brukt. Der lå uniformene klare i garderoben og etter endt vakt kastet vi de på vakt.

Har også jobbet i butikk og der fikk jeg ny uniform, men det er mulig det var fordi jeg er så liten så de måtte bestille uniform i den minste størrelsen for det hadde de ikke inne.

Skrevet
Det høres kanskje ikke mye ut per ansatt, men med tanke på at kjeden har nesten 100 butikker og over 1000 ansatte blir det faktisk mye penger sånn totalt sett om alle nyansatte, sesongansatte og vikarer skulle blitt utstyrt med nye arbeidsklær.

Det er jo en investering i ansatte, ikke en unødvendig utgift.

Blåruss som bare ser tall her eller?

I denne omgang er det klær, neste omgang er det kurs.

Ansatte er noe dritt i det hele tatt er det ikke?

Skrevet

Det var jo en sammenligning helt uten grunnlag. Så lenge man har arbeidstøy som er rent, helt og i riktig størrelse, hvorfor skal man bruke penger på nytt? Det blir som å betale for et kurs arbeidtakeren allerede har.

Skrevet

Jeg er vandt til at arbeidstøy som bærer preg av å ha blitt brukt kastes. Har levert tilbake arbeidstøy når jeg har sluttet, hvis det har vært vits i det. Har kastet en del, også i jobben jeg har nå. Det siste var vel mest fordi vi fikk nye uniformer i ny farge. Hvis jeg slutter der jeg er nå mens de fortsatt bruker disse uniformene leverer jeg inn igjen alt som kan brukes videre.

Skrevet

Er det ikke bedre for de ansatte at de får flere kurs enn flunkende nye arbeidsklær?

Jeg ser ikke problemet med å gjenbruke arbeidsklær så lenge de er i god stand... Dette har vært vanlig praksis der jeg har vært ansatt. (Slitte/ødelagte klær kastes selvsagt.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...