Gå til innhold

Chrons..symptomer?

Fremhevede innlegg

Gjest Skeptisk..
Skrevet

Hei.

Er en jente på 27 som har slitt med kraftige magesmerter ganske så lenge. Vært hos lege og fått avvist både melkeallergi, laktoseintoleranse, diabetes, fine leverprøver osv...

Har ei jeg kjenner som har fått påvist Chrons og tipset meg om dette...har sittet og lest litt på nettet. Men lurer på om her er noen som har det som kan fortelle litt mer om symptomene sine? Hadde satt stor pris på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diare, mageknip-oftest rett etter mat, blodig avføring, tarmslyng, vekttap.

De fleste som går lenge med mageknip får diagnosen irritabel tarm. Er sjelden det er kroniske sykdommer som crohns og ulcerøs kolitt.

Fikk diagnosen etter å ha tatt gastroskopi og koloskopi, samt en fecaltest.

Skrevet

kan også merkes av at du er slapp og trøtt, ingen energi, nærmest konstant oppblåst mage, og som nevnt ovenfor, blod i avføring. hovne øyne, gusten farge på de.

Gjest Crohniker
Skrevet

Jeg har hatt Crohns i 30 år.

Jeg kunne ramset opp en masse symptomer, (diaré, forstoppelse, kraftige smerter, vekttap/vektøkning mm) men det vil ikke gjøre noen nytte, fordi flesteparten av symptomene stemmer også over ens med andre tilstander i mage/tarm.

Jeg kan ramse opp noen av dem, for eksempel:

Crohns

Ulcerøs colitt

Mikroskopisk colitt

Cøliaki

Non-cøliaki glutenintoleranse

Irritabel tarm

Dette er noe en lege må finne ut av.

Men et tips kan jeg gi deg:

Det du skal se etter, er fargen på avføringen din.

Er den veldig mørk eller svart (uten at du har tatt jerntabletter, spist mye brunost eller lakris) må du si det til legen, for da kan det være crohns.

Hvis du ønsker mer informasjon, anbefaler jeg deg å gå inn på www.lmfnorge.no . (Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer i Norge)

Der kan du finne ut om symptomer, undersøkelser og behandling.

Gjest Skeptisk..
Skrevet

Takk for gode svar hittil.

Men er det noen som kan svare på om kløe i endetarmen er en del av symptomene?

Har ikke turt og spørre noen om dette, syns så klart det er ubehagelig :(

Gjest Crohniker
Skrevet
Takk for gode svar hittil.

Men er det noen som kan svare på om kløe i endetarmen er en del av symptomene?

Har ikke turt og spørre noen om dette, syns så klart det er ubehagelig :(

Skjønner godt det er pinlig å spørre om det.... :ler:

Ja, jeg KLØR, men det er en sekundærvirkning av mage/tarm-problematikk, ikke et symptom i seg selv!

Veldig ofte har personer med mage/tarm-problemer varierende avføring (diaré eller forstoppelse), og det kan gi små rifter, eller evt hemorroider som vanligvis er årsaken til kløen.

Xyloproct hjelper veldig godt, prøv det. (kortisonsalve)

Gjest Skeptisk..
Skrevet

Åååå så deilig og få svar på akkurat det...har vært så bekymret...begynte plutselig for ett par mnd siden...har vært plaget lenge med magen. Men dette var noe nytt :(

Gjest Crohniker
Skrevet
Åååå så deilig og få svar på akkurat det...har vært så bekymret...begynte plutselig for ett par mnd siden...har vært plaget lenge med magen. Men dette var noe nytt :(

I perioder som du klør, kan det være greit å bruke minst mulig toalettpapir, men heller vaske deg med våtservietter eller vaskeklut (med vann, ikke såpe).

Det kan løsne ørsmå papirrester som irriterer i analåpningen som kan forverre kløen.

Gjest Skeptisk..
Skrevet

Takk for tipset med toalettpapir :)

Har lest litt om den candida soppen også...er ikke oppblåst nei...kraftige smerter og fryktelig varierende mellom diare og meget hard mage..... :(:( Så var ikke så mye av symptomene på candida som passet på meg :(

Skal til lege igjen i morgen :(

Skrevet (endret)

har kun skumlest,jeg selv har irritabel tarm.Drikker jeg en del melk/spiser mye melkeprodukter blir jeg enda værre. Har også variert avføring og mye luft ..Mot luft bruker jeg disse .Fennikel tabletter Mer naturpreparat enn medisin

Denne typen tabl.fungerer godt for meg. Smaker litt anis/lakris.

Har du forresten testet deg for mark? Barnemark kan gi smerter i mage og kløe.Håper du finner ut av problemet

Endret av Kattiz
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...