Gå til innhold

Tykk etter sorg og antidepressive medisin


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg mistet et av mine nærmeste i sommer. Og det gikk hardt inn på meg. Men jeg gikk opp i vekt. Noe jeg absolutt IKKE trengte.

Så begynte jeg på antidepressive i september og det ble bare verre. Er det noen her som kan fortelle meg om Effoexor gjør sånn at jeg går opp i vekt? Jeg er så rund som aldri før. Jeg går rundt og ser på meg selv som den slanke som jeg engang var. Men ser meg i speilet og forstår med ett, hvor stor jeg egentlig er. Likevel har jeg masse selvtillit. Og min mann som backer meg opp i utdannelsen og oppdragelsen av barna, oppmuntrer meg hele tiden. Vi har en historie på over 14 år, så vi har jo vært igjennom det meste for å si det midt.

Er det noen som har blitt større etter antidepressive?

Er det noen som spiser mere når de er triste, evt etter død?

Godt med erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet, dog ikke av egenerfaring, at noen typer antidepressiva/antiepleptika kan føre til økt sultfølelse og bidra til at kroppen samler mer væske. Så nei, det er nok desverre ikke et ukjent fenomen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kalle_*
Jeg mistet et av mine nærmeste i sommer. Og det gikk hardt inn på meg. Men jeg gikk opp i vekt. Noe jeg absolutt IKKE trengte.

Så begynte jeg på antidepressive i september og det ble bare verre. Er det noen her som kan fortelle meg om Effoexor gjør sånn at jeg går opp i vekt? Jeg er så rund som aldri før. Jeg går rundt og ser på meg selv som den slanke som jeg engang var. Men ser meg i speilet og forstår med ett, hvor stor jeg egentlig er. Likevel har jeg masse selvtillit. Og min mann som backer meg opp i utdannelsen og oppdragelsen av barna, oppmuntrer meg hele tiden. Vi har en historie på over 14 år, så vi har jo vært igjennom det meste for å si det midt.

Er det noen som har blitt større etter antidepressive?

Er det noen som spiser mere når de er triste, evt etter død?

Godt med erfaringer.

Begge stemmer, man kan forandre atferd som følge av sorg

og Effexor er et av de antidepressivaene som kan gi vektøkning.

HAr du ikke effekt ila en måned ville jeg trappet ned og

bedt om henvisning til et par konsultasjoner hos psykolog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på antidepressiva etter en ulykke hvor jeg mistet min bestevenninne. Jeg overlevde, men hun klarte seg ikke. Det er 11 år siden, men jeg savner henne grusomt hver bidige dag, lever godt med minnet av henne. Begynte på diverse antidepressiva som ikke hjalp meg tilstrekkelig, etterhvert begynte jeg å trenge angstdempende medisiner også, så jeg fikk utskrevet sobril mot angsten og effexor mot nervene. Jeg endte opp dritfeit for å si det mildt, jeg gikk fra ballerinakropp til elefantkropp på 2 måneder, fikk ekstreme mengder vann i kroppen og forbrenninga døde nesten helt. Fikk henvisning til psykolog, og mildere piller for nervene, etterhvert ble jeg også kvitt sobrilen og gikk på mye svakere medisin. Det hele utjevnet seg samtidig som jeg kom meg på bena og ut blant folk igjen, fikk sosialt samvær, og godtok at folk på jobb og i kretsen kun ønsket meg godt og støtte. Kiloene forsvant fort etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk så mye. Psykologtimer kommer ikke på tale, for det trenger jeg ikke. Har prøvd det før men jeg måtte ha rask virkning fordi jeg skulle ut og studere etc.

Grunnen til Effexor er også fordi legen mente jeg var deprimert.

Jeg skal få en time til lege, for jeg orker ikke denne vekten. Enten det, eller så slutter jeg etter jul. Har også brukt Sobril i perioder mot panikk angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk så mye. Psykologtimer kommer ikke på tale, for det trenger jeg ikke. Har prøvd det før men jeg måtte ha rask virkning fordi jeg skulle ut og studere etc.

Grunnen til Effexor er også fordi legen mente jeg var deprimert.

Jeg skal få en time til lege, for jeg orker ikke denne vekten. Enten det, eller så slutter jeg etter jul. Har også brukt Sobril i perioder mot panikk angst.

Med all respekt, men antideprisiver burde ikke tas uten at man også får behandlig hos psykolg.

Lykke til uansett hva du velger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt, men antideprisiver burde ikke tas uten at man også får behandlig hos psykolg.

Lykke til uansett hva du velger å gjøre.

Du er nok litt blåøyd hva gjelder kapasitet og ventetider hos psykolog ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt men psykolog terapi tar ganske lang tid og det er ikke alltid det virker. Tro meg, jeg har prøvd. De er faktisk bare vanlige mennesker de også.

Med all respekt, men antideprisiver burde ikke tas uten at man også får behandlig hos psykolg.

Lykke til uansett hva du velger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bevist at medisiner kombinert med behandling gir best effekt..

Går helt fint an å kombinere skole/jobb/psykolog.. Vet om mange som f.eks har en psykologtime annenhver uke, eller en hver mnd. Det er ikke for alle nødvendig å gå hver eneste uke, med stramt opplegg, osv.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kombinasjonen av medikamenter og samtaleterapi som oftes gir det beste resultatet over tid! Synes du burde vurdere dette også :)

Men, som sagt, Fontex er en mye medre medisin i forhold til vektøkning. Slenger du inn litt fysisk aktivitet også, vil vekta gå ned, i tillegg til at du blir i bedre humør :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...