Gå til innhold

Karakterer, mastergrad og forsinkelse :S


Momseguri

Anbefalte innlegg

Huff, beklager på forhånd for litt rotete forklaring her, men er stresset nå :sukk:

Ok, jeg går nå andre året på en bachelorgrad, og har gått ett år på ett annet fag. Fra dette tidligere året har jeg endel fag som også faller inn i bachelorgraden min nå. Derfor kommer jeg til å være ferdig utdannet etter 2 og ett halvt år. Dessverre har jeg veldig dårlige karakterer :flau: Jeg hadde rett og slett problemer med å tilpasse meg universitet og utvikle selvdisiplin... Men dette siste semesteret føler jeg endelig jeg har fått taket på det og karakterene mine er blitt bedre. Og jeg har bestemt meg for at jeg veldig gjerne vil (og bør) ta en mastergrad. For å få høyt nok snitt til å ha sjangs til å komme inn noen steder må jeg få A på alle fagene jeg tar fra nå av :haar: Det inkulderer bacheloroppgaven jeg skal skrive etter jul nå, og som jeg strengt tatt ikke føler meg klar for. Eventuelt kan jeg la vær å skrive bacheloroppgaven etter jul, og legge inn ett ekstra semester i graden min. På den måten kan jeg ta flere fag og får dermed en større sjangse til å forbedre karakterene mine. (Ihvertfall viss jeg får de nye fagene innpasset i graden istedet for de gamle fagene). MEN det blir også ekstra tillegg til studielånet mitt, og kanskje kommer jeg ikke inn på ett masterprogram uansett :sur: Så bør jeg satse på bare A`er, eller ekstra fag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel kun spesialiseringsfag som gjelder ved masteropptak, så du må ta de opp igjen og få bedre karakter. Nytter ikke å ha gode karakterer i frie studiepoeng hvis spesialiseringen ikke er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv bacheloroppgaven din, og legg så til et ekstra semester etterpå hvor du tar opp igjen fag. Snakk med studiekonsulenten din om hvilke fag du skal ta opp igjen for å ha mulighet til å komme inn på master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Skriv bacheloroppgaven din, og legg så til et ekstra semester etterpå hvor du tar opp igjen fag. Snakk med studiekonsulenten din om hvilke fag du skal ta opp igjen for å ha mulighet til å komme inn på master.

Det her syns eg òg høyres lurast ut.

Du seier at du ikkje føler deg klar for å skrive bacheloroppgåve, og det forstår eg godt. Personlig syns eg det virkar veldig vanskelig å skrive ei så lag oppgåve. Men det blir vel verre når du skal ta master :ler:

Uansett, er heilt sikker på at du greier det om du bestem deg for det. Begynn å tenke på kva du vil skrive om no, jobb hardt med den og ikkje gje opp. Så kan du i tillegg ta opp igjen fag eller ta ekstra fag semesteret etterpå?

Ville også prata med rådgjevar for å finne ut kva han/ho meiner er den beste vegen for deg å gå for å komme inn på master. Kanskje det fins moglegheiter du ikkje har tenkt på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg er at viss jeg skriver bacheloroppgaven er jeg ferdig med hele graden, og da kan jeg vel ikke ta opp andre fag? Jeg er vel ikke en del av universetet når jeg er ferdig med graden.. Men jeg skal snakke med studiveilederen ja :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååå, sånn ja. Nei, det anar eg ikkje. Trudde ikkje det skulle vere noko problem. Er vel då snakk om å lese på eiga hand og melde seg opp til konteeksamen?

Men som sagt, har null peiling på det. Studerar på høgskule sjølv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du, du er ikke ferdig med bacheloren selv om du har skrevet bacheloroppgaven! Jeg går på statsvitenskap og skrev oppgaven midt i graden, så fortsatte jeg å ta fag etter det. Du bestemmer selv når du bestiller vitnemålet, og du kan bruke (omtrent) så lang tid du vil på den :)

Foreslår at du skriver oppgaven til våren (det er ikke så langt altså, og du får jo mye hjelp), og så tar du opp fag i 80-gruppen din slik at karaktersnittet øker. Dessuten kan du evt. ta master i utlandet, og da teller alle fag, ikke bare 80-gruppen slik det gjør i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har tatt hovedfag ved universitetet - og har vært utvekslingsstudent i utlandet i 1 av de 6 årene - kan man, om man er misfornøyd med karakteren på hovedoppgaven (gammel ordning før Master ble det nye navnet, skrive en helt ny Masteroppgave?

Kan man få flere utenlandsopphold i en master, om man skriver masteren på nytt?

Må masteroppgaven omhandle et fag man har bachelor/mellomfag i?

Har nok av vekttall/studiepoeng - men hva bestemmer hva jeg kan skrive masteroppgave i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ihvertfall sånn at du må ha bachelor i det emnet du skal skrive master i. Men det er noen mastergrader som ikke er så fagspesifikke da, så man kan ha bachelor i litt forskjellig. Jeg ville søkt på det faget jeg vil ta master i og sjekket, der står det nemlig hvilken forkunnskaper som kreves :)

Nøtteskall: Greien er at jeg bare mangler 30 studiepoeng (opg. er 15 + ett fag 15) så da trodde jeg ikke kunne fortsette etter det? Men Master i utlandet var kanskje ikke så dumt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Birgitte_*
Dessuten kan du evt. ta master i utlandet, og da teller alle fag, ikke bare 80-gruppen slik det gjør i Norge.

Ikke nødvendigvis, nei. Jeg skal søke en master der man må ha 'B i snitt på tredjeårsfag'. Noe som passer litt dårlig da jeg tok tredjeårsfagene før andreårsfagene og har veldig gode karakterer i andreårsfagene. :)

Poenget: vær litt forsiktig med å gi slike bastante tips som ikke nødvendigvis gjelder for alt og alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Birgitte_*

Angående det å fortsette så skal det ikke være noe problem. Du kan søke deg inn som enkeltemnestudent, og du kan alltids søke deg inn på et studieprogram igjen bare for å få tilgang til å ta fag. Jeg går et annet studieprogram enn det jeg får bachelor i, bare for å fullføre de siste poengene. Hvis du ikke har fullført tre år så tror jeg også du får tilgang, det kunne jo være du ikke ville bruke de fagene du har fra før og heller ta noen nye. De sparker deg ikke ut av programmet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, nei. Jeg skal søke en master der man må ha 'B i snitt på tredjeårsfag'. Noe som passer litt dårlig da jeg tok tredjeårsfagene før andreårsfagene og har veldig gode karakterer i andreårsfagene. :)

Poenget: vær litt forsiktig med å gi slike bastante tips som ikke nødvendigvis gjelder for alt og alle!

Ok, ja, sorry, alt gjelder ikke for alle ;)

Men altså, ved ganske mange universiteter i England, Canada og USA vurderes alle karakterer likt. Men det er sikkert noen skoler som har andre typer vurderinger også.

Endret av Nøtteskall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...