Gå til innhold

Tova tøfler som er glatte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har strikka og tova tøfler, som mot alle odds vart veldig fine :)

Men dei er innmari glatte!! Vanlige tjukkesokkar er jo også glatte, men det her er ekstremt. Min bedre halvdel siglar rundt på stovegolvet når han har på seg tøflene sine :fnise:

Nokon tips til kva ein kan gjere med det?

På hobbybutikken i bygda hadde dei sånne antisklimerker som ein kan stryke på under. Men, dei var ment for barn (type knallfargar og laga som fotavtrykk). Pluss at det kosta 60 kr og då blir plutseleg kvart tøflepar dobbelt då dyrt.

Tips og triks mottas med takk!! :)

Skrevet

"Puff paint" (husker ikke hva det kalles på norsk) kan brukes - tegn på striper/prikker under tøffelen.

Skrevet

Puff paint? Har eg aldri høyrt om :fnise:

Kva er det og kor får eg tak i det?

Skrevet

Prøv en garnbutikk eller hobbybutikk.

Skrevet (endret)

Det er en type maling som legger seg som en "pølse" oppå det den påføres, og som har en litt gummiaktig konsistens når det tørker. Jeg vil tro de har på Panduro og tilsvarende.

Edit: Her er et bilde der man har brukt puff paint på et par tøfler.

Endret av *Joyce*
Skrevet

Ahaaaa!! Det såg jo veldig greit ut då :) Får prøve å få tak i det!

Tusen takk for hjelpa :)

Skrevet

Ellers er det vanlig med skinnsåle på tovete tøfler. Da med vrangsida ut.

Skrevet

Skinnsåle? Som ein berre syr på under då eller? Men det blir no vel veldig dyrt igjen?

Eg tenkte på om det hadde gått an å sy på f.eks to skinn"lappar", men vågar meg ikkje på å prøve :fnise:

Skrevet

Jeg pleier å sy på skinn under (fås bla. hos Husfliden).

Det fungerer bra, og tøflene sklir ikke mer

Skrevet
Skinnsåle? Som ein berre syr på under då eller? Men det blir no vel veldig dyrt igjen?

Eg tenkte på om det hadde gått an å sy på f.eks to skinn"lappar", men vågar meg ikkje på å prøve :fnise:

Du kan sikkert sy på et par skinnlapper foran go bak. Jeg vil tro det har samme effekt. :)

Skrevet

Om du har noen gamle skinnklær er det bare å klippe ut passende såler og sy på. Det har jeg gjort og det har fungert utmerket.

Skrevet

Du kan også stryke på flere lag med lfytende latex, fåes bla hos ullform.no. Funker supert mot glatte tøfler, og billigere enn skinnsåler.

Skrevet

Flytende latex! 2-3 lag på, så slipper du bambi på isen følelsen! :)

Skrevet

Aldri høyrt om flytande latex før, men det såg veldig greit ut! Og ikkje minst, billig :)

Veit dokke om dette er noko ein får kjøpt på vanlege butikkar ala butikkar der dei sel tråd, bokhandel e.l? Eller skal eg kanskje berre ta å bestille frå nettet først som sist?

Tusen takk for tips, damer!!! :klemmer:

• 2 uker senere...
Skrevet
Aldri høyrt om flytande latex før, men det såg veldig greit ut! Og ikkje minst, billig :)

Veit dokke om dette er noko ein får kjøpt på vanlege butikkar ala butikkar der dei sel tråd, bokhandel e.l? Eller skal eg kanskje berre ta å bestille frå nettet først som sist?

Vi lagde filttøfler på skolen, der brukte vi "rå latex" under tøflene. Kunne jo ikke ha mange elever skliende rundt i klasserommet heller :) Kjøpte på Creativ Company vi. Et veldig greit sted det, men de har så altfor mange fristelser der ;)

Annonse
Skrevet

Stemmer det var den ja :)

Den pensles på i flere tynne lag. Skal tørke mellom hvert lag, men vi klarte å få til 4-5 lag i løpet av en skoletime (45min) så det tar ikke lange tida. Og det er mulig å pensle på mer om det blir slitt av i vask eller etter bruk.

Brukte det også på arbeidshansker som hele tida glapp taket. Fikk mer grep på ting etterpå. Så det er nyttig stoff det der. Og kan visst også brukes til å lage gipsformer osv...

Gjest strikkekjerringa
Skrevet

jeg lager en hel del tøfler og gir bort som gaver. siden jeg syns det blir litt dyrt med skinn, har jeg kjøpt skai-stoff (eller hva søren det heter). fungerer helt utmerket. Stikk en tur innom husfliden e.l. for å se hvordan man syr det fast med bra resultat..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...