Gå til innhold

Østlendinger som "skarrer på r 'en"

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg har lagt merke til, og det er at det med gjevne mellomrom dukker opp folk f.eks på tv, som skarrer på r'ene til tross for at de høres ut til å snakke helt østnorsk dialekt ellers. De har ikke snev av sør eller vestlandsk aksent, men skarrer på r'ene likevel.

Hva er dette for et fenomen. egentlig? Er det en talefeil, eller er det et forsøk på å fremstå som litt kul og intelektuell? Det høres unektelig ganske dumt ut, i allefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller kanskje det kan være slik at folk flytter på seg her i landet, og at dialekter blir utvasket, men enkelte elementer er vanskeligere å slutte med.

Gud for noen ting folk velger å irritere seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett noen dialekter som har østlandsk tonefall men samtidig skarrer ;) F.eks. dialekter fra områdene som ligger mellom sørlandet og østlandet. Merkeligere er det ikke. Og så er det også folk som flytter, og som får blandingsdialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som gjør det, og da skyldes det stort sett at en av foreldrene eller andre nære slektninger kommer fra ett sted hvor det skarres. Mange som også har bodd steder som barn, plukket opp små deler av dialekt, som henger igjen selv om de stort sett legger om når de flytter. Ikke mere mystisk enn det, som regel, og det høres da ikke dumt ut, at folk snakker litt forskjellig gjør jo bare språket mer interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner noen som gjør det, og da skyldes det stort sett at en av foreldrene eller andre nære slektninger kommer fra ett sted hvor det skarres. Mange som også har bodd steder som barn, plukket opp små deler av dialekt, som henger igjen selv om de stort sett legger om når de flytter. Ikke mere mystisk enn det, som regel, og det høres da ikke dumt ut, at folk snakker litt forskjellig gjør jo bare språket mer interessant.

Ja, det stemmer nok. En kamerat av min sønn skarrer og han har alltid bodd her på østlandet men foreldrene kommer fra skarreland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*

enig med over.

Men jeg mener jeg har fått fra et sted at litt "finere" folk fra oslo (vest) har en tendens til å skarre litt. Sånn type Astrid Anker Hansen i hotel cæsar:P ???

Og så er det jo noen av dialektene på sørlandet, eller mellom østlandet og sørlandet som ikke har noe spesielt tonefall eller dialektord, men de skarrer på r´en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan de snakker mellom Oslo og sørlandet. F.eks vet jeg at de snakker med østnorsk tonefall og skarrende r'er i Grimstad og Arendalsområdene. Men det er ikke de jeg mente i første innlegg, og jeg synes ikke disse dialektene høres noe dumme eller tilgjorte ut. Jeg hører godt at man nærmer seg sørlandet når jeg hører disse dialektene. Synes de fleste dialekter er fine, jeg.

Det jeg mener, er når folk fra Oslo eller omegn snakker 100% østnorsk, unntatt at de har denne skarre r'en. Har lagt merke til at det ofte er radikale forståsegpåere som har denne talefeilen. Ja, for jeg mistenker nemlig at dette er en talefeil eller en tilgjort greie på lik linje med de som ikke klarer å si r, men sier j i steden. For ikke å snakke om schøtt og schole-gjengen da. Bevare meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg har lagt merke til, og det er at det med gjevne mellomrom dukker opp folk f.eks på tv, som skarrer på r'ene til tross for at de høres ut til å snakke helt østnorsk dialekt ellers. De har ikke snev av sør eller vestlandsk aksent, men skarrer på r'ene likevel.

Hva er dette for et fenomen. egentlig? Er det en talefeil, eller er det et forsøk på å fremstå som litt kul og intelektuell? Det høres unektelig ganske dumt ut, i allefall. :)

I know what's up with that? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sakset fra en artikkel - hvor dere kan se forlaringen på dette fenomenet..

http://www.apollon.uio.no/vis/art/2005/2/lyder-skarring

Et unntak er på Oslos beste vestkant, hvor man i noen familier finner den såkalte Frogner-r-en. Dette er arv fra 1800-tallet, da finere familier gjerne brukte sørlandske barnepiker for å lære barna bløte konsonanter, og hvor mange norske menn fra borgerskapet giftet seg med danske koner. Bløte konsonanter fikk de imidlertid ikke, derimot ble skarre-r-en sittende, forteller Torp.

Endret av -hild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra
Mener å ha hørt at skarre'r brer seg, rett og slett fordi den er enklere å uttale enn rulle'r.

:Nikke: Dette har jeg også vært borti, og barnepikene fra Vestlandet har jeg også hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skarre-R er det dialekttegnet som brer seg raskest, fordi en anstrenger seg mindre for å skarre enn å uttale R'en på "vanlig" måte. Litt en latskapsfeil med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner har problemer med å uttale rulle-r, og har aldri bodd eller har noen nært som skarrer.

Så i noen tilfeller blir det vel en talefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner har problemer med å uttale rulle-r, og har aldri bodd eller har noen nært som skarrer.

Så i noen tilfeller blir det vel en talefeil.

Kjenner en trønder som skarrer, det høres enda snodigere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...